På jakt etter det perfekte skum

HåvardK

Norbrygg-medlem
Var nylig på tur til England, og det ble det drukket en del øl. For min del er det mest tiltalende med de engelske/britiske alene at de er både fyldige og lettdrikkelige. Det siste skyldes lav alkoholprosent, riktig temperatur og ikke minst hvordan de er karbonert. I noen tilfeller er de flate og med lite kullsyre, mens en perfekt pint har godt med kremet skum, som ikke fører til den oppblåstheten som en får ved å drikke f eks lager. Jeg har et par forsøk på engelsk bitter bak meg, men har ikke fått til denne konsistensen. Derfor søker jeg råd her inne - noen som har tips om hvordan en får til dette? Håper dere forstår hva jeg mener. For det jeg vet, kan det være andre ting enn selve karboneringa som påvirker konsistensen.
Ønsker også innspill på hvilken gjærtype som passer best til ESB eller vanlig bitter/brown ale.

"Oppblåstheten" du refererer til er bare kukksyre. En typisk lager har gjerne rundt dobbelt så mye CO2 som en engelsk cask ale. Skummet på en typisk cask-øl kommer som regel av at ølet serveres gjennom en sparkler, en slags hette med små hull som skrus på tuten på håndpumpen ølet serveres gjennom. Sparkleren har små hull som ølet presses gjennom slik at CO2 frigjøres og det dannes et tett skum med små bobler. (Det er dette servering med nitrogen er ment å etterlikne). For at dette skal funke må karboneringen være lav, under 1,5 vol. er normen for cask-øl. Det er forøvrig ikke særlig vanlig å servere øl på denne måten i Sør-england. Der bruker man som oftest ikke sparklere. Vær også obs på at sparkleren kan forrykke humlebalansen i ølet. Skummet frigjør aroma og en del av bitterheten "binder seg" til skummet.

Test ut White Labs WLP002 eller Wyeast 1968 til britisk øl. En høyflokkukent gjær som gir ølet fin fylde og milde estere.

Sist redigert:
Mener å ha sett en hjemmelaget sparkler (beer engine?) på YouTube laget av en plastflaske, en slange og en salgs mutter med hull i. Tanken var at man heller ølet ned i plastflasken, og deretter klemmer det ut igjen gjennom slangen og sparkleren ned i glasset. Aner ikke om det er en god idé, men koster vel lite å prøve.

"Oppblåstheten" du refererer til er bare kukksyre. En typisk kager har gjerne rundt dobbelt så mye CO2 som en engelsk cask ale. Skummet på en typisk cask-øl kommer som regel av at ølet serveres gjennom en sparkler, en slags hette med små hull som skrus på tuten på håndpumpen ølet serveres gjennom. Sparkleren har små hull som ølet presses gjennom slik at CO2 frigjøres og det dannes et tett skum med små bobler. (Det er dette servering med nitrogen er ment å etterlikne). For at dette skal funke må karboneringen være lav, under 1,5 vol. er normen for cask-øl. Det er forøvrig ikke særlig vanlig å servere øl på denne måten i Sør-england. Der bruker man som oftest ikke sparklere. Vær også obs på at sparkleren kan forrykke humlebalansen i ølet. Skummet frigjør aroma og en del av bitterheten "binder seg" til skummet.

Test ut White Labs WLP002 eller Wyeast 1968 til britisk øl. En høyflokkukent gjær som gir ølet fin fylde og milde estere.
Takk for godt svar. Dette var nytt for meg. Imidlertid syns jeg at du faktisk får mye av den samme følelsen når du drikker noen sorter boksøl fra Storbritannia, som f eks John Smith eller Pedigree (merk at jeg ikke kommenterer kvaliteten på ølet nå). Så det må da være mulig å oppnå lignende resultat på annet vis også?

Tilbragte en uke på sørkysten av England for noen år siden, og nøt mang en pint med samme munnfølelse da. Såvidt jeg husker, da....

Fantastisk! Fri redigering har herved min motstand

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tro det eller ei: Trodde dette var et uttrykk du brukte i irritasjon over de overkarbonerte lagerølene. Er vi vitne til et nytt begrep for oss ale-entusiaster nå?

Jeg tror ikke jeg ville drukket noe med kukksyre i, men hver sin lyst... Flaks at k og l ligger ved siden av hverandre på keyboardet.

"Oppblåstheten" du refererer til er bare kukksyre. En typisk kager har gjerne rundt dobbelt så mye CO2 som en engelsk cask ale. Skummet på en typisk cask-øl kommer som regel av at ølet serveres gjennom en sparkler, en slags hette med små hull som skrus på tuten på håndpumpen ølet serveres gjennom. Sparkleren har små hull som ølet presses gjennom slik at CO2 frigjøres og det dannes et tett skum med små bobler. (Det er dette servering med nitrogen er ment å etterlikne). For at dette skal funke må karboneringen være lav, under 1,5 vol. er normen for cask-øl. Det er forøvrig ikke særlig vanlig å servere øl på denne måten i Sør-england. Der bruker man som oftest ikke sparklere. Vær også obs på at sparkleren kan forrykke humlebalansen i ølet. Skummet frigjør aroma og en del av bitterheten "binder seg" til skummet.

Fjerner WLP002 Kukksyre? Er heller ikke en fan av Kukksyre.

Den er i alle fall høyflokkukent, tydeligvis. F#%n heller, jeg trenger tynnere fingre.

Kukksyre er godt for forbrenningen av fingerfett. Får du i deg nok Kukksyre i den vanlige kosten din? Hvis ikke bør du vurdere Kukksyre-tilskudd.

Kukksyre smørar maskineriet i bryggeriet. Kvite flekkar i plastikken av gjæringskaret? Frygt ikke! Det er berre kukksyre.

Tilbake
Topp