Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

Jeg gjør som deg, men Palmer anbefaler å hive den kalde gjæren oppi uten å temperere den. Jeg er ikke sikker på at jeg tør å stole på det - skjønt mannen har jo en god del brygg bak seg:confused:. Noen som praktiserer det der?

tar alltid gjærstarteren rett fra kjøleskapet og dekanterer. deretter rett i vørter og oksygen. Alltid bedre for gjæren å gå fra kaldt til varmt enn motsatt.
 
tar alltid gjærstarteren rett fra kjøleskapet og dekanterer. deretter rett i vørter og oksygen. Alltid bedre for gjæren å gå fra kaldt til varmt enn motsatt.

Bra, det gjør livet lettere. Jeg antar at siden gjæren er i dvale når du hiver den oppi, så får den ikke temperatursjokk og produserer illesmakende stoffer.

Palmer - jeg har visst forlest meg på Palmer etter at jeg fikk den nye utgaven i hus i høst:confused: - påstår at rein oksygen er gift for gjæren. Men du har ikke merket noe til massedød som følge av at du hiver gjæren oppi før du oksygenerer?
 
Bra, det gjør livet lettere. Jeg antar at siden gjæren er i dvale når du hiver den oppi, så får den ikke temperatursjokk og produserer illesmakende stoffer.

Palmer - jeg har visst forlest meg på Palmer etter at jeg fikk den nye utgaven i hus i høst:confused: - påstår at rein oksygen er gift for gjæren. Men du har ikke merket noe til massedød som følge av at du hiver gjæren oppi før du oksygenerer?

Nei har den jo oppi vørteren så blir nå vel bare ca 10 ppm med oksygen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gammel tråd, men fortsatt meget aktuell oppskrift. Nettopp brygget denne for tredje gang, byttet ut Kalsiumsulfat med kalsiumklorid, for å flytte fokus litt fra humle til malt. Tilsatte 0.07g/L med kalsiumklorid. Ser at de også anbefaler å holde seg unna sulfatet her: 7 Tips on Brewing German Wheat Beers | American Homebrewers Association Er det noen grunn til at dere har valgt kalsiumsulfat? . Siktet meg inn på pH 5.4 for både mesk og skyllevann. Pitchet på 12.5C og nå etter 24t så har temperaturen naturlig steget til 16C, tenker å la den stige til 18C. Fin aktivitet i gjærlåsen, gleder meg til den blir ferdig, har alltid blitt et meget godt øl :)
 
Sist redigert:
Gammel tråd, men fortsatt meget aktuell oppskrift. Nettopp brygget denne for tredje gang, byttet ut Kalsiumsulfat med kalsiumklorid, for å flytte fokus litt fra humle til malt. Holdt meg på 0.07g/L med kalsiumklorid. Ser at de også anbefaler å holde seg unna sulfatet her: 7 Tips on Brewing German Wheat Beers | American Homebrewers Association Er det noen grunn til at dere har valgt kalsiumsulfat? . Siktet meg inn på pH 5.4 for både mesk og skyllevann. Pitchet på 12.5C og nå etter 24t så har temperaturen naturlig steget til 16C, tenker å la den stige til 18C. Fin aktivitet i gjærlåsen, gleder meg til den blir ferdig, har alltid blitt et meget godt øl :)

Jeg har også gode erfaringer med å gjære lavt :). Har vel gjort omtrent som deg der.

Brukte til sammen ei ts kalsiumklorid til 45 liter bryggevann sist; altså kanskje opp mot 50 ppm klorid. Ikke noe sulfat. Det har fungert bra.
 
0,07 g/L høres da fryktelig lite ut, jeg pleier å ligge på 0,1 -0,2 g/L
men Heller, litt for lite enn alt for mye ;)
 
Ser fra notatene at det skulle bli ganske nøyaktig 51 ppm klorid, så da har vi vist tenkt likt :)
Jeg tror det brygges weissbier med utgangspunkt i mange slags vann, og det kan stadig bli bra - visstnok. Men ølet skal jo være bløtt, og ikke ha noe særlig humlepreg, så det er greit å ligge unna sulfattilsetninger, og generelt ha et ganske lavt saltinnhold. Så da blei det sånn for meg :) .
 
Jeg endte også opp med å bare bruke litt kalsiumklorid, i koken, sulfat blir liksom litt stygt i det ølet. Får en slags feil type snert. pH-justering ble nesten ubrukt til slutt, men 5.6-5-8 omtrent.
 
