Pakning til varmeelementer

Hei,

Har 1" muffer sviset på tankene, til å skru varmeelementene i. Hva kan (og er trygt) brukes til tetning/pakning?

Gummi pakningen/O-ringene som sitter på elementene (vanlige VVB elementer) er vel ikke food graded?

Må vi skaffe silikon-/vitonpakninger eller finnes det alternativer? Kan eventuelt kun gjengeteip brukes?

Takk :)
 
Fiberpakning duger, ellers, gjengeteip, eller et slikt stekesillikon fra CO... den har jeg laget mange fine pakninger av :)
 
Eg ville brukt ein vanleg svart O-ring. Eller silikon-O-ring om eg fekk tak i det.

Det som er litt drit med fiberpakning er at dei gjerne må trekke litt veske for å svelle ut litt så dei tettar. Om det då er vørter som trekk inn har du eit mekka for mugg og bakteriar. Og neste gang du bryggar er den tørka såpass at den lek litt ei stund før den har esa ut nok til å tette igjen.
 
Dette er feil Protto. Hvis du trekker skikkelig til lekker ikke en fiberpaknig,hvordan skulle det blitt rundt omlring i store varme og kjøleanlegg?
Gjør en ordentlig jobb, så går det helt fint.
 
De lekker nok ikke, men de kan nok trekke til seg fuktighet ja, i kjøle/varmeanlegg tørker de heller ikke ut, så der er det ingen problem.
I en kokekjele er nok holdbarheten kortere pga uttørking mellom hver gang. Tror varmen uansett tar knekken på ulumskheter. De setter seg jo i gjenger og alt likevell :)
 
Men hva når anlegget blir tappet ned Magne? som jeg sa, gjør en ordentlig jobb, så er det ikke noe problem.
Har forøvrig brukt fiberpakninger til det meste med stort hell. Problemet med gummipakninger er at de kan begynne å lekke hvis du drar for hardt til.
 
Ja samme for meg og :) men har han tilgjegelig et av alle alternativer han fikk blir det tett, fiberpakning, gjengeteip, o-ring, ovnsilikon, tec7
 
Takk for svarene. Er ikke så redd for ikke å få det tett. Lurte mer på hva som var egnet til brygging av de alternativene.

Har fått tak i viton-pakninger fra en kompis til en kompis, så da fiksa det seg :)

Tror rørleggere bare "hamper" når de bytter elementer på  vvb'er, men det er sikkert ikke egnet til øl..

Åssen bruker man tec-7 som pakning? Kliner litt på gjengene og skrur til?
 
 
Kan si det slik at du bytter ut pakning med Tec7.
Hadde Tec7 på 100W elemntet i kveld, nå sitter det fast i kjøleskapveggen, supert stoff.
 
Lunde, jeg har selv en pumpe type Grundfos tørrløper, der er det fiberpakninger, og det er helt tett.
Nei, rørleggere hamper aldri elementer, ikke at det ikke går, men det brukes pakninger. :biersmile:
 
Tilbake
Topp