1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Paulaner Hefe-Weissbier oppskrift?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av TommyK, 20 Des 2012.

1. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

det der ser mer ut som en Wiezenbock

2. Endred

Endred
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som kan peke meg i riktig retning på en Paulaner klone da?

3. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

15 grader er litt kaldt etter min erfaring, ja.

Jo, den ble nok gjæret litt kaldt. Jeg kjøler vanligvis ned til 15 grader, pitcher gjær, setter gjæringsskapet på 19 grader og lar gjæringa øke temperaturen naturlig.
    Den oppskriften jeg har postet en versjon av her, er en oversatt utgave av denne oppskriften fra brewersfriend, ja.

Den oppskrifta fra brewersfriend er det nærmeste jeg har kommet Paulaner. Om man følger instruksen til punkt å prikke får man et øl som er såpass nært at jeg ikke kjenner forskjell, iallefall. Da jeg brygget den sist gang hadde jeg triangeltest hvor jeg ikke kunne kjenne hvilken en som var annerledes.

Endred liker dette.
  4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OG på 1.067?

5. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva i alle.... Jeg trodde det var en link til forumtråden! Nei, den oppskrifta der så feil ut ja.

Følg denne oppskrifta så skal du se du får noe som smaker paulaner ut fra gjæringskaret! :)

Endred, cjohansen og loebrygg liker dette.
  6. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå ble jeg godt frista! Men blir'e noe særlig bannan av så lav gjæringstemperatur a? Og hva med skumfastheten etter meskesteget på 44C?

7. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

og den gjæren er vel ikke kjent for å gi så mye heller

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du vil ha mer banan så bytter du til 300.

9. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Om dere ikke føler dere får nok banan kan dere prøve å pushe gjæringstemperaturen oppover også, da.
    WLP300 er weihenstephan-gjæra, så ølet vil nok bli annerledes. Men foretrekker man wlp300, foretrekker man wlp300.

10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg mener å huske Paulaner som mer banan,
    eller tar jeg feil nå

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei du gjør ikke det. Paulaner er mer banan. Men 380 gir på langt nær så mye banan som 300. Jeg har ikke prøvd 380 over 22C, men selv på 22 C (etter noen dager) så var det ikke nok banan å spore hos meg ifht hvis man vil ha paulaner.

For paulaner ville jeg sagt 300 og ca 18C.

12. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

men det er jo sant at Paulaner bruker 380 og Weihenstephaner 300,
    er derfor jeg stusser

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Helt merkelig. For meg blir det omvendt. Men det skjer vel sikkert noe i trykktankene deres, eller noe. Jeg synes selv 300 gir mer paulaner, og 380 wihenstephaner

14. steinmb

steinmb
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holder man WLP300 lavt finner jeg bananpreget balansert. Om man dog sammenligner de to gjærene på f.eks 18 grader så er forskjellen ganske stor i hvor mye isoamyl acetate det blir laga.

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pitchraten og o2 har også mye å si på disse ølene. Nytter ikke å «wing it» skal man ha i det hele tatt noenlunde like resultater.

16. Sversimo

Sversimo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har akkurat laget en 30l batch av oppskriften du linket til, @Hallstein . Men jeg har et spørmål, hvilken temp skal jeg gjære på etter de 3 dagene?

17. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøl vørter til 13 grader. Pitch gjær. Sett den enten i et rom hvor det er ca. 18 grader, eller sett temperaturkontrollen på gjæringsskapet ditt til 18 grader og la temperaturen stige naturlig. En gjæringstemperatur på 18-19 grader bidrar til at den blir relativt lik Paulaner.

Er delvis enig med deg, Miguel. Om du pitcher et rør WLP380 og overfører vørter til gjæringskar med slange helt uten skvulping tror jeg du sliter med å få noe som blir likt. Men med ordinær skvulping med vørter og en starter etter mr. malty vil jeg nok tro de aller fleste kommer såpass nært at de ikke vil kunne smake forskjell.

Jeg har nettopp brygget ølet etter samme oppskrift selv igjen og ølet er kjempefint etter 10 dager på gjæringskar og 14 dager på fat.

18. Sversimo

Sversimo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk, for svar.

Den ble kjølt ned til 12 grader og nå er den på vei oppover til 17 grader, skal gå å sette den til 18 grader istedet.

Sverre

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken gjær? Jeg ville holdt den på 17 i ca fire fem dager, og så dratt opp til 18, maks 19. Fenolene blir satt ved lavere temperatur, men du kan ofte styre esterne litt senere i forløpet med denne type gjær. For "balanse".

20. Sversimo

Sversimo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da lar jeg den være på 17 gader i tre dager, brukte 380.

Del denne siden