paalen skrev:
Forhåpentligvis er det vel stort sett ærlige folk som er med på dette, men man vet jo ikke om alle er istand til å motstå fristelsen til justere litt på poengene sine om man har mulighet. Forhåpentligvis er poengbeholderne av en slik art at det vil vekke oppsikt om man forsøker å få ut poengene.
Jeg er litt usikker på eksakt hva som ble løsningen på beholderne, men noe så enkelt som plomberingstape med en signatur gjør det umulig å få ut stemmer uten at det merkes.
Potensielt kan noen ha smuglet med seg et betydelig kvanta i håp om at de er forholdsvis like de "offisielle", for å spre poeng og glede, (f.eks ved å "glemme dem igjen" rundt omkring) Dette er forsåvidt også potensielt målrettet juks. Det er også massevis av andre måter å jukse eller trolle uten at man trenger å ramse opp.
Og dersom man får tak i en av de gamle stemmesedlene til PF kunne man finne nærmeste kopimaskin og lage så mange man ville. Juks er mulig, men det er ikke rett fram og neppe lettere i år enn før.
Til sist lurer jeg litt på hva man mener å oppnå med dette. Det vil vel gjøre endel med spenningen rundt vinneren? Mulig det kan bli vanskelig å skille enkeltplasser, men det vil sannsynsligvis skille seg ut noen klare favoritter. Det vil vel også være tydeligere hvem som er "tapere". Det vil kanskje gjøre det mer spennende for de 15-20 som leder, men for resten vil spenningen være tapt lenge før klokken 2200.
En direkte effekt av denne endringa, er sannsynligvis at det har blitt solgt flere billetter så flere har kommet inn. Det blir enklere å gjennomføre og man trenger færre frivillige og kan slippe inn mer publikum i salen.
Så blir det spennende å se hvordan det påvirker konkurransen. Vil folk foretrekke å prøve de ølene som har fått mye stemmer, og finne ut at det ikke er godt? Vil folk stemme tidlig og vise sin lojalitet, framfor å smake øl og stemme på det beste? Vil de som har flere øl gjøre det bedre, fordi de har bedre kontroll på hvilket av ølene deres som de skal fokusere på?
Jeg tror dette blir en bra måte å gjennomføre PF på. Det er neppe noe mindre, eller mer, rettferdig enn at folk som har fått litt for mye å drikke skal huske hvilke øl de har smakt og på krysse av på et skjema, som de så må huske å levere inn.
En annen ting, er at det antakeligvis vil være endel taktisk stemming, der man tar høyde for hvem som har fått stemmer allerede når man stemmer. Psykologiske faktorer har andre nevnt.
Er det feil å stemme taktisk? Dersom vi avgjorde konkurransen ved håndsopprekning på slutten av kvelden, ville det ødelegge konkurransen?
gustavf skrev:
Publikums favoritt vil alltid være preget av mange elementer som ikke har med ølet å gjøre.
Men dette er vel ikke et mål? Man behøver vel ikke legge opp til _mer_ useriøsitet?
Jeg synes det er et poeng å vise at publikums favoritt er nettopp det. Det handler ikke om det beste ølet. Skal du konkurrere i øl, så har et stort antall trente dommere drevet med blindsmaking i flere uker. Flaskekonkurransen handler om ølet. Publikums favoritt hander om å bli favoritt.