Finnes det noen måte å pasteurisere øl på, på hjemmebrygger-skala?
Jeg har fundert på dette de siste dagene, da jeg har en surøl stående som har blitt veldig sur, så sur at jeg personlig ikke vil klare å drikke den. Jeg har lest at flere store bryggerier "blender" moden surøl med yngre og søtere øl for å få et konsistent og mer balansert resultat. Dette er noe jeg gjerne vil prøve, men den åpenbare problemstillingen er: Hvordan hindrer jeg ølet i å bli like surt igjen, eller hva verre er, flaskebomber?
Foreløpig sitter jeg med følgende ideer:
Har noen her på forumet noen relevante erfaringen de kan dele med meg?
Alle innspill og ideer er velkomne!
Jeg har fundert på dette de siste dagene, da jeg har en surøl stående som har blitt veldig sur, så sur at jeg personlig ikke vil klare å drikke den. Jeg har lest at flere store bryggerier "blender" moden surøl med yngre og søtere øl for å få et konsistent og mer balansert resultat. Dette er noe jeg gjerne vil prøve, men den åpenbare problemstillingen er: Hvordan hindrer jeg ølet i å bli like surt igjen, eller hva verre er, flaskebomber?
Foreløpig sitter jeg med følgende ideer:
- Karbonere på flaske, deretter pasteurisere flaskene med varme. Tanken her er å vente til flaskene har passelig trykk, for så å senke dem ned i vann på 75-80 grader en halvtimes tid. Spørsmålet er: Tåler flasker trykket under denne temperaturen eller sier det "pang"? Hva skjer med smak og kvalitet på ølet under så høy varme? Champagneflasker er et alternativ.
- Fylle ølet på fat og senke hele fatet ned i bryggekjelen med vann på 75-80 grader. La dette stå en times tid, kjøle ned, og deretter tilsette karboneringssukker og noe tørrgjær før flasking, eventuelt karbonere på fat og fylle flasker med beergun. Dette løser problematikken med trykk/flaskebomber, men det fører til at ølet varmes opp saktere og eksponeres for varme over lenger tid. Hvorvidt dette er er problem aner jeg ikke.
- Kjemisk pasteurisering: Har ikke gjort mye research her, bare en tanke som har streifet meg. Er Campden-pulver en mulighet?
Har noen her på forumet noen relevante erfaringen de kan dele med meg?
Alle innspill og ideer er velkomne!