PåskeAPA

Synes dette virker spennende! Skal appelsin-/klementinskallet kun raspes og tilsettes siste 10 minuttene av koketiden? Hvor mange gram vil dere anbefale til en batch på ca. 20 liter?

HåvardF skrev:
Synes dette virker spennende! Skal appelsin-/klementinskallet kun raspes og tilsettes siste 10 minuttene av koketiden? Hvor mange gram vil dere anbefale til en batch på ca. 20 liter?
Jeg vasket og skrelte 1 middels stor appelsin, og det ble ca 45gram skall.
Hadde det i en humlepose, og slengte det i da det gjenstod 10 minutter av koketiden.

Denne har plassert seg på basislista (Det jeg alltid må ha på lager).

Edit: For å svare på spørsmålet- Tipper rundt 40 gram er fint.

Duckboot skrev:
HåvardF skrev:
Hadde det i en humlepose, og slengte det i da det gjenstod 10 minutter av koketiden.

Ok, så du tar altså med hele skallet? Selv bruker jeg ikke humlepose, ihvertfall ikke hittil på våre første to brygg. Men det bør vel gå like greit? Så at en foreslo klementin i stedet for appelsin. Hva tenker du om det?

HåvardF skrev:
Duckboot skrev:
HåvardF skrev:

Ok, så du tar altså med hele skallet? Selv bruker jeg ikke humlepose, ihvertfall ikke hittil på våre første to brygg. Men det bør vel gå like greit? Så at en foreslo klementin i stedet for appelsin. Hva tenker du om det?

Klementin = Mindre "hvitt", som igjen betyr mindre bitterhet.

Vanligvis pleier man vel å bruke et juliennejern og lage "zest", altså ikke ta med det hvite i skallet grunnet bitterheten det tilfører.

glennrlie skrev:
Vanligvis pleier man vel å bruke et juliennejern og lage "zest", altså ikke ta med det hvite i skallet grunnet bitterheten det tilfører.
Japp, vet det, men denne komboen med bitterheten fra humlen, og det bitre i appelsinskallet fungerte glimrende i min gane.

Takk for tips, dere! Skal brygge i morgen og vi har noen appelsiner liggende, så da blir det nok en påskevariant av noe slag. Selv om ølet ikke nødvendigvis er helt klart før mot slutten av påsken. Gleder meg!

Jeg vet jeg har gjort noen "feil" i forhold til hva som er standarden:
1. Danstar Nottingham i en Amerikansk Ale.
2. Alt av appelsinskallet rett i vørteren (Ikke bare det gule)

Men, det funket. Og det funket veldig bra i min gane.
Og det er vel det vi alle prøver å få til.

Det er det som betyr noe, at smaken blir bra. Hvis alle følger 'reglene' så blir det ikke noen utvikling.  :skitbra:
Tror jeg tar med hele skallet jeg også, har aldri prøvd det før, men er glad i bitterhet så da prøver jeg for en gangs skyld.

Men bruker standardgjær WLP001 når jeg først skal kjøpe.

Tilbake
Topp