På jakten etter det perfekte gjæringskar

Hei,

Holder på å lage gjærskap, og kjøleskapet var litt mindre enn ventet på grunn av innmaten. Er derfor noe begrenset hva jeg kan ha i størrelse på gjæringskarene. De kan være opptil 40 cm x 40 cm x 40 cm i lengde, bredde og høyde (uten gjærstopper). Batcher på rundt 25 liter så det må være ca 30 liter. Noen som har hatt lignende utfordring? Har sett gjennom det jeg har funnet på norske butikker, Ebay og Amazon. Fant ei bøtte på Amazon som er innenfor målene, men det ble fryktelig dyr frakt (400 for 2 bøtter og 400+ i frakt). Det går vel fint å bruke andre bøtter så lenge de er godkjent for næringsmidler og de har et tett lokk det er mulig å lage hull for gjærstopper?

Noen tips?

Mvh
 
Mener du at høyden kan være 40 + gjærlåsen? Du trenger jo strengt tatt ikke gjærlås. Vanlige gjæringsbøtter tilfredsstiller uansett de målene, så du skulle ikke ha noe problem. Speidel plastgjæringskar er noe høyere enn 40, men går fint hvis du i tillegg har regnet inn at det skal være en gjærlås. (men da får du altså ikke plass til gjærlåsen.)

edit: Bøttene fra Europris er et par-tre cm over 40.
 
Det er 95 cm høyt ledig rom i kjøleskapet, men må inn med ny bunn for det nederste karet og ei plate for å dele på midten for det som skal stå øverst. Så det vil gå med 2-4 cm der og vet ikke helt hvilken løsning det ender opp med der enda. Jeg trodde gjærlås var obligatorisk, men jeg er helt fersk i gamet :)

Har helt standard gjæringskar beregnet for 25 liters batcher og de er for høye med gjærlås, men det skal gå fint uten.
 
Du kan fint koble en slange til lokket og føre den ned i et glass vann eller til gjærlåsen om du vil det..da kan du sette gjærlåsen hvor du vil..
 
Ved gjæring i kjøleskap er det veldig redusert risiko for at noe flyr oppi bøtta, dermed klarer du deg fint uten gjærlås. Jeg gjærer av og til uten lokk også.

Vil tro kjøleskapet mitt er på samme størrelse som ditt, uten at jeg har målene i hodet. De vanlige bøttene til bryggselv går akkurat. Om de er veldig fulle hender det at jeg må ha noe tungt foran døra så den ikke skal presses opp.
 
Litt off-topic, men slik at jeg slipper å spamme nye tråder.. et par spørsmål til:

Et gjæringskar på 33 liter er beregnet for 23-25 liter øl til gjæring: Er det viktig å ha litt plass til gode i gjæringskarene og ikke fylle dem fulle?
Brygger med en grainfather og oppskalerte standard-oppskrift slik at det ble nesten helt fullt ved oppkok (ca 34 liter), og endte da opp med ca 27-28 liter vørter slik at gjæringskarene blir litt fulle.

Kommer til å gå for løsningen til Mortenpip over her med vannflaske og slange, det blir enklest. Hvor langt ned i karet skal slangen isåfall ligge? I luft, eller nede i vørteren?
 
Litt off-topic, men slik at jeg slipper å spamme nye tråder.. et par spørsmål til:

Et gjæringskar på 33 liter er beregnet for 23-25 liter øl til gjæring: Er det viktig å ha litt plass til gode i gjæringskarene og ikke fylle dem fulle?
Brygger med en grainfather og oppskalerte standard-oppskrift slik at det ble nesten helt fullt ved oppkok (ca 34 liter), og endte da opp med ca 27-28 liter vørter slik at gjæringskarene blir litt fulle.

Kommer til å gå for løsningen til Mortenpip over her med vannflaske og slange, det blir enklest. Hvor langt ned i karet skal slangen isåfall ligge? I luft, eller nede i vørteren?

Ja, du bør ha "headspace" da stormgjæringen ellers vil blåse av lokket, eller presse gjæringsskum/vørter ut av hullet til gjærlåsen. Jeg klarer meg som regel med ca 7cm headspace. Da har jeg inntil 27l i standard gjæringsdunk (type Europris-dunk). Vørter med høy OG vil gjære kraftigere enn om du har lavere OG. Mitt eksempel er på vørter med 1050-1060 i OG (lager skjelden sterkere øl).

Om du bruker slange, skal den kun igjennom lokket, ikke ned i vørteren. Hensikten er å lede CO2 ut av dunken og hindre støv og annet å komme inn.
 
Tilbake
Topp