Page 24

Roar A

Norbrygg-medlem
Er det noen som har forsøkt å klone dette herlige ølet? Skulle gjerne prøvd, men trenger hjelp til sammensetningen.
 
Vil nok hjelpe hvis du nevner hvilken øl fra bryggeriet Page 24 du tenker på :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
fantastisk øl til sushi, fikk veldig bra tilbake mld etter og servert den til sushi med gode venner  :yes: så skulle gjerne sett en oppskrift på denne !
 
Hei,
Jeg synes blonde ølet til Page 24 er noe av det beste som finnes, og har prøvd å klone dette i flere forsøk. Da snakker jeg om Reserve Hildegard (Biere de garde). De første lignet ikke i det hele tatt, men ga godt øl likevel. Til slutt tok jeg kontakt med bryggeriet, skrøt fælt av ølet (ærlig skryt), og spurte hvilke humlesorter de brukte. De var hyggelige nok til å svare meg, de bruker lokale sorter fra området av type Brewer's gold og Strisslespalt. Jeg regner med at første er bitterhumle, og at strisslespalten er aromahumle.

Første forsøk endte med litt for mye bitterhet (Brewer's gold er ganske markant i bitterheten) og for lite humlearoma i forhold til originalen, men den lignet ellers veldig. Det siste forsøket står nå på flaske til ettergjæring, men tegnet svært så bra ved smaking under tapping, så jeg tror jeg har kommet i mål nå.

Til 20 L:
3,0 kg Maris Otter
1,5 kg Vienna (bare fordi jeg gikk tom for Maris Otter)
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Cara munich

Mesking ved 67-68 C i 75 min, utmesking 75 C i 10 min

10 g Brewer's gold @ 60'
10 g Brewer's gold @ 30'
30 g Strisslespalt @ 5'
30 g Strisslespalt @ 0' (15 min aroma steep)
30 g Strisslespalt til tørrhumling i 10 dager

Jeg brukte SafeAle S-05, men man kan jo forsøke å dyrke opp fra originalflaska?

Lykke til!
 
Til Blonde har jeg god erfaring med ca80 % pils malt og 20 % hvete.
Benytte Aurora for bitterhet aroma fra bobek, cascade og saaz og wlp 400 blir nokså lik nøgne ø sin blonde.
Til sushi synes jeg ægirs bøyla er overlegen :)
 
Hva tror dere om å bruke 530 Abby ale ?
Vært artig om du la ut hvordan det smakte når det er klart! :biersmile:
 
Hei,
Jeg må nok advare litt mot min egen oppskrift på Page 24. Nå da flaskene har fått 14 dagers ettergjæring, er resultatet nokså forskjellig fra forrige forsøk. For en gangs skyld ser det ut til at jeg kan ha overdrevet aromahumle! Hva som har skjedd, vet jeg ikke, men ølet dufter nesten honning, og skummet, som på forrige forsøk var fantastisk, er nå fullstendig borte. Jeg har aldri sett noen av mine hjemmelagde gi så lite skum, det er som om glasset er fett, men det er det ikke!

Kan jeg ha fått så mye oljer fra aroma- og tørrhumling at det dreper skummet?

Ølet blir for søtt, og får for lite bitterhet. Forrige resept, med dobbelt så mye bitterhumle og halvparten aromahumle var mye bedre. Kanskje rett resept blir noe midt i mellom? Eller har jeg gjort noe annet fundamentalt galt i prosessen?
 
Kan høres mistenkelig ut som høyere alkoholer. Det kan drepe skum og kan gi honningaktige aromaer. Har du brukt høy gjæringstemperatur (særlig i starten av gjæringen)?

Oksidasjon kan også gi honningpreg.
 
Hei,
Gjæringstemperaturen har ikke gått over 22 C, jeg har montert digitaltermometer utenpå dunken, så der er det kontroll. Men jeg strevde litt i siste omstikking, filteret (nylonstrømpe) på inntaket til heverten gikk fort tett, måtte kjøre kort tilbakestrøm for å få det over. Men noe stor fare for oksidasjon skulle det ikke være. Men likevel, smak og lukt før flasking var som "beregnet", det virker som om feilen er utviklet under flaskegjæringen.

Har fått litt lav karbonering på de siste brygg der jeg har brukt Irish moss (8 g / 20 L) til klaring - kanskje det kommer seg med videre lagring?
 
