Overkarbonering ellet noe annet?

Hogne W Helgesen

Norbrygg-medlem
Jeg sliter med alle stoutene jeg lager. En varierende andel av flaskene flommer over som vulkaner, og med varierende mener jeg at det skjer oftere at de flommer over enn ikke. Dette gjelder alle fire batchene med stout jeg har satt. Jeg vet at den første ble flasket litt tidlig, og at det dermed ble i overkant mye trykk. Men jeg mener jeg leste her at vulkan betyr infeksjon, stemmer det? Videre taler det mot overkarbonering da det ikke gjelder alle flaskene. Karbonerer med sukkerlake i flaskebøtta før ølen tappes i bøtta.

Det er kun stout jeg lager som sliter med dette, IPA, NEIPA, hveteøl og belgisk sterkøl går helt fint. Hva kan det være?

Sent fra Tapatalk
 
Hvis det ikke skyldes ujevn karbonering, som kommer av at du ikke har fått blandet ut sukkerlaken ordentlig, må det nesten være en infeksjon. Ujevn karbonering vil vise seg med en gang, mens en infeksjon bruker lengre tid på å utvikle seg.

Om det er en infeksjon, er det veldig rart at det bare rammer en type øl, og bare noen flasker. Det siste kan forklares ved at du ikke reingjør alle flaskene skikkelig, men det er jo merkelig at det bare skjer med stout'ene.

Jeg veit ikke hva som høres mest rimelig ut.

Kan det tenkes at de andre øltypene kan være rammet også, men bare svakere? Eller er de helt fri for symptomer? (Det første tegnet på at en slik infeksjon utvkler seg er ganske svake; bare litt forsiktig skumming i flaskehalsen.) Hva slags stout er det snakk om?
 
Må nok gå i meg selv og sjekke rengjøringsrutinene. Jeg legger dem i pbw-bad i ei gjæringsbøtte og skyller godt etterpå, hvorpå jeg sprayer dem inni med starsan før fylling. Kanskje jeg burde lage starsan-bad også? Vurdere å la dem få en runde i stekeovnen nå, for å se om det hjelper.
Vil slik infeksjon føre til flaskebomber tilslutt?

Jeg skal absolutt måle gravitasjon i ølet fra flaske, det burde jeg tenkt på selv. Takk for ideen!!

Sent fra Tapatalk
 
Bombe eller ikke, vanskelig å gi noe sikkert svar på det.
-En runde med klorin iblant kan være greit.
(Vasking, skylling, lagring opp ned. Klorifisering, skylling, starsanering, tapping er min std prosedyre)
 
Må nok gå i meg selv og sjekke rengjøringsrutinene. Jeg legger dem i pbw-bad i ei gjæringsbøtte og skyller godt etterpå, hvorpå jeg sprayer dem inni med starsan før fylling. Kanskje jeg burde lage starsan-bad også? Vurdere å la dem få en runde i stekeovnen nå, for å se om det hjelper.
Vil slik infeksjon føre til flaskebomber tilslutt?

Jeg skal absolutt måle gravitasjon i ølet fra flaske, det burde jeg tenkt på selv. Takk for ideen!!

Sent fra Tapatalk

Dersom du har fått en infeksjon, eller en krysskontamnasjon fra en diastaticusgjær - har du brukt Belle Saison noen gang? - kan det være at det er en type som danner en seig biofilm som er vanskelig å få av, særlig hvis du ikke skyller flaskene godt med en gang, slik at de rekker å tørke før du reingjør dem. Jeg reingjør alltid flaskene mine med en gang, og de jeg får tilbake fra andre, lar jeg ligge i maskinoppvaskbad i ei diger balje noen timer. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste, skyller dem, og gir dem et bad i et desinfeksjonsmiddel; StarSan eller en klor/eddik-blanding. (Ikke prøv det siste på frihånd. Det kan være livsfarlig.) Så lar jeg dem tørke, og setter dem vekk. Desinfiserer på nytt før bruk.

Jeg mener børsten er viktig - og særlig om flaskene er skitne når du går løs på dem.

@YngveKL Spruteflaske i kombinasjon med en avansert teknikk der flaska dreies samtidig med spruting, med påfølgende risting og rotasjon, sørger for en fin fordeling av killer-skum i flaskene:). (Så spørs det hvor killer StarSan egentlig er. Men jeg bruker det nå i alle fall.)
 
Dersom du har fått en infeksjon, eller en krysskontamnasjon fra en diastaticusgjær - har du brukt Belle Saison noen gang? - kan det være at det er en type som danner en seig biofilm som er vanskelig å få av, særlig hvis du ikke skyller flaskene godt med en gang, slik at de rekker å tørke før du reingjør dem. Jeg reingjør alltid flaskene mine med en gang, og de jeg får tilbake fra andre, lar jeg ligge i maskinoppvaskbad i ei diger balje noen timer. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste, skyller dem, og gir dem et bad i et desinfeksjonsmiddel; StarSan eller en klor/eddik-blanding. (Ikke prøv det siste på frihånd. Det kan være livsfarlig.) Så lar jeg dem tørke, og setter dem vekk. Desinfiserer på nytt før bruk.

Jeg mener børsten er viktig - og særlig om flaskene er skitne når du går løs på dem.

@YngveKL Spruteflaske i kombinasjon med en avansert teknikk der flaska dreies samtidig med spruting, med påfølgende risting og rotasjon, sørger for en fin fordeling av killer-skum i flaskene:). (Så spørs det hvor killer StarSan egentlig er. Men jeg bruker det nå i alle fall.)
Dette høres ikke helt usannsynlig ut nei. Mener jeg hadde en Belle Saison infeksjon i en gjæringsbøtte, da alt gjæret sykelig fort og like sykelig langt ned. Vasket og renset bøtta med klor og edikk-miksen,og siden har bøtta oppført seg fint.

Det har ikke slått meg at infeksjonen overføres til flasker, men når du skriver det så ser jeg at det kan virke ganske sannsynlig. Vil denne smitten kunne overføres til flere flasker også?

Skal finne frem flaskebørste og diverse vaskeremedier, så blir det nok en slik flaskespruter, er ikke fornøyd med desinfiseringen min for øyeblikket, infeksjon eller ikke.

Sent fra Tapatalk
 
Dersom du har fått en infeksjon, eller en krysskontamnasjon fra en diastaticusgjær - har du brukt Belle Saison noen gang? - kan det være at det er en type som danner en seig biofilm som er vanskelig å få av, særlig hvis du ikke skyller flaskene godt med en gang, slik at de rekker å tørke før du reingjør dem. Jeg reingjør alltid flaskene mine med en gang, og de jeg får tilbake fra andre, lar jeg ligge i maskinoppvaskbad i ei diger balje noen timer. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørste, skyller dem, og gir dem et bad i et desinfeksjonsmiddel; StarSan eller en klor/eddik-blanding. (Ikke prøv det siste på frihånd. Det kan være livsfarlig.) Så lar jeg dem tørke, og setter dem vekk. Desinfiserer på nytt før bruk.

Jeg mener børsten er viktig - og særlig om flaskene er skitne når du går løs på dem.

@YngveKL Spruteflaske i kombinasjon med en avansert teknikk der flaska dreies samtidig med spruting, med påfølgende risting og rotasjon, sørger for en fin fordeling av killer-skum i flaskene:). (Så spørs det hvor killer StarSan egentlig er. Men jeg bruker det nå i alle fall.)
Må vel ta litt lengre tid enn en flaskeskyller? Og litt mer jobb? :)

Jeg bruker den bare på den måten når jeg vasker og desinfiserer enkeltflasker som nettopp er konsumert - og da er det vel mindre jobb enn å rigge opp flaskeskyller'n:)? Når jeg håndterer større mengder flasker, som før tapping, blander jeg 18 liter av eddik/klorin-mixen, har det i ei balje, og bader 12 og 12 flasker av gangen. Det er rimelig effektivt. Så bruker jeg de 18 literne til å desinfisere tappekaret, også - og korker og tappestav (i deler, selvfølgelig) og litt annet rusk som jeg bruker/har brukt.
 
Etter å ha helt en øl i glasset skyller jeg flasken 2ggr i varmt vann fra springen (må få ut alt bunnfall da), og setter den med en liten skvett vann i bunn til kvelden er over. Skyller da en gang til i varmt vann og setter i tomkassa. Flaskeskylleren blir bare brukt når jeg skal flaske :)
 
Etter å ha helt en øl i glasset skyller jeg flasken 2ggr i varmt vann fra springen (må få ut alt bunnfall da), og setter den med en liten skvett vann i bunn til kvelden er over. Skyller da en gang til i varmt vann og setter i tomkassa. Flaskeskylleren blir bare brukt når jeg skal flaske :)

Og det holder antakelig, det. Men jeg er paranoid - med god grunn! - så jeg skyller flaskene godt, og heller litt av en oppløsning med maskinoppvaskmiddel jeg alltid har stående, i dem. Så gir jeg dem en omgang med flaskebørsten når kvelden er over, skyller dem, sprayer med Starsan, og henger dem på flasketreet til tørk.
 
Jeg jobber mye i samme bane som dere begge. Det hender at det gpr en natt før jeg får skylt, men jeg skyller alltid noen ganger i varmt vann, men lagrer ikke optimalt (plassmangel!??!) og sprayer med starsan før flasking.

Mistenker hovedsaklig infeksjon fra tidligere belle saison-batch og manglende kvalitet på desinfeksjon. Men skal adoptere vaskeregimet med edikk og klor, må bare finne en måte å gjennføre det på som også tilfredsstiller enkle HMS-krav.

Sent fra Tapatalk
 
Tilbake
Topp