Par kjappe spm speidel

StoreMy skrev:
Ole Mørkved skrev:
StoreMy skrev:
Enig i den.
Klarte bare ikke la være å kommentere etter å ha sett en haug med innlegg som lett kan tolkes til at skylling gir økning i total OG.

Ehhh, men det gjør det jo beviselig jo. Også ved brygging med Speidel setter man opp en oppskrift med et bestemt volum og ditto OG.

Øker skyllingen OGen i forhold til å ikke skylle og ikke ha i kokt vann?

på ingen måte .. men ved skylling minker den mindre enn bare kokt vann...
 
Ole Mørkved skrev:
StoreMy skrev:
Øker skyllingen OGen i forhold til å ikke skylle og ikke ha i kokt vann?

Selvfølgelig gjør det det, alternativet ville å ha vært å fylle opp med vann i kjelen, uten å skylle ut.

Det er ikke alle som er så veldig opptatt av antall liter i bøtten og da blir OGen høyest om en ikke gjør noen av delene.
 
StoreMy skrev:
Ole Mørkved skrev:
StoreMy skrev:
Øker skyllingen OGen i forhold til å ikke skylle og ikke ha i kokt vann?

Selvfølgelig gjør det det, alternativet ville å ha vært å fylle opp med vann i kjelen, uten å skylle ut.

Det er ikke alle som er så veldig opptatt av antall liter i bøtten og da blir OGen høyest om en ikke gjør noen av delene.

Tja, men de fleste er nok opptatt av at oppskriften skal stemme ca med antall liter der og OG vil jeg tro....
 
Ole Mørkved skrev:
Tja, men de fleste er nok opptatt av at oppskriften skal stemme ca med antall liter der og OG vil jeg tro....

:) var vel noe slikt jeg tenkte på  og velså mye fremgangsmåte.
 
Ole Mørkved skrev:
Flygel skrev:
:) var vel noe slikt jeg tenkte på  og velså mye fremgangsmåte.
Kort oppsummert, så skyller jeg malten med ca 1 liter pr. kilo malt, og så legger jeg til ca 8-10% for avdamping.

er vel omtrent der jeg endte og ... står klar i dunken til putring nå :)
noe lavere OG enn forventet, men med alt nytt utstyr på en og samme dag så må det jo litt justeringer til :)
kverner med en corona - tenker jeg skal justere den litt finere nestegang.. Kanskje  vaske ut litt lengre.
nytt forsøk i morgen :D
 
få en fin fin rutine på skyllinga og resten av brygginga så prikker du inn OG på streken hver gang :skitbra: lugomt utstyr slik speidelen
 
Flygel skrev:
er vel omtrent der jeg endte og ... står klar i dunken til putring nå :)
noe lavere OG enn forventet, men med alt nytt utstyr på en og samme dag så må det jo litt justeringer til :)
kverner med en corona - tenker jeg skal justere den litt finere nestegang.. Kanskje  vaske ut litt lengre.
nytt forsøk i morgen :D
Lykke til igjen. Det som jeg har gjort, med suksess, er å fukte malten før jeg kjører den igjennom mølla, det gir meg et vesentlig bedre resultat mtp. utbytte,
jeg kan mose malten ved en mindre åpning på mølla, og det gir meg da mer hele skall, enn uten at jeg fukter malten. Fordelen er at det gir bedre gjennomstrømning
igjennom maltsengen. Kommer aldri til å endre på det opplegget. Har ikke hørt om noen som gjør det med Corona-møller, men ser ikke bort fra at det kan være
noe å hente med den møllen også, bruker selv en Monster Mill med 3 valser.
Videre, da jeg brygget første gangen med Speidel, kjørte jeg std. oppsett og lot det stå till. Endte på ca 75% utbytte. Nå stopper jeg prosessen noen ganger, og
bruker et lettere berømt kosteskaft for å røre i malten. Måten Speidel sirkulerer på gjør jo at maltsengen pakker seg i toppen, og det er lurt å få løst opp i dette
noen ganger.
Jeg skriver mine oppskrifter lik ca 54 liter, utbytte lik 85%, og ender opp med ca 48-50 liter i gjæringskaret, litt avhengig av hva jeg brygger.
 
Paal J skrev:
Ole Mørkved!

Hvordan fukter du malten slik at det ikke blir for klissete?
PJ

Kjøp ei sprayflaske, dusj malten, og rør om, bruker vel ca 3-4% vann til malten. Man kjenner det fort når malten er fuktig nok.
Vent noen minutter, og kjør malten igjennom mølla, sakte fart. Blir det for mye hele korn, kjører jeg malten igjennom en gang til.
 
larser skrev:
få en fin fin rutine på skyllinga og resten av brygginga så prikker du inn OG på streken hver gang :skitbra: lugomt utstyr slik speidelen
Tiltredes! Setter oppskriftene mine slik at jeg skyller med 5l vann hver gang ved 4-6 kg malt. Koker konsekvent i 90 min. selv om det sikkert ikke er nødvendig ;) Litt Rema løsning i rutiner gjør bryggedagen enklere  :yes:

Har jeg litt dårlig tid booster jeg heller oppvarming av vann ved å bruke kjøleren som varmer. Henter fort inn en halvtime+ der! (sikkert ikke særlig miljøvennlig eller økonomisk, men men..)
 
BaardS skrev:
Har jeg litt dårlig tid booster jeg heller oppvarming av vann ved å bruke kjøleren som varmer. Henter fort inn en halvtime+ der! (sikkert ikke særlig miljøvennlig eller økonomisk, men men..)

Knalltips!
 
Da er kanskje denne litt mer økonomisk?

http://www.jula.no/search-result/?q=ELEKTRISK%20GRILLTENNER%20800%20W
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Næææh, tiden vannet tar å nå riktig, er nøyaktig samme tid jeg bruker på å finne frem, veie og knuse malten. Nok en perfekt side ved Speidel! ;-)
Tja, det er jo litt hvordan en vil ha det. Jeg fyller Speidelen med vann på kvelden og gjør klar malten. Rett før jeg legger meg starter jeg vidunderet. Når jeg da står opp klokka 7, fyller jeg i malt og starter meskingen. Deretter går jeg i fjøset og melker. Når jeg er ferdig med melkingen er meskingen ferdig og det er bare å skylle, varme opp og koke. Det verste er at jeg også får tid til frokost innimellom. Genial maskin
 
Hans Einar skrev:
BaardS skrev:
Har jeg litt dårlig tid booster jeg heller oppvarming av vann ved å bruke kjøleren som varmer. Henter fort inn en halvtime+ der! (sikkert ikke særlig miljøvennlig eller økonomisk, men men..)

Knalltips!

Suverent! Tar av meg hatten og danser!!! Varmtannet mitt holder 70-80 grader og er utelukkende vedfyrt så dette kan jeg gjøre med god samvittighet:)
 
Tilbake
Topp