pale ale ala røykstump

Uhm.... Jada ..
I et forsøk på å lage en pale ale som skulle ha litt røyksmak, så fikk jeg definitivt til det ...
det smaker omtrent som om man hadde putta 100 sneiper på et norgesglass og tømt vann på ..for deretter og drikke det.
Smaker definitivt røyk, men altså ikke akkurat godt  :syk:

Spørsmålet mitt er da egentlig hvordan røykmalt smaken utvikler seg over tid. Jeg tok bare en prøve av ølet fra dunken som
har stått til gjæring i ca 10 dager. Tenkte la den stå ca en uke til. Gjæren jeg brukte var denne gangen safeale 04 tørrgjær.

Er det håp for brygget tro? Kan man kanskje tilsette noe når det settes på fat for å nøytralisere den særdeles skarpe sneipsmaken?
 
Hva var den opprinnelige oppskriften?

Du kan prøve å blande ølet ditt med et nytt Pale Ale. La røykbrygget stå på dunk og brygg et nytt Pale Ale uten røyk. Så blander du ølene i flaskebøtta ved flasking.
 
Hvis røyksmaken er VELDIG kraftig så kan du blande ut tynnere enn 50-50 også. Kanskje over flere omganger.
 
La bare røykølet stå på gjæringskaret, brygg en ny pale ale uten røyk og gjær denne ut. Når du har gjort dette blander du forskjellige konsentrasjoner i flere glass (prøv f.eks 50/50, 25/75 og 75/25 til å begynne med) og smaker deg frem til hvilken du liker best før du blander hele batchen. :)
 
Nå er også jeg nysgjerrig på oppskriften. Hvor mye, og hva slags røykmalt har du brukt?
 
Jeg tok utgangspunkt i oppskriften en eller annen her inne hadde laget for å prøve å kopiere hesjeøl ... Der var det satt opp 672gram røykmalt (10%). Jeg har brukt mindre enn det, ca 500gram, men det virker likevel som det er i alle fall dobbelt så mye som jeg burde brukt :)

røykmalten bestilte jeg fra petit ...den kom da i en plastpose hvor det bare sto "2kg røkt malt" ..og ikke noe mer info :\
 
Hmm, han selger røykmalt fra Weyermann og Castle malting og det rimelig mild røykmalt (i forhold til Gotlandsmalt og skotsk whiskeymalt). Det forundrer meg at det gir en såpass sterk røyksmak da. Men men, kan hende smaken blir mye mer avrundet når ølet får litt tid på seg. Det er jo bare 10 dager siden det ble brygget og mye kan ennå skje. :)
 
Ja, det er det jeg også håper, men jeg ble litt skremt. Kanskje det er gjær-rester og malten sammen som lager denne fæle smaken?
 
Dette var litt pussig. Jeg brygget  for 4 uker siden en ale med 14% røkmalt (også fra Petit), og den har en meget avrundet og mild røksmak. Kanskje til og med litt mindre røksmak enn jeg hadde tenkt.
 
Smak og behag.... Vår første øl med røykemalt (snaue10%) syntes 2 av oss i lauget var skikkelig snadder med en mild og rund antydning til røyksmak.  De 3 andre?  Fy f - det smaker jo gammel jubb!

Drakk siste flaske ( nesten 2 år gammel) for noen dager siden.  All røyksmak var vekk.  Husker at den var skarp ved tapping, men mildnet relativt raskt i løpet av noen måneder.
 
I trøndelag har vi som alltid brygget juleølet med 100% røykmalt :)
Vi bruker olderved og lager et malt som er ganske mye mildere enn det kommersielle.
 
For å lære litt om hvordan denne utvikler seg så har jeg bestemt meg for å la den stå på gjæringsdunken et par uker til, før jeg setter den på fat slik den er. Det skal heller få lov å bli et lite eksperiment hvordan røyksmaken utvikler seg over tid. Trygve sier i tråden her at en som var lagret lenge hadde mistet røyksmaken, så da vil jeg anta at den avtar etterhvert. Kanskje jeg for en gangs skyld greier å lagre et øl i en lengre periode også ;)
 
her har det skjedd ting ...
det har gått ca en måned siden jeg smakte på den sist, og nå har røyksmaken allerede blitt litt mildere..
ølet er fortsatt ikke godt, men drikkbart! :)
 
Men åssen malt brukte dere egentlig?

Weyermanns røykmalt kan glatt brukes opp mot 100% uten å være særlig plagsomt i et brygg (det er bøk-røkt).
Castles (og andres) kan bli for tøft, selv i mindre doser (som regel torv-røkt).
Det er stor forskjell.
Tipper dere har brukt noe annet enn Weyermann ;)

Men, som med bitterhet, avtar også røykaroma ved lagring. Det er absolutt håp.

MK
 
det var røykmalt fra petit, så jeg antar at det er weyermann
dette kan jo være gjæren sin feil også vil jeg tro.

en kombinasjon som funka dårlig, det er i alle fall sikkert :)
 
Tilbake
Topp