Oslomesterskap i Belgisk øl 2020

Jeg skal prøve å ikke prate for mye i kortene, i tilfelle det ikke blir så mange påmeldte. Jeg har tilfeldigvis noen konkurranse-godkjente enheter innenfor en av kategoriene stående. Tviler på at det er noe vinnerbidrag, men syns det var veldig lærerikt å få tilbakemelding på NM-bidraget mitt, så jeg leverer inn uansett.
 
Så bra at det starter å dryppe inn påmeldte. Det er ingen ulempe å registrere seg tidlig - bare fordeler, spesielt for meg som arrangør. Så moralen er - hvis du skal delta - meld deg på nå, ikke vent til siste liten. da blir ting så uendelig mye enklere for meg med tanke på antall dommere vi trenger osv.
 
Spør for en venn, hva er verst av en flaske som ikke er fylt helt opp eller en med litt mye bunnfall?
 
Ikke fylt helt opp resulterer i oksidasjon. En flaske med grums kan settes kaldt og stille og deretter drikkes
Men spesifikt for konkurransen, uavhengig av eventuelle symptomer det kan gi i selve brygget, vil en eller begge av de kunne trekke ned totalscore i seg selv?
 
Men spesifikt for konkurransen, uavhengig av eventuelle symptomer det kan gi i selve brygget, vil en eller begge av de kunne trekke ned totalscore i seg selv?
Nei, ikkje i seg sjølv. Men det gir jo eit dårlig førsteinntrykk.
Men kor gale er det då? Er det halvfull flaske vs 2 dl bunnfall liksom? :p
 
Det som ble sagt under OiP tidligere i år av dommere er at det du beskriver ikke skal påvirke poengsum, kun være en kommentar. Dette var det dommere selv som kommenterte på siden noen av flaskene var fylt helt opp nettopp for å unngå oksidasjon.
 
Dersom nivået er for lavt, vil den trolig ikke bli bedømt da man vil anta at den har vært lekk, dvs. skadet under transport.
Personlig ville jeg ikke sendt inn noen av dem til konkurranse
 
Husker nå at jeg kom med et hjertesukk angående det strenge emballasjekravet som gjør at jeg ikke får meldt på noe, i tråden til pils-mesterskapet når @Finn Berger kommenterte det lave antallet påmeldte. Som jeg skrev da så skjønner jeg hvorfor det er som det er, og med litt selvransakelse den gang innså jeg at jeg kan endre rutinene til å inkludere noen mesterskapsgodkjente enheter av hvert brygg. Og nå kan jeg ransake meg selv ennå mer og innse at det ikke skal være de siste flaskene fra gjæringskaret, som var tilfelle her. Jeg innså ikke at det sto så ille til før flaskene ble tatt ut av kjøla og hadde stått på kjøkkenbenken i et par dager.

(kremt) hadde det bare vært mulig å melde seg på med annen emallasje, f.eks. 0,33l flasker, så hadde jeg hatt to forskjellige brygg i riktige kategorier, og kunne valgt fritt av 60 flasker av hver type (host, hark, kremt kremt) :D
 
Husker nå at jeg kom med et hjertesukk angående det strenge emballasjekravet som gjør at jeg ikke får meldt på noe, i tråden til pils-mesterskapet når @Finn Berger kommenterte det lave antallet påmeldte. Som jeg skrev da så skjønner jeg hvorfor det er som det er, og med litt selvransakelse den gang innså jeg at jeg kan endre rutinene til å inkludere noen mesterskapsgodkjente enheter av hvert brygg. Og nå kan jeg ransake meg selv ennå mer og innse at det ikke skal være de siste flaskene fra gjæringskaret, som var tilfelle her. Jeg innså ikke at det sto så ille til før flaskene ble tatt ut av kjøla og hadde stått på kjøkkenbenken i et par dager.

(kremt) hadde det bare vært mulig å melde seg på med annen emallasje, f.eks. 0,33l flasker, så hadde jeg hatt to forskjellige brygg i riktige kategorier, og kunne valgt fritt av 60 flasker av hver type (host, hark, kremt kremt) :D

Jeg tapper så å si alltid opp noen halvlitere først, før resten blir til trivelige små bjørnunger. Det er jo ikke noen stor sak, men det er småirriterende - særlig fordi jeg ikke kan bruke de flaskene jeg liker best (generelt engelske ølflasker) til konkurranser. På den annen side vil jeg jo ikke miste de flaskene heller, så det er mer det at jeg må drive planlegging for hypotetiske situasjoner.