Jeg endte også opp med å bare bruke litt kalsiumklorid, i koken, sulfat blir liksom litt stygt i det ølet. Får en slags feil type snert. pH-justering ble nesten ubrukt til slutt, men 5.6-5-8 omtrent.
Om artikkelen vi stadig vender tilbake til har rett, så sørger visst gjæren for å få ph'en ned dit den skal - weissbiergjæren er vel litt spesiell sånn, da.
 
Om artikkelen vi stadig vender tilbake til har rett, så sørger visst gjæren for å få ph'en ned dit den skal - weissbiergjæren er vel litt spesiell sånn, da.
Alle gjærtyper er vel sånn. Men det hjelper ikke på pH under mesk og kok hvor pH kan ha noe å si for resultat.
 
Har dere noen tanker om gjæringsregimet etter de første 3 dagene på 17-18 grader for WLP380? Kjøre den opp til 20-21C eller gjære ut på 17-18C? Jeg har pleid å gjære ferdig på 18C, men det hadde vært hyggelig om denne ble smakeklar til jul :)
 
Jeg er kjempeglad i weissbier. Samboeren min er dessverre ikke det. Derfor har jeg ikke prøvd å brygge en weiss på kjempelenge (og de gangene jeg har prøvd var ølet ikke særlig bra).
Jeg startet å leke med tanken på å prøve å brygge en weiss igjen. Hvis jeg brygger i følgende uker, har jeg ølet klart til våren. Og hva som er bedre en en bra weiss ute på terassen i vårsol?

Det er veldig mange dyktige bryggere her på forumet, så jeg vil gjerne høre hva som funker hos dere når dere brygger weiss mtp. meskeskjema, gjæring, karbonering osv.

Jeg har lyst til å brygge en balansert weiss, men jeg foretrekker banan foran nellik. Paulaner er min favoritt.

Enn så lenge har jeg tenkt på følgende oppskrifta og fremgangsmåten (vanlig batch, ca 30l pre boil):

RO-vann, justert med kalsiumklorid, slikt at jeg får ca 50 ppm kalsium.

OG: ca 1050

Malt:
60% hvete
32% bohemian floor malted pilsner
5% mørk munich
2% syremalt
1% caramunich

Meskeskjemaet:
Innmesk på 45 grader, 15 minutter
Tilsetter kokende vann og holder en kort proteinrast (5-10 min) på 55 grader
Tilsetter kokende vann og holder mesken på 63-65 grader i 40 minutter
Fjerner ca 1/3 av mesken, koker 1. dekoksjonen i 15 minutter og heller tilbake til hovedmesken
Holder 72 grader i 20 minutter
Fjerner ca 1/3 av mesken, koker 2. dekoksjonen i 15 minutter og heller tilbake til hovedmesken
Utmesk på 78 grader

Vorlauf og batch sparge

Kokes i 90 minutter

Humle:
ca 20 gr Mittelfruh@90 til 14 IBU
20 gr Mittelfruh @15


Gjær: WLP 300
Tenker å sette starter slik, at jeg kan pitche hele starteren når den når høyest aktivitet. Hvor lang tid trenger WLP 300 på å komme i gang? Holder det med 24 timer?

Primærgjæring på ca 17 grader i to uker. Gjæringsskapet er opptatt nå, men jeg skal finne et sted i huset som holder 15-17 grader.
Åpent gjæringskar (les: løstliggende lokk) under stormgjæringa, setter på lokket etterpå.

Modning i to uker i kjelleren (lar naturen bestemme temperatur).
Komersielle bryggerier bruker karboneringsgjær (ofte lagergjær). Kan det være en god ide å karbonere med sukker og bruke CBC-1? Eller er det best å bruke speise og satse på at WLP300 klarer jobben?

Det ferdige ølet skal modnes i kjelleren frem til jeg kan drikke det ute på terassen.

Noen ideer, eller forslag?
 
Dekoksjonen hadde ikke så mye for seg for min del, jeg ville også kuttet ut eller godt ned på mørk munich
ellers tror jeg den blir ganske mørk

Proteinrast ville jeg også kuttet ut. Det vil i verste fall gå ut over skumfasthet
 
Gjær: WLP 300
Tenker å sette starter slik, at jeg kan pitche hele starteren når den når høyest aktivitet. Hvor lang tid trenger WLP 300 på å komme i gang? Holder det med 24 timer?
WLP300 er rask, om du ikke har en gammel gjær. Har jeg en oppfrisket gjær er starteren ofte ferdig på rundt 18t for meg.

Personlig syne jeg det kansje er litt mye annen malt enn en ren 40% pils og 60% hvetemalt split. Brygger dog noen ganger med 4-5% Munich Light i tillegg, ikke noe mere.
 
Tilbake
Topp