Pasteurisering av hjemmebrygg

Finnes det noen måte å pasteurisere øl på, på hjemmebrygger-skala?

Jeg har fundert på dette de siste dagene, da jeg har en surøl stående som har blitt veldig sur, så sur at jeg personlig ikke vil klare å drikke den. Jeg har lest at flere store bryggerier "blender" moden surøl med yngre og søtere øl for å få et konsistent og mer balansert resultat. Dette er noe jeg gjerne vil prøve, men den åpenbare problemstillingen er: Hvordan hindrer jeg ølet i å bli like surt igjen, eller hva verre er, flaskebomber?

Foreløpig sitter jeg med følgende ideer:
  • Karbonere på flaske, deretter pasteurisere flaskene med varme. Tanken her er å vente til flaskene har passelig trykk, for så å senke dem ned i vann på 75-80 grader en halvtimes tid. Spørsmålet er: Tåler flasker trykket under denne temperaturen eller sier det "pang"? Hva skjer med smak og kvalitet på ølet under så høy varme? Champagneflasker er et alternativ.
  • Fylle ølet på fat og senke hele fatet ned i bryggekjelen med vann på 75-80 grader. La dette stå en times tid, kjøle ned, og deretter tilsette karboneringssukker og noe tørrgjær før flasking, eventuelt karbonere på fat og fylle flasker med beergun. Dette løser problematikken med trykk/flaskebomber, men det fører til at ølet varmes opp saktere og eksponeres for varme over lenger tid. Hvorvidt dette er er problem aner jeg ikke.
  • Kjemisk pasteurisering: Har ikke gjort mye research her, bare en tanke som har streifet meg. Er Campden-pulver en mulighet?
Temperaturen på 75-80 C er ren gjetting fra min side, det samme med tid. All litteratur jeg har funnet på emnet "pasteurisering" dreier seg kun om melk, og da ser jeg at det praktiseres 72 C i bare noen sekunder. Kanskje er det mulig å bruke samme temp på øl, samt å kutte ned på lengden?

Har noen her på forumet noen relevante erfaringen de kan dele med meg?
Alle innspill og ideer er velkomne!
 
Ikke noen erfaring å skilte med, men tenkte bare jeg skulle tipse deg om surølartiklene/-trådene i medlemsseksjonen.

Edit: Kanskje mer aktuelt om du ønsker tips til hva du kan gjøre for at fremtidige surøl ikke blir for sure.
 
Sist redigert:
Ikke noen erfaring å skilte med, men tenkte bare jeg skulle tipse deg om surølartiklene/-trådene i medlemsseksjonen.

Edit: Kanskje mer aktuelt om du ønsker tips til hva du kan gjøre for at fremtidige surøl ikke blir for sure.
Hei, og takk for tips! Skal se hva jeg finner der.

Problemstillingen står uansett. Om jeg finner en god måte å pasteurisere øl på kommer jeg definitivt til å bruke denne mer, rett og slett for å "låse" øl til en tilstand hvor jeg syns den er best. Et eksempel vil være en saison med brettanomyces, noe jeg lager minst et par ganger i året. Det hadde vært flott om jeg kunne stoppet gjæra når ølet har "akkurat passe" brett-karakter.
 
Uten at eg har gjort det vil eg tru at varme opp flasker med øl til ca 80 grader skal vere ganske problem fritt. Tenker fx å varme dei i bryggekjelen.
Er heilt sikker noen som har fasiten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Uten at eg har gjort det vil eg tru at varme opp flasker med øl til ca 80 grader skal vere ganske problem fritt. Tenker fx å varme dei i bryggekjelen.
Er heilt sikker noen som har fasiten


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jeg tenkte også å bruke bryggekjelen. Planen er å ofre noen pale ale jeg skal flaske til helga. Jeg skal tilsette karboneringssukker, så sette dem i meskekurven og senke denne rolig ned i 80 graders vann. Så tar jeg ut én og én flaske med fem minutters intervaller, og merker dem med en lapp som sier hvor lenge de stod i vannet. Om en måned bør jeg ha en god indikasjon på hvor lang tid som skal til på 80 C for å drepe standard engelsk ale-gjær. Da har jeg i hvert fall noen tall å gå ut i fra.

Neste eksperiment blir å teste flasker med trykk på. Tror jeg skal skaffe meg litt verneutstyr før jeg eventuelt forsøker det!
 
jeg har gjort det på cider. Funker fint det, men du må ha kontroll på karbonering. Trykket øker mye og du kan få noen flyvende topper og varm veske sprutende. Bruk verneutstyr med tanke på det. Jeg fikk en smell og noen flasker som ble lekk

Mvh
 
Det er vel kanskje mulig å karbonere etter pasteurisering og. Kork de, pateuriser, kjøl ned, vipp av korken og tilsett sukker og gjær?
 
Det er vel kanskje mulig å karbonere etter pasteurisering og. Kork de, pateuriser, kjøl ned, vipp av korken og tilsett sukker og gjær?

egentlig ikke nødvendig hvis du er nøye. Jeg hadde kraftig karbonering så derav problemer. Flasket på 1.018 og hadde plan om å hive de i varmvann på 1.015. Den gikk for kjapt ned til 1.013 så jeg ble for treg. Tok ca 3 dager sa de som har gjort det slikt før. Jeg ble overkarbonert etter 2 dager...
 
jeg har gjort det på cider. Funker fint det, men du må ha kontroll på karbonering. Trykket øker mye og du kan få noen flyvende topper og varm veske sprutende. Bruk verneutstyr med tanke på det. Jeg fikk en smell og noen flasker som ble lekk

Hei, og takk for svar. Husker du hvor høy temperatur gikk du for, og hvor lenge? Jeg tipper at å treffe rett karbonering skal gå fint med "blending" av surøl, da ølet i utgangspunktet er helt utgjæret og jeg knapt tilsetter noe sukker, om i det hele tatt. Ved sukkertilsetning så kan jeg redusere risikoen med å karbonere ølet kjølig, f.eks. på 15 C. Da bør det gå sakte nok til at jeg rekker å reagere!

Det er vel kanskje mulig å karbonere etter pasteurisering og. Kork de, pateuriser, kjøl ned, vipp av korken og tilsett sukker og gjær?

Hvordan ville du gått frem for å dosere gjær og spesielt sukker om du skulle gjort dette? Har prøvd sånne karboneringsdrops før med veldig blandede resultater.

Takker for alle tips!
 
Hei, og takk for svar. Husker du hvor høy temperatur gikk du for, og hvor lenge? Jeg tipper at å treffe rett karbonering skal gå fint med "blending" av surøl, da ølet i utgangspunktet er helt utgjæret og jeg knapt tilsetter noe sukker, om i det hele tatt. Ved sukkertilsetning så kan jeg redusere risikoen med å karbonere ølet kjølig, f.eks. på 15 C. Da bør det gå sakte nok til at jeg rekker å reagere!



Hvordan ville du gått frem for å dosere gjær og spesielt sukker om du skulle gjort dette? Har prøvd sånne karboneringsdrops før med veldig blandede resultater.

Takker for alle tips!
Jeg kjørte mellom 75 og 80 i 30 minutter. Ett år siden snart og ikke antydning til levende gjær igjen. Surøl har jeg ingen kunnskap med så der kan jeg ikke gi tips..

mvh
 
Tilbake
Topp