Når det er konkurranser som er lyst ut i god tid, og som jeg tidlig bestemmer meg for å delta i, som OM, er det egentlig greit. Jeg visste da jeg brygga de ølene jeg har meldt på nå (bra du sa fra, @peram :)), at de skulle sendes inn. Det som er kjipt, er å alltid måtte sørge for å ha et par flasker klare i påkommende tilfeller, hvis jeg skulle bråbestemme meg for å delta i noe.

Jaja, sånn er det. Nå er det vel snart på tide å begynne å tenke på NM:). I år skal jeg drive kynisk konkurransebrygging;).
 
Jeg tapper så å si alltid opp noen halvlitere først, før resten blir til trivelige små bjørnunger. Det er jo ikke noen stor sak, men det er småirriterende - særlig fordi jeg ikke kan bruke de flaskene jeg liker best (generelt engelske ølflasker) til konkurranser. På den annen side vil jeg jo ikke miste de flaskene heller, så det er mer det at jeg må drive planlegging for hypotetiske situasjoner.

Når det er konkurranser som er lyst ut i god tid, og som jeg tidlig bestemmer meg for å delta i, som OM, er det egentlig greit. Jeg visste da jeg brygga de ølene jeg har meldt på nå (bra du sa fra, @peram :)), at de skulle sendes inn. Det som er kjipt, er å alltid måtte sørge for å ha et par flasker klare i påkommende tilfeller, hvis jeg skulle bråbestemme meg for å delta i noe.

Jaja, sånn er det. Nå er det vel snart på tide å begynne å tenke på NM:). I år skal jeg drive kynisk konkurransebrygging;).
Har en mengde tomme 0,5 l klar til å fylles med NM-brygg, og til høsten/våren skal det brygges mye til eget bryllup, med mange tørste gjester, så satser på at bidragene våre til NM går opp noen hundre prosent i 2021.

On topic, jeg tar sjangsen på å levere inn de to flaskene jeg har gjort klare, så får det bli som det blir. Det er flere ting jeg selv vet ikke er 100% med dette brygget, så får vi se om det er noe som kommer fram.
 
Også I år vil vi i Norbrygg Oslo arrangere to konkurranser. Konkurransen for pils/lager fortsetter som et av vårens vakreste eventyr (du finner tråden her) ,og høstkonkurransen blir for 2020 Belgisk øl.

Denne tråden brukes til spørsmål, svar og evt nødvendig avklaringer. Dette første innlegget vil også bli oppdatert med lenker til påmeldingsløsningen og flere detaljer fortløpende.

Konkurransene er et samarbeid mellom Norbrygg Oslo, Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug og Strømmen Hjemmebrygg.


Ølstiler som kan leveres til konkurransen ihht Norbrygg definisjoner :

7 Hveteøl
C: belgisk wit​

10 Lys belgisk Ale
A: Belgisk Blond
B: Lys sterk belgisk ale
D: Saison​

11. Mørk Belgisk Ale
A: Belgisk Dubbel/Bruin
B: Mørk sterk belgisk ale​

Norbrygg typedefinisjoner finner man på Definisjon av øltyper - Norbrygg

Innleveringsfrist er tirsdag 8.9.20 og bidrag kan leveres inn i Drammensveien 43 følgende dager :

· Tirsdag 1.9, 16:30 – 18:00 (uke 40)
· Tirsdag 8.9. 16:00 – 17:30 (Uke 41)

I denne konkurransen er det ingen begrensning på antall bidrag man kan delta med

Felles for begge konkurransene (praktisk informasjon og premier):
  • Påmelding skjer her: konkurranse.norbrygg.no (du må logge deg inn med brukernavn og passord fra forumet før du får opp registreringen). NB - Det er nå åpnet for påmelding av øl.
  • Det skal leveres to nøytrale flasker (PET / Glass) eller bokser (Hvite/Sorte/Alu) av hvert deltakende brygg. Disse merkes med lapper som du skriver ut fra påmeldingsløsningen.
  • Bedømmingen foretas av sertifiserte øldommere i tråd med Norbryggs retningslinjer.
  • De tre beste bryggene i hver konkurranse – på tvers av alle aktuelle klasser – premieres med gavekort på henholdsvis 1500, 1000 og 500 kr hos Strømmen Hjemmebrygg. Vinnerne vil bli kontaktet og resultater og dommerskjemaer vil bli gjort tilgjengelig i etterkant.
  • Konkurransene er åpne for alle Norbrygg-medlemmer (også fra andre fylkeslag), og det er gratis å delta. For medlemmer utenfor Oslo må vi be om at du tar kontakt med et Oslo-medlem for å avtale leveranse hvis du ikke selv kan møte i drammensveien. Årsak er at vi ikke har mulighet for leveranse via post.
  • Dersom ikke annet er spesifisert, gjelder samme regler som for NM (regler her).
Er det for sent å melde seg på og hvor melder man seg på?
 
Tilbake
Topp