PDI REX100 Føler problem.

Morten_E

Norbrygg-medlem
Hei

Har som sakt en rex100 PDI enhet, å ønsker å gå i fra k-føler (2ledninger) til en PT100 føler (3ledninger).
Noen som har en forklaring på dette eller vet hvor jeg kan finne svaret.  :help:

Var planen å brygge på lørdag, og har ikke tid til å bestille den rette føleren. så då lurte jeg på om det var noen som hadde noen gode råd.
Takk på forhond

Har du ikkje sensoren er mitt beste råd å bruke den k-typen du har. Eller er det grunnar for at du ikkje kan bruke den?

protto skrev:
Har du ikkje sensoren er mitt beste råd å bruke den k-typen du har. Eller er det grunnar for at du ikkje kan bruke den?

K sensoren som følte med er ikke vanntett. Leste på PDI at den skulle kunne ta DDR (3 lednings sensor) så når Eg kobler PT100. Sensoren kommer det opp 7 grader når jeg bruker laiteren på den hmm

PT100. Var den første og beste jeg fant når jeg bestilte i januar.

Ok så du har sensoren altså. Skal poste ein forklaring i morgon tidleg om ingen kjem meg i forkjøpet.

Du må inn med noen parametre for å bruke pt100. Hold Set knappen til parametre blinker. Og trykk til du kommer til, og sett LCK til 0000. Vente 30 sek. Set og sette code til 0000. Og tilbake ( vente 30 sek.) trykke inn venstre pil < og set samtidig. Så setter du SL1 til 1000.  Jeg har 2 bruksanvisninger. Den ene har en håpløs chinglis språkdrakt. Den andre har et meny tre som kan brukes.

Sent from my iPad using Tapatalk

FrankD skrev:
Du må inn med noen parametre for å bruke pt100. Hold Set knappen til parametre blinker. Og trykk til du kommer til, og sett LCK til 0000. Vente 30 sek. Set og sette code til 0000. Og tilbake ( vente 30 sek.) trykke inn venstre pil < og set samtidig. Så setter du SL1 til 1000.  Jeg har 2 bruksanvisninger. Den ene har en håpløs chinglis språkdrakt. Den andre har et meny tre som kan brukes.

Sent from my iPad using Tapatalk

LCK 0000 gåt bra, men ikke fillen om Eg får til å komme inn den den menyen med SL1. #*@#+*#@  :rasende:
Når du sier tilbake,  skal jeg då gå ut av menyen? Det kjer ikke noe når jeg holder < & set samtidig. Hmm...

Vedlegg

• DSC_0069.JPG
    DSC_0069.JPG
    386,4 KB · Sett: 237
Du må sette LCY til 1000. (Pil venstre to ganger flyttar aktiv digit to plassar. Trykk så pil opp for å endre null til ein.).
Trukk og hold inne set for å returnere til normal drift. Trykk set og pil venstre sammen i tre sekund for å komme inn i SL- menyen.

protto skrev:
Du må sette LCY til 1000. (Pil venstre to ganger flyttar aktiv digit to plassar. Trykk så pil opp for å endre null til ein.).
Trukk og hold inne set for å returnere til normal drift. Trykk set og pil venstre sammen i tre sekund for å komme inn i SL- menyen.

Fine springe ut å prøve med en gang.

Då har Eg satt LCK/LCY på 1000
Cod 0000
SL1 1000

Då får Eg opp ponktom prikken som vist på bilde. Er dette noe jeg må leve med, eller er det noe som føller Pt100 eller er det noe jeg kan justere?
Max temp på PDI er 0400 og nå viser den som 040.0

Men men nå fynker føleren.

Vedlegg

• DSC_0070.JPG
    DSC_0070.JPG
    365,8 KB · Sett: 232
  • DSC_0071.JPG
    DSC_0071.JPG
    382,2 KB · Sett: 228
Ja det stemmer. Det som har skjedd er at sidan PT-100 er litt meir stabil går PID'en over til å vise temperatur med ein desimals oppløysning.

Det du gjer er å sette Cod til 0001, trykk set, så skal du finne eit parameter som heiter SLH (Set Limit High). Denne vil stå på 40,0. Set den til feks 400,0.

I samme meny (trur eg) finn du dF. Sett denne til 0.

protto skrev:
Ja det stemmer. Det som har skjedd er at sidan PT-100 er litt meir stabil går PID'en over til å vise temperatur med ein desimals oppløysning.

Det du gjer er å sette Cod til 0001, trykk set, så skal du finne eit parameter som heiter SLH (Set Limit High). Denne vil stå på 40,0. Set den til feks 400,0.

I samme meny (trur eg) finn du dF. Sett denne til 0.

Fynka så bare det  :amen: då skal vel tempraturen stemma ganske godt, håper Eg  :)
Tusen takk kong PDI  :ilike:

Vedlegg

• DSC_0072.JPG
    DSC_0072.JPG
    397,6 KB · Sett: 198
Jeg tillater meg å spørre her istedet for å starte en ny tråd.

Kjøpte en slik PID. Handlet tidligere en STC1000 hvor temp sensor fulgte med. Det gjorde det ikke her...

Kan noen fortelle meg hvilken temp sensor jeg trenger? Den skal brukes i en kjøleboks som er HLT i en slik eller lignende kobling http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=9&k=5. Kan jeg bruke dette som tempsensor og passer det gjennomføringen?  RTD PT100 50 mm , 1/2" NPT

Dette skal styre ett slikt varmeelement:  220V 2000W 2KW Bundle Electric Water Boiler Heating Element Heater

Trenger jeg noe annet?

Tips til youtube med kobling av dette el koblingsskjema. Fant en god film for STC 1000 og dette fungerer perfekt.

Du kan bruke PT-100 på den PID'n ja. Den må settast opp for denne typen sensor. Sjekk bruksannvisning eller søk på forumet, eller spør igjen om du står fast.
Ta kontakt med katla (bryggmaker) så svarar han på kva gjennomføring og sensor som passar saman.

...Og du bør vel ha eit rele. Huskar ikkje heilt i farten kva straumtrekk du kan ha på det innebygde releet. Er set SSR-varianten du har må du ha eit SSR som leverer effekten til elementet.

Henrik123 skrev:
Kan noen fortelle meg hvilken temp sensor jeg trenger? Den skal brukes i en kjøleboks som er HLT i en slik eller lignende kobling http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=9&k=5. Kan jeg bruke dette som tempsensor og passer det gjennomføringen?   RTD PT100 50 mm , 1/2" NPT

Ja - det går relativt greit å skru  1/2" NPT RTD PT100  i muffa som er utsida av gjennomføringa.  Spørsmålet er om gjennomføringa passar til kjøleboks-veggen - greit å vita kor tjukk veggen er.  Den aktuelle gjennomføringa er eigentleg berre ei modifisert gjennomføring av typen http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=240&k=5 eller http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=4&k=5. 

Da er gjennomføring og tempsensor bestilt hos Katla (takk for god