Pale ale og dårleg utgjæring

Eg har brygga mitt 4. øl - ein pale ale. Alt gjekk som normalt i brygginga og hadde ein OG på 1049. Svært god gjæring første 3-4 døgn og så avtok gjæringa til nesten ingen aktivitet. Den fekk likevel stå i 14 dagar før eg tappa på flaske for karbonering. Det som bekymrer meg er at FG var 1025 ved omtapping. Er ikkje ølet utgjæra? Har eg ved å setje til 6g/l sukker laga bomber? Det står no med ca 20 grader.  Etter kalkulering skal ølet halde ein styrke på i overkant av 3%... Er det berre å tøme ut og starte på nytt, eller?
 
Ikke tøm ut! Et søtlig øl på 3% er fremdeles øl :) Jeg lagde for eksempel noe som skulle bli en tørr stout, men som endte på 1,020. Den ble aldeles nydelig.

Målte du SG underveis i gjæringen? Var den stabil på 1,025 over flere dager?

Hvilken gjær har du brukt, og ved hvilken temperatur foregikk gjæringen?
 
Hei!
Takk for svar!
Nei..målte ikkje SG undervegs. Kanskje litt lav gjæringstemp,  ned i 18,5 mest rundt 20 grader. Brygga på sett frå Ølbrygging.no - ferdig melen. Trur at det var Safale S-04-gjær.
 
Ja lurt å få inn så mykje luft somm mulig. Plaske godt når vørteren går i gjæringsbøtta+ riste minst et par minutt med lokket på. Bruker sjøl en røre pinne på drillen og kjøyrer på full guffe i 2-3 minutt  ;)
 
Har ikke brukt den selv, men S-04 er vel samme som WLP002?

I såfall er den kjent / fryktet for å felle ut raskt, mao før gjæringen er ferdig. Jeg gjærer ganske kaldt, og har slitt med at både 002 og 005 har gitt seg for tidlig. Prøv å heve tempen litt mot slutten, samt forsiktig hvirvle opp gjærkaken, med feks en ren sleiv. Gjerne flere ganger. 

Tror også 002 (eller var det 005?) trenger mye O2 i starten for å fungere godt.
Mao: kjøp visp med en gang :) http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Malingsblander-36034/
 
Tilbake
Topp