Oslomesterskap i Belgisk øl 2020

Kjipt, men jeg er glad du fikk en god flaske
får avvente litt før jeg trekker en konklusjon anngående resten av batchen

men til dommerne, når dere får en overkarbonert øl tar dere kanske ikke sjansen på å åpne den "andre" flaska?
forstår godt om dere ikke gjør det

Ikke at jeg er dommer, men det ville blitt et logistikkproblem hvis den hadde gått videre. Det ville jo ikke vært flaske igjen til evt finalebedømming.

Peram


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ikke at jeg er dommer, men det ville blitt et logistikkproblem hvis den hadde gått videre. Det ville jo ikke vært flaske igjen til evt finalebedømming.

Peram


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg veit jeg har lest i et dommerskjema en gang at den første flaska skumma over, så de åpna den andre og den var lik, men om det er vanlig praksis eller hvordan de hadde tenkt å løse det potensielle logistikkproblemet veit jeg ikke.
 
Henger meg på og gratulerer pallen og alle medbryggere. Kudos til dommere og arrangør! Nådde ikke helt opp selv med mitt bidrag i klasse 10B - men kom på den sure 3. plassen i innledende flight, med 35 og 36 poeng respektivt. Jeg brukte gjær dyrket opp fra en Karmeliet flaske, og fikk vel mest kritikk for manglende kompleksitet i smak. Så det kan vel være noe i ryktene som sier at gjæren i Karmeliet flaskene er en lager gjær brukt til flaskekarbonering.
 
Henger meg på og gratulerer pallen og alle medbryggere. Kudos til dommere og arrangør! Nådde ikke helt opp selv med mitt bidrag i klasse 10B - men kom på den sure 3. plassen i innledende flight, med 35 og 36 poeng respektivt. Jeg brukte gjær dyrket opp fra en Karmeliet flaske, og fikk vel mest kritikk for manglende kompleksitet i smak. Så det kan vel være noe i ryktene som sier at gjæren i Karmeliet flaskene er en lager gjær brukt til flaskekarbonering.
Står "2 yeasts" om den i Brew like a monk. Så det er kanskje ikkje usannsynlig at den eine er til karbonering. Men samtidig om du har laga ein Tripel som scorer 36 poeng med lagergjær så kan man jo begynne å lure :p i såfall må det jo være igjen litt av den opprinnelige, eller ein annan belgisk
 
Står "2 yeasts" om den i Brew like a monk. Så det er kanskje ikkje usannsynlig at den eine er til karbonering

I den grad man skal stole på hva folk skriver på internet, så står det her:

BTW it's apparently not too expensive to keep two yeasts going in the same brewery. Many european breweries do this and recondition in the bottle with a lager strain because they don't require a special warm room for bottle conditioning. Primary yeasts do require warm bottle conditioning for various periods of time because of the existing abv at the time of bottling.

Så er det en ide å primær gjære med WLP530 e.l., og så slenge oppi den gjæren fra Karmeliet dregsen ved flaskekarbonering? Jeg fikk mer enn OK tilbakemelding på aroma.
 
men til dommerne, når dere får en overkarbonert øl tar dere kanske ikke sjansen på å åpne den "andre" flaska?
forstår godt om dere ikke gjør det

Det handler ikke så mye om "å ta sjansen", som at det jo faktisk er en konkurranse. Dersom det er ei god flaske og ei dårlig flaske, hva slags poengsum skal vi gi da? Gjennomsnittet av de to? Den beste? Den dårligste? I tillegg kommer problemet med å bedømme et øl som eventuelt skulle gå videre, når det ikke er flere flasker igjen.

Nei, skal du ha noen sjanse i konkurransen er det viktig å ikke snuble på startstreken.
 
Det handler ikke så mye om "å ta sjansen", som at det jo faktisk er en konkurranse. Dersom det er ei god flaske og ei dårlig flaske, hva slags poengsum skal vi gi da? Gjennomsnittet av de to? Den beste? Den dårligste? I tillegg kommer problemet med å bedømme et øl som eventuelt skulle gå videre, når det ikke er flere flasker igjen.

Nei, skal du ha noen sjanse i konkurransen er det viktig å ikke snuble på startstreken.

Ser den. Var bare nysgjerrig på praksisen
 
I den grad man skal stole på hva folk skriver på internet, så står det her:

BTW it's apparently not too expensive to keep two yeasts going in the same brewery. Many european breweries do this and recondition in the bottle with a lager strain because they don't require a special warm room for bottle conditioning. Primary yeasts do require warm bottle conditioning for various periods of time because of the existing abv at the time of bottling.

