Påmelding til publikumsfavoritt i NM 2013 starter mandag 4. februar kl. 2000

Bård skrev:
Jøss. Vågalt! Setter meg godt tilrette og venter på proteststormen. Dette åpner for et utall av løsninger: kjøp og salg av klinkekuler, avtaler mellom venner, samle kuler fra flere brygg i ett glass osv osv. Gøy!

Og det gikk ikke med stemmeseddler?

Carl
 
Til en viss grad, jo, men med denne løsningen er mulighetene enda fler og mer tydelige. For min del spiller det liten rolle, jeg er først og fremst med på PF fordi det er gøy. Har ikke hatt håp om å vinne verken nå, tidligere, eller i fremtiden.

Men samma det. Gøy blir det uansett!
 
Og vi har tatt dette opp, og vi har noen planer for å unngå noe av det du nevnte.

Men man bedriver vel ikke juks innenfor vår forening? ;)
 
cral skrev:
Hei,

Det blir gjort endringer på hele arrangementet rundt PF.

Den første "store" endringen er jo at vi leverer ut glass med NM 2013 logo i stedet for plastkrus (om glassene blir kunst kan man få kjøpt nytt samme kvelden)
Videre vil måten man stemmer frem vinneren på endres: Fra å være en lukket stemming med stemmesedler vil det i år bli gitt ut 3 "klinkekuler" til alle som skal stemme. 
Alle pf deltagere vil få en gjennomsiktig beholder hvor kulene kan puttes oppi. Den med flest kuler vinner. Man kan da velge å gi 1 stemme til 3 forsjellige øl., eller 3 stemmer til 1 øl.
Det betyr at systemet tall utgår. Dette er en test for å se hvordan denne måten å gjøre bedømmingen på fungerer.

Oida!
Jeg er ikke spesielt bekymret for juksing, men jeg har en annen stor bekymring: Hvis beholderne skal stå på bordene der ølet serveres, så vil vi få mange kleine situasjoner når det blir til de grader synlig om man stemmer på en øl eller ikke. Noe av den hyggelige stemningen hvor vi går rundt å smaker og roser hverandres øl, kan bli litt corny, når det store spørsmålet er om vi legger igjen en kule eller ei.
Om beholderne står på et felles bord et annet sted med nr på seg, så slipper man i hvertfall pinlige ansikt-til-ansikt situasjoner.

En annen ting med åpen stemmegivning, er selvfølgelig hvordan påvirker det folks at en øl har fått mange eller ingen kuler fra før. men det blir psykologi, så det skal jeg ikke begi meg utpå.  :)
 
I og med at man skal smake på flest mulige øl før man stemmer, så burde ikke det bli så veldig kleint, bortsett fra for deltagere som er litt pågående for å få folk til å stemme. Om folk ikke stemmer på deg når de er hos deg første gangen, betyr ikke at de kommer tilbake etterpå og stemmer når de har bestemt at du har det beste ølet.

Boksene vil stå ved servingsstedet.
 
Jeg savner fremdeles en hel del informasjon om NM.  Er det premiering av det eller de beste øl(ene) i år, f.eks?  Når kommer resten av programmet?  Når må vi senest være ute av lokalene med alt utstyr etter NM?

Er det mulig å komme med opplysninger om det som er bestemt så langt?


Trenger dere hjelp?

--
Pål
 
Jeg stiller meg bak en del kritikk av ordningen med klinkekuler.
Noe av gleden med anonym stemming er jo at alle kan glede seg hele kvelden, uten å stå mismodig uten å ha fått en eneste kule, eller kanskje en stusselig en.
Samtidig fra en stemmers perspektiv er det uendelige psykologiske faktorer, typ; "gidder ikke å stemme på han, ingen andre har jo stemt før" eller, "trenger ikke gi en stemme til de da de har så mange fra før". (Dette er faktisk meget relevant. Solomon Aach http://www.psykologibloggen.no/?p=664 forsket mye på dette med konformitetsavgjørelser, vi følger nesten blindt hva flere andre har gjort før oss, evt IKKE har gjort før oss). Dette systemet kan f. eks føre til polarisering.

Se for dere ett politisk stemmelokale, det er en grunn til at det ikke legges kuler i ulke beholdere som representerer partiene, men heller i en felles anonym stemmeurne i anonyme konvolutter. I ett forsøk på å være konstruktiv foreslår jeg i det minste at beholderne dere velger på de ulike bordene ikke er gjennomsiktig, men lukkede, farget og uten innsyn. Kanskje har dere tenkt på dette allerede.

Vi stiller i PF for å gjøre det bra fordi vi har tro på øllet vårt, men syntes det er leit om det legges opp til en ordning som opplagt vil få konsekvenser i stemmegivingshenseende.
 
