PBW skader ?

Etter jeg la speidelen min stå overnatt med vann og PBW ser det ut som det har blitt en kjemisk reaksjon. Er det noen som vet om dette er alvorlig eller ?

IMG_0104.JPG
 
Kjedelige greier, Lut (NaOH) er virkestoffet i PBW, og Lut kan reagere med messing. Når dette skjer dannes det hydrogengass som er ekstremt brannfarlig.
Det burde bare ha reagert med pumpen, da det er det eneste i messing, så i verste fall må du bare bytte pumpen.
Ville prøvd å skrubbe vekk de oksiderte områdene og testet pumpen grundig. Prøv å fjerne så mye partikler fra pumpen som mulig, metal spon/korn er fæle greier og vil spise opp resten av pumpen og kranene dine.
Hvis pumpehuset kun er belagt med messing og det har oksidert igjennom til et metall som ikke er rustfritt ville jeg byttet hele pumpen.
 
Bare å rengjøre og bruk starsan på det og la det lufte seg så forsvinner det. Gjort samme tabben sjøl og det såg ikke fint ut så jeg gikk over med starsan og latt delene ligge ut til lufting og da forsvant det

Easybrew
 
Hvor sterk blanding brukte du her? Jeg har latt min Speidel stå over natten med varmt vann og PBW i et par tilfeller, men begge gange har den endt opp gullende ren. Jeg hadde da ca. 9 liter vann (slik at det sto over krana) og 3-4 spiseskjeer med PBW.
 
Hvor sterk blanding brukte du her? Jeg har latt min Speidel stå over natten med varmt vann og PBW i et par tilfeller, men begge gange har den endt opp gullende ren. Jeg hadde da ca. 9 liter vann (slik at det sto over krana) og 3-4 spiseskjeer med PBW.


Brukte vanlig blanding slik du beskrive men har har litt mistenke om noen `krystaler` falt rett den i pumpen og lå der i direkte kontakt med messingen.
 
Tilbake
Topp