Overrislingsmanifold

Hei

Driver å snekkrer litt bryggeytstyr. Er ferdig med kjøler og nesten i mål med "maltsil" (i bunn av meskekar). Det neste jeg skal igang med er en overrisligsmanifold til skylling.
Er det noen som har noen ide om hvor store hull det bør borres og hvor tett disse skal borres? Tenkte å lage manifolden som en H. Vil bruke slangeklemme fra hevert for å styre både vannstrøm fra varmtvannstank og strømmen på mesken ned i kokekar.

Mottagelig for tips.

Sabeltann
 
Eller så kan du gå for batch sparging.. Du får med litt trening like godt utbytte, sparer plass i forhold til at du trenger mindre utstyr, og sparer litt tid på bryggedagen  :skitbra:
 
Ikke helt svar på det du spør om, men heller et råd hvordan det ikke bør gjøres. Jeg lagde meg en spiral av Ø12 mm kobberrør og boret en god del 2 mm hull i den. Koblet deretter en klemringskobling med overgang til slange. Alt så veldig fint og bra ut helt til jeg prøvde den. Det var ikke sjangs i havet at jeg skulle få nok vanntrykk til at varmtvannet rant ut noe annet sted enn de 2 første hullene... :noway:

Så jeg anbefaler mindre rørdimensjon, mindre hull og større høydeforskjell for å få det til å fungere :yes:

Foreløpig benytter jeg bare en slange jeg holder over en stor Tupperware "Coleander" snudd på hodet for fordeling. Stress, ja, men det er det eneste jeg har fått til å fungere. Prøvde også en slik hagedusj uten at jeg fikk nok trykk til denne også.
 
Dette er ikke noe å stresse med, jeg har bare borret noen tilfeldige hull med 2-4 mm borr i et 12 mm. rør, bruker pumpe så det spruter godt i alle hull, men det er jo ned i vannet som er der fra før så det blir ingen kanal tvers igjennom mesken som vel er det det stresses med.
Det blir 90+-% utbytte av det :)
 
Per-Arne
Hadde du hullene på under- eller oversiden av sprinkler-røret?
Tror at å bore hullene på oversiden gjør at det vil piple jevnere ut av hullene.
 
Hei.

Har søkt litt på "batch sparging" og må finne ut litt om dette. Noen som har en link som forklarer dette på en enkel måte?

Sabeltann
 
Tjaaaa. Her spør jeg først jeg.... Fant greit svar og forklaring i boka mi, Moderne Hjemmebrygging.

Sorry.

Sabeltann
 
Eller ikke styr med å bore hull i det hele tatt. Det eneste poenget her er å ikke forstyrre maltsenga, ikke å fordele alt over hele overflata, det klarer den selv. Det kan gjøres veldig enkelt ved å styre strålen fra overrislinga ned på et plastlokk som flyter oppå mesken. Avansert løsning: Fest lokket i ett eller annet så det ikke flyter rundt og bort fra strålen.
 
Jeg har ganske enkelt ledet en silikonslange inn gjennom lokket på mitt meskekar (en kjøleboks) som jeg så festet i lokket med å skru tre-fire skruer rett gjennom slangen og så drillet jeg en drøss hull i denne slangen. Silikonen er jo "seig" og hullene blir nokså små og ujevne. Det fører til en vanvittig fin overrisling og jeg har fått et utbytte jeg aldri før hadde. Enkelt og greit.
 
Hei,

Her er mitt oppsett, funker veldig bra. En av fordelene er at lokket på meskekaret kan holdes lukket under hele prosessen da jeg også ved hjelp av en flottør ser nivået i kjølebagen.
 

Vedlegg

  • sparge1.JPG
    sparge1.JPG
    58 KB · Sett: 251
  • sparge2.JPG
    sparge2.JPG
    57,2 KB · Sett: 245
  • sparge.JPG
    sparge.JPG
    52,3 KB · Sett: 241
  • topp.JPG
    topp.JPG
    60 KB · Sett: 244
  • niva.JPG
    niva.JPG
    73,6 KB · Sett: 249
Hei.
Takk for mange gode forslag. Likte veldig godt den siste billedserien.
Må nok leke litt metall-sløyd i helgen.

Sabeltann
 
Tilbake
Topp