DanielSj skrev:
Vi stiller i PF for å gjøre det bra fordi vi har tro på øllet vårt, men syntes det er leit om det legges opp til en ordning som opplagt vil få konsekvenser i stemmegivingshenseende.

Uansett hvordan stemmegivinga organiseres, vil det påvirke resultatet, men at den ene måten er spesielt mye dårligere enn den andre, er jeg ikke enig i. Publikums favoritt har bestandig favorister de som skiller seg ut, står nær døra, har mange kjente i lokalet og har med seg bare et øl. Det blir også mulig å fordele sine stemmer på flere øl, eller gi alle stemmene til et øl. Samtidig er man ikke avhengig av at man husker å levere inn stemmeseddelen, noe i hvert fall jeg har glemt flere år.

Jeg er mest spent på hvor langt utover kvelden det går før folk begynner å stemme. Dersom mange stemmer tidlig på kvelden, tyder det på at de ikke tar konkurransen spesielt seriøst og stemmer ut i fra hvem de kjenner og ikke hva som er godt øl.

For de som ønsker en rettferdig og reell konkurranse, er det flaskekonkurransen som gjelder. Publikums favoritt vil alltid være preget av mange elementer som ikke har med ølet å gjøre.
 
Ja, MEN:

NM komiteen skal opp der på mandag og titte litt, vi kommer tilbake med maks størrelser på bord.
 
Jeg stiller meg bak de som er noe betenkte med tanke på stemming under PF.  Det er noen momenter jeg håper dere har tenkt på.  En ting som folk har nevnt tidligere er juks.  Det er ikke særlig effektivt forsvar mot juks å erklære at det ikke finnes.  Forhåpentligvis er det vel stort sett ærlige folk som er med på dette, men man vet jo ikke om alle er istand til å motstå fristelsen til justere litt på poengene sine om man har mulighet.  Forhåpentligvis er poengbeholderne av en slik art at det vil vekke oppsikt om man forsøker å få ut poengene.

En annen ting som ikke går direkte på juks, er trolling.  Det er ikke utenkelig at det blandt ca 700 tilstedeværende finnes noen som er glad i ugagn.  Jeg håper at poengmarkørene er av en annen art enn standard klinkekuler fra leketøysbutikk etc.  Potensielt kan noen ha smuglet med seg et betydelig kvanta i håp om at de er forholdsvis like de "offisielle", for å spre poeng og glede, (f.eks ved å "glemme dem igjen" rundt omkring)  Dette er forsåvidt også potensielt målrettet juks.  Det er også massevis av andre måter å jukse eller trolle uten at man trenger å ramse opp.

Til sist lurer jeg litt på hva man mener å oppnå med dette.  Det vil vel gjøre endel med spenningen rundt vinneren?  Mulig det kan bli vanskelig å skille enkeltplasser, men det vil sannsynsligvis skille seg ut noen klare favoritter.  Det vil vel også være tydeligere hvem som er "tapere".  Det vil kanskje gjøre det mer spennende for de 15-20 som leder, men for resten vil spenningen være tapt lenge før klokken 2200.

En annen ting, er at det antakeligvis vil være endel taktisk stemming, der man tar høyde for hvem som har fått stemmer allerede når man stemmer.  Psykologiske faktorer har andre nevnt.

gustavf skrev:
Publikums favoritt vil alltid være preget av mange elementer som ikke har med ølet å gjøre.

Men dette er vel ikke et mål?  Man behøver vel ikke legge opp til _mer_ useriøsitet?


Men, uansett gleder jeg meg til NM.  Det virker som om dere har tenkt masse.  Glasset var en strålende ide synes jeg.  Jeg tror det blir et flott arrangement.
 
Et par av grunnene er:

#håpe at flere faktisk stemmer
#unngå forsinkelsen på kåringen slik vi blant annet hadde det i fjor. Det tok rett og slett for lang tid å lese og regne ut poengene.

Når det gjelder juks:

Vi har tenkt på løsninger for å unngå juks med å flytte kuler fra en beholder til en annen.
Vi har tenkt på løsninger med klinkekulene for å unngå at folk har lommene fulle.

Selvfølgelig går det ann å jukse likevel, men vi prøver å unngå det så langt det lar seg gjøre.
 
Jeg tror folk ikke må ta PF så høytidelig. Taktisk stemming kan og vil forekomme, og det vil aldri bli 100 % rettferdighet i en kåring som dette. Men er ikke poenget først og fremst at det skal være moro? Flaskekonkurransen er konkurransen for dem som forventer upartisk og seriøs bedømming.
 
Gahr skrev:
....... det vil aldri bli 100 % rettferdighet i en kåring som dette.

Det handler om å leve. Eller i denne sammenhengen: dele med seg + smake andres øl :)
Trekk gjerne lodd om gevinstene for min del.
 
