Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

Henter opp igjen denne. Brygget denne én gang, og skal ta en ny runde i løpet av helgen.

Ble et meget godt øl, men smaken ble veldig fort "borte"? Nå skal det sies at jeg jukset litt med malten, brukte:
3200 gram Hvetemalt
2200 gram pilsnermalt
400 gram munich malt
200 gram Caramunich II

OG 1052, FG 1018. Ble gjæringen kanskje for kald?

23L til kok. Meskeskjema, humle, kokemengde og kokelengde lik, ingen vannjustering. 2 x WLP380. Gjæringstemperatur rimelig god kontroll, med konstant 15C i luften i rommet den sto i.

Tenkte også å prøve vannjustering denne gangen.
15 grader er litt kaldt etter min erfaring, ja.

Min umiddelbare kommentar er: ble den ikke gjæret litt lavt?
Jo, den ble nok gjæret litt kaldt. Jeg kjøler vanligvis ned til 15 grader, pitcher gjær, setter gjæringsskapet på 19 grader og lar gjæringa øke temperaturen naturlig.

Den oppskriften jeg har postet en versjon av her, er en oversatt utgave av denne oppskriften fra brewersfriend, ja.

det der ser mer ut som en Wiezenbock
Den oppskrifta fra brewersfriend er det nærmeste jeg har kommet Paulaner. Om man følger instruksen til punkt å prikke får man et øl som er såpass nært at jeg ikke kjenner forskjell, iallefall. Da jeg brygget den sist gang hadde jeg triangeltest hvor jeg ikke kunne kjenne hvilken en som var annerledes.
 
Hva i alle.... Jeg trodde det var en link til forumtråden! Nei, den oppskrifta der så feil ut ja.

Følg denne oppskrifta så skal du se du får noe som smaker paulaner ut fra gjæringskaret! :)

Navn på brygget: Paulaner (Kopi)
Øltype: Weissbier
OG: 1.050
FG: 1.011
Farve (beregnet): 13,5 EBC
Beregnet bitter: 13,3 IBU
Vørtermengde: 23 l
Sluttvolum: 20 l
(beregnet utifra ca. 73% effektivitet, som jeg har på mitt oppsett)

Vannjustering
Tilsett 2 gram Kalsiumsulfat (CaSO4) pr. 10 Liter vann.

Malt & sukker
2800 gram Weyermann Hvetemalt
1700 gram Weyermann pilsnermalt
360 gram Weyermann munich malt I (lys sort)
110 gram Weyermann Caramunich II
23 gram Weyermann Carafa III

Meskeskjema
20 min 44 ºC
40 min 66 ºC
10 min 74 ºC

Humle
25 gram Hallertauer (enten hersbucker eller mittelfrüh funker bra) 3,5 % Alfa, Pellets, Koketid 60 minutter
15 gram Hallertauer (enten hersbucker eller mittelfrüh funker bra) 3,5 % Alfa, Pellets, Koketid 15 minutter

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: White Labs WLP380. En pakke i en starter som er justert etter det Mr. Malty mener er korrekt.
Har du ikke tilang på starter anbefales det å bruke 2 pakker blodfersk gjær.

Gjæringstemperatur og -tid
Kjøl ned vørter til 12-13 grader før gjær tilsettes. La vørteren få øke naturlig i temperatur til ca. 17-18 grader. Gjær på denne temperaturen i 3 dager. Da bør primærgjæringen være over, siden denne gjæren gjærer ganske heftig. La den stå i 10-14 dager på gjæringskaret før flasking eller karbonering på fat.
Kan greit drikkes etter 2 ukers modning.

Øvrig informasjon
Ikke tilsett Protafloc/Irish Moss eller liknende.
Karboner til 3,6 volumer CO2. (Personlig synes jeg det passer bedre med LITT mindre)
 
Hva i alle.... Jeg trodde det var en link til forumtråden! Nei, den oppskrifta der så feil ut ja.

Følg denne oppskrifta så skal du se du får noe som smaker paulaner ut fra gjæringskaret! :)
Nå ble jeg godt frista! Men blir'e noe særlig bannan av så lav gjæringstemperatur a? Og hva med skumfastheten etter meskesteget på 44C?
 
Om dere ikke føler dere får nok banan kan dere prøve å pushe gjæringstemperaturen oppover også, da.
WLP300 er weihenstephan-gjæra, så ølet vil nok bli annerledes. Men foretrekker man wlp300, foretrekker man wlp300.
 
Nei du gjør ikke det. Paulaner er mer banan. Men 380 gir på langt nær så mye banan som 300. Jeg har ikke prøvd 380 over 22C, men selv på 22 C (etter noen dager) så var det ikke nok banan å spore hos meg ifht hvis man vil ha paulaner.

For paulaner ville jeg sagt 300 og ca 18C.
 
Helt merkelig. For meg blir det omvendt. Men det skjer vel sikkert noe i trykktankene deres, eller noe. Jeg synes selv 300 gir mer paulaner, og 380 wihenstephaner
 
Pitchraten og o2 har også mye å si på disse ølene. Nytter ikke å «wing it» skal man ha i det hele tatt noenlunde like resultater.
 
Kjøl vørter til 13 grader. Pitch gjær. Sett den enten i et rom hvor det er ca. 18 grader, eller sett temperaturkontrollen på gjæringsskapet ditt til 18 grader og la temperaturen stige naturlig. En gjæringstemperatur på 18-19 grader bidrar til at den blir relativt lik Paulaner.

Er delvis enig med deg, Miguel. Om du pitcher et rør WLP380 og overfører vørter til gjæringskar med slange helt uten skvulping tror jeg du sliter med å få noe som blir likt. Men med ordinær skvulping med vørter og en starter etter mr. malty vil jeg nok tro de aller fleste kommer såpass nært at de ikke vil kunne smake forskjell.

Jeg har nettopp brygget ølet etter samme oppskrift selv igjen og ølet er kjempefint etter 10 dager på gjæringskar og 14 dager på fat.
 
Takk, for svar.

Den ble kjølt ned til 12 grader og nå er den på vei oppover til 17 grader, skal gå å sette den til 18 grader istedet.

Sverre
 
Takk, for svar.

Den ble kjølt ned til 12 grader og nå er den på vei oppover til 17 grader, skal gå å sette den til 18 grader istedet.

Sverre

Hvilken gjær? Jeg ville holdt den på 17 i ca fire fem dager, og så dratt opp til 18, maks 19. Fenolene blir satt ved lavere temperatur, men du kan ofte styre esterne litt senere i forløpet med denne type gjær. For "balanse".
 
Tilbake
Topp