Så er det en ide å primær gjære med WLP530 e.l., og så slenge oppi den gjæren fra Karmeliet dregsen ved flaskekarbonering? Jeg fikk mer enn OK tilbakemelding på aroma.
Kanskje det, men om målet er å få den til å ligne Karmeliet så veit eg ikkje om Westmalle gjæra er rett. Men det er jo ei kjempegod gjær ein kan trikse mykje med, so why not. Ifølge boka eg nevnte so inneheld Karmeliet "a solid dose of unspecified spices" Vidare er det lista;
Spices: Not specified, but coriander and others.
Eg plukker sjølv opp koriander i den kvar gong eg smakar den..

No er sikkert ikkje alt som står i den boka banka i stein då, men eg veit ikkje om noko bedre kilde til slike øl
 
Kanskje det, men om målet er å få den til å ligne Karmeliet så veit eg ikkje om Westmalle gjæra er rett. Men det er jo ei kjempegod gjær ein kan trikse mykje med, so why not. Ifølge boka eg nevnte so inneheld Karmeliet "a solid dose of unspecified spices" Vidare er det lista;
Spices: Not specified, but coriander and others.
Eg plukker sjølv opp koriander i den kvar gong eg smakar den..

No er sikkert ikkje alt som står i den boka banka i stein då, men eg veit ikkje om noko bedre kilde til slike øl

Jeg har vært brutal og gjæret med WLP530 på ca 30 grader, men med en pen start på 18 før sukker ble tilsatt. Denne har gjæret ned til 1.010. Og det er vel problemet ifb. Karmeliet, som skal ha en sødme. Fra disse en, to og tre klonene, er jo FG i snitt 1.016. Den første kan kanskje sees bort i fra, da formålet er å selge sirup.

Men dunken som er gjæret med Karmeliet dregs stoppet på 1.018.

Tenkte å sette i litt CBC-1 på den siste når jeg flasker, men jeg lar det være. Blir spennende.

Og @Kalvatn, har tilsatt Koriander og appelsinskall ;-)
 
Sist redigert:
Jeg har vært brutal og gjæret med WLP530 på ca 30 grader, men med en pen start på 18 før sukker ble tilsatt. Denne har gjæret ned til 1.010. Og det er vel problemet ifb. Karmeliet, som skal ha en sødme. Fra disse en, to og tre klonene, er jo FG i snitt 1.016. Den første kan kanskje sees bort i fra, da formålet er å selge sirup.

Men dunken som er gjæret med Karmeliet dregs stoppet på 1.018.

Tenkte å sette i litt CBC-1 på den siste når jeg flasker, men jeg lar det være. Blir spennende.

Og @Kalvatn, har tilsatt Koriander og appelsinskall ;-)

Hvor lenge venter du før den når 30?
Og den sødmen i Karmeliet tror jeg uke kommer fra høy FG...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor lenge venter du før den når 30?
Og den sødmen i Karmeliet tror jeg uke kommer fra høy FG...

Brygget 17., pitchet på ca. 18 grd. Etter stormgjæring over, satte til sirup av Demerara sukker den 19, samtidig flyttet til rom med ca 25 grd, som så steg til 30 (sigh!).

(skal bygge gjæringsskap).
 
Brygget 17., pitchet på ca. 18 grd. Etter stormgjæring over, satte til sirup av Demerara sukker den 19, samtidig flyttet til rom med ca 25 grd, som så steg til 30 (sigh!).

(skal bygge gjæringsskap).

Demerara blir ikke det litt mørkt? Brukte det en gang selv i tripel og angra, ikke fordi den ikke ble god, men mer som belgisk Dark strong
Husker karmeliet som ganske lys


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Demerara blir ikke det litt mørkt? Brukte det en gang selv i tripel og angra, ikke fordi den ikke ble god, men mer som belgisk Dark strong
Husker karmeliet som ganske lys

Drakk akkurat opp SG prøven (godt med ukarbonert øl på 30 grd, ikke sant?). Kan derfor ikke sende bilde. Men mere lys enn mørk. Men kun 0,6 kg Demerara per 25 liter.
 
Nå er jo jeg spesielt kvalifisert til å tyde enkelte av disse kråketærne, ettersom jeg har skrevet dem...

Men jeg synes skjemaene er rimelig greie å lese. Kan ikke noen som sliter med å lese skjemaene sende meg, gjerne på personlig melding eller e-post, noen eksempler på skjemaene dere ikke forstår? Ikke fordi jeg ønsker å henge ut noen, men fordi jeg er litt interessert i hva slags nivå man egentlig trenger på leselighet.

Mine skjema er sikkert blant de vanskelig lesbare. Bordene vi skriver på har midtstilt fot og løse plater, det hjelper ikke lesbarheten at bordene er vaklevorne. Under dømming tidligere i år var det et forsøk med digitale skjema, DET var en lettelse. Kanskje denne løsningen kan bli standard under dømming framover, fin funksjonalitet på skjemaet som er utviklet, og kvaliteten på notatet/tilbakemeldingene øker når avstanden fra inntrykk til smaksnotat/vurdering er kort. Det vil antakelig også gi raskere resultatservice fordi skjemaene ikke må skannes inn for å publiseres.
 
Tilbake
Topp