En liten oppdatering:
Det ser ut til at ettergjæring på flaskene har gått litt treigt, etter ytterligere lagring kommer det seg, sødmen redusert og noe mer skum, men ikke mye. "Honning"-duften jeg kjente er nesten den samme som av Nøgne Øs Blonde, så det er vel som det skal være, men fortsatt litt i overkant av originalen. Godt mulig at en belgisk gjærtype hadde gjort seg.
 
Har du kommet nærmere fasiten DagRune?

Har virkelig fått sansen for Page24 Reserve Hildegarde, skulle gjerne satt noe slikt til varme sommerdager (i den grad de kommer).
 
Hei,
Etter en del lagring er ølet bedre, men jeg synes ikke det ligner så mye på originalen som forrige versjon. I mellomtiden satte jeg en ny batch hvor jeg hadde dyrket fram gjær fra en Page24-flaske fra polet. Her var bitterhumlen økt noe og aromahumlen redusert noe. Denne lovet meget bra ved tapping med de fruktige aromaene som kjennetegner originalen. Men så viste det seg at denne kulturen var infisert med en bakterie som ga litt usmak etter hvert, så jeg må prøve på nytt. Jeg har nå renkultur av gjæren, og skal til å dyrke opp forkultur for å sette ny batch til helga.

Kommer tilbake til saken om en måneds tid.
 
Takker for info :)

Veldig nyttig for meg å høre dine erfaringer!
Håper du kommer enda ett hakk nærmere med batchen til helga.
 
Det var nettopp denne ølen som ga meg inspirasjon til å prøve meg på Blonde Ale brygging.

Venter i spenning på en oppsummering  :biersmile:

Kanskje du kan prøve deg på en oppsummerende oppskrift?
 
Hoy,

Skal til Frankrike neste måned, og sendte en epost til dem og lurte på hvor jeg fikk tak i Page24 i nærheten av der jeg skal. Nærmeste utsalgsted er 5 mil unna! Så tilgjengeligheten på dette ølet er nok bedre i Norge. Det er flott med vinmonopolet.
 
Det er nok ett litt dyrt og "ekslusivt" øl der også vil jeg tro. Jeg har i allefall aldri sett det når jeg har vært i Frankriket.

Ett veldig "likanes" øl som alle jeg har servert det til har likt. Dersom det lar seg kopiere, har jeg planer om å ha det som fast "husøl". Altså til enhver tid ha noe drikkeklart ;)
 
Veldig spent på oppdateringer her!

Fantastisk øl, som det hadde vært en fryd å klone  :)

Keep up the good work!


Mvh Martin
 
Hei,
Tjuvsmakte på brygget nå, og det ser veldig bra ut! Tappet på fat 3 dager siden, og hurtigkarbonert. Fermenteringen gikk greit, men måtte la det gå lengre fordi gjæringen stoppet opp underveis. Den kom i gang igjen etter omstikking, så tørrhumlingen ble satt i gang seinere enn beregnet. Totalt 10 dager gjæring pluss 7 dager med tørrhumling.

Resepten (20 L):
5,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) 
1,00 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)
0,30 kg Carared (39,4 EBC)
25,00 g Brewer's Gold [5,90 %] - Boil 60,0 min Hop 4 16,7 IBUs
6,00 g Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -
20,00 g Strisslespalt [3,00 %] - Boil 5,0 min Hop 6 1,4 IBUs
30,00 g Strisslespalt [3,00 %] - Aroma Steep 15,0 min Hop 7 0,0 IBUs
20,00 g Strisslespalt [3,00 %] - Dry Hop 7,0 Days

totalt 18 IBU

Mesket 60 min v 67-68 C, 10 min mash out v 75 C
OG 1.062
FG 1.013, ABV 6,2 %

Gjæret ved ca 20 C.
Jeg brukte renkultur gjær fra en flaske Page 24, fra enkeltkoloni på petriskål og oppformert til 160 mrd celler i 1 L vørter i ristekultur med luft.
Går ut fra at det skal gå fint med en eller annen belgisk gjærtype som kan gi samme aromabilde.

Karakteren er fin - svært lett søtlig maltpreg, men likevel friskt, og gode sitrusaromaer (appelsin?) fra gjæra samt svakt blomster fra aromahumla. Ennå bittelitt "heimebrygg-duft", men jeg regner med denne forsvinner etter et par ukers lagring. Artig at det for en gangs skyld ble masse bittesmå kullsyrebobler - de gir fint skum. Ellers har jeg vært plaget med store bobler og lite skum i tidligere versjoner
 
Tilbake
Topp