overkarbonering?

eg har tappa ein stout og gløymte i farta og sjekke sukkerinnhold før eg tilsatte sukkerlake. den endte opp på 1015 når den gikk på flaska.

er 1015 for høgt?

hvor mye gram sukker per liter hadde du? da er det enkelt og regne ut hvor mye ekstra 'grader' du fikk på FGen din. Jeg tipper 2 eller 3 som du kan trekke fra 1015.

edit. jeg går ut ifra at ølet ditt var ferdig utgjæret. Da tåler vanlige flasker 10/11 gramm sukker per liter til etterkarb. Men en stout er litt flatere ;)

det er vel ikke vanlig å måle SG etter tilsetting av sukker for karbonering?
hvis du tilsetter sukkerlake feks så vil ikke den løse seg jevnt i hele batchen uten røring

Huub skrev:
hvor mye gram sukker per liter hadde du? da er det enkelt og regne ut hvor mye ekstra 'grader' du fikk på FGen din. Jeg tipper 2 eller 3 som du kan trekke fra 1015.

edit. jeg går ut ifra at ølet ditt var ferdig utgjæret. Da tåler vanlige flasker 10/11 gram sukker per liter til etterkarb. Men en stout er litt flatere ;)

hadde 6 gram pr. liter. og den var godt utgjæra. kva tror du? treng eg skyttergrav mot glassplinter :).

torvald skrev:
Huub skrev:

edit. jeg går ut ifra at ølet ditt var ferdig utgjæret. Da tåler vanlige flasker 10/11 gram sukker per liter til etterkarb. Men en stout er litt flatere ;)

hadde 6 gram pr. liter. og den var godt utgjæra. kva tror du? treng eg skyttergrav mot glassplinter :).

godt utgjæra betyr ingen fare for bomber og granater.

tomv skrev:
hvis du tilsetter sukkerlake feks så vil ikke den løse seg jevnt i hele batchen uten røring
jeg glemmer ofte å måle før blanding. trekker bare noen poeng.

du får jevnt fordeling av sukkeret slik:

-hell opp sukkerlake i ny dunk
-stikk om utgjæret øl i dunken med sukkerlake og legg slange slik at du får litt 'rotasjon'.

Huub skrev:
tomv skrev:

-stikk om utgjæret øl i dunken med sukkerlake og legg slange slik at du får litt 'rotasjon'.

Jeg anbefaler å ha en liter eller to i omstikkingskaret før du tilsetter sukkerlaken. Da unngår du risikoen for at noe av sukkerlaken 'setter' seg i bunnen av omstikkingskaret, og ikke løser seg i ølet :)

torvald skrev:
Huub skrev:

Med en OG på 1015 er nok stouten utgjæret, og 6 gram pr liter er ikke for mye. Bruker selv 6-8 gram og det går greit, da lar jeg flaskene stå i romtemp i 14 dager.

Bjarte H skrev:
Huub skrev:
tomv skrev:

Jeg anbefaler å ha en liter eller to i omstikkingskaret før du tilsetter sukkerlaken. Da unngår du risikoen for at noe av sukkerlaken 'setter' seg i bunnen av omstikkingskaret, og ikke løser seg i ølet :)

er akkuratt det eg gjør. legger slangen slik at det blir litt rotasjon, og heller sukkerlake i når det er komt ca. 4-5 liter i tappekaret. fuker kjempe bra

tusen takk for svar og komenterer.

Jeg anbefaler å ha en liter eller to i omstikkingskaret før du tilsetter sukkerlaken. Da unngår du risikoen for at noe av sukkerlaken 'setter' seg i bunnen av omstikkingskaret, og ikke løser seg i ølet 

Dette er noe jeg kan gjøre til forbedring ja :skitbra:
Jeg har ikke hat problemer med at flaskene var ikke lik karbonert men denne måte virker allerbest.

:hadet:

Tilbake
Topp