RawRoffe skrev:
Gahr skrev:
....... det vil aldri bli 100 % rettferdighet i en kåring som dette.

Som kine hellebust sang det: " Førr æ snakke om å leve, æ snakke om å gje"

Eller i denne sammenhengen: det handler om å dele med seg + smake andres øl :)
Trekk gjerne lodd om gevinstene for min del.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Gahr skrev:
Jeg tror folk ikke må ta PF så høytidelig. Taktisk stemming kan og vil forekomme, og det vil aldri bli 100 % rettferdighet i en kåring som dette. Men er ikke poenget først og fremst at det skal være moro? Flaskekonkurransen er konkurransen for dem som forventer upartisk og seriøs bedømming.

Dette er nok ei veldig god oppsummering av PF.
 
paalen skrev:
Forhåpentligvis er det vel stort sett ærlige folk som er med på dette, men man vet jo ikke om alle er istand til å motstå fristelsen til justere litt på poengene sine om man har mulighet.  Forhåpentligvis er poengbeholderne av en slik art at det vil vekke oppsikt om man forsøker å få ut poengene.

Jeg er litt usikker på eksakt hva som ble løsningen på beholderne, men noe så enkelt som plomberingstape med en signatur gjør det umulig å få ut stemmer uten at det merkes.

Potensielt kan noen ha smuglet med seg et betydelig kvanta i håp om at de er forholdsvis like de "offisielle", for å spre poeng og glede, (f.eks ved å "glemme dem igjen" rundt omkring)  Dette er forsåvidt også potensielt målrettet juks.  Det er også massevis av andre måter å jukse eller trolle uten at man trenger å ramse opp.

Og dersom man får tak i en av de gamle stemmesedlene til PF kunne man finne nærmeste kopimaskin og lage så mange man ville. Juks er mulig, men det er ikke rett fram og neppe lettere i år enn før.

Til sist lurer jeg litt på hva man mener å oppnå med dette.  Det vil vel gjøre endel med spenningen rundt vinneren?  Mulig det kan bli vanskelig å skille enkeltplasser, men det vil sannsynsligvis skille seg ut noen klare favoritter.  Det vil vel også være tydeligere hvem som er "tapere".  Det vil kanskje gjøre det mer spennende for de 15-20 som leder, men for resten vil spenningen være tapt lenge før klokken 2200.

En direkte effekt av denne endringa, er sannsynligvis at det har blitt solgt flere billetter så flere har kommet inn. Det blir enklere å gjennomføre og man trenger færre frivillige og kan slippe inn mer publikum i salen.

Så blir det spennende å se hvordan det påvirker konkurransen. Vil folk foretrekke å prøve de ølene som har fått mye stemmer, og finne ut at det ikke er godt? Vil folk stemme tidlig og vise sin lojalitet, framfor å smake øl og stemme på det beste? Vil de som har flere øl gjøre det bedre, fordi de har bedre kontroll på hvilket av ølene deres som de skal fokusere på?

Jeg tror dette blir en bra måte å gjennomføre PF på. Det er neppe noe mindre, eller mer, rettferdig enn at folk som har fått litt for mye å drikke skal huske hvilke øl de har smakt og på krysse av på et skjema, som de så må huske å levere inn.

En annen ting, er at det antakeligvis vil være endel taktisk stemming, der man tar høyde for hvem som har fått stemmer allerede når man stemmer.  Psykologiske faktorer har andre nevnt.

Er det feil å stemme taktisk? Dersom vi avgjorde konkurransen ved håndsopprekning på slutten av kvelden, ville det ødelegge konkurransen?

gustavf skrev:
Publikums favoritt vil alltid være preget av mange elementer som ikke har med ølet å gjøre.

Men dette er vel ikke et mål?  Man behøver vel ikke legge opp til _mer_ useriøsitet?

Jeg synes det er et poeng å vise at publikums favoritt er nettopp det. Det handler ikke om det beste ølet. Skal du konkurrere i øl, så har et stort antall trente dommere drevet med blindsmaking i flere uker. Flaskekonkurransen handler om ølet. Publikums favoritt hander om å bli favoritt.
 
cral skrev:
Ja, MEN:

NM komiteen skal opp der på mandag og titte litt, vi kommer tilbake med maks størrelser på bord.

Hallo, ble det noe titting? Jeg lurer på hvor mye plass vi får tildelt, og om det er mulig å låne et bord og et par stoler? Ser det står noe om 300 svarte klappstoler og 50 avlange bord 180x78cm på kanonhallen.no.


Mvh
Freddy
 
Jeg lurer også litt på det praktiske rundt PF.  Er det slik at alle får utdelt et bord?  Hva med stoler?  Er det andre ting vi bør vite om?
 
Tilbake
Topp