Pasteurisering av fat?

Har stående en ingefærøl som en stund smakte fryktelig bra, som nå har gjæret laaangt ned, til ca 1006 ved siste måling og følgelig er så syrlig og ekkel at her må noe gjøres. Jeg tenker som så at jeg stabler fatet nedi en gjæringsbøtte og legger grilltenneren nedi og lar den stå til den når en 70°C. Det skulle ta en liten evighet så gjæra skal vel omkomme på tur opp. Tenker å ettersøte med sukker så vil helst at gjæra legger på røret. God idè? Eller fryktelig tåpelig idè? Det hender vel at foten på fatet ramler av når den blir for varm, men det kan limes på nytt.
 
Regner med at dette ikke er det jeg vanligvis forbinder med ingerfærøl.....

Dersom det er gjæren som fremdeles arbeider og ikke andre organismer som spiser opp gjenværende sukker, er vel produkter type gjærstopp tilgjengelig. Skal du ta livet av gjæren med varme burde vel det meste over 40 grader være tilstrekkelig gitt at du holder den lenge nok. Kan for øvrig ikke skjønne at gummien skulle ha noe problem med å henge fast ved 70 grader om den i utgangspunktet sitter som den skal.

Sikkert greit å dra i sikkerhetsventilen av og til.
 
Den er nok beregnet på kun voksne ja :) 50/50 malt/sukker og mye ingefær. Smakte på den idag, og den smaker bra. Ettersøtet til 16 öchelse over FG og det ble brukbart, kanskje justere noe ned. Foten var mest med tanke på at jeg har lest at den har ramlet av enkelte fat under vasking med kokende vann.

Har sikkerhetsventil i lokket, så da tror jeg at jeg skal prøve dette :)
 
Konge! Pasteuriserte nyleg ein liten batch ingefærøl på flaske(type brus), berre ei som eksploderte... Hadde vore artig å prøve med.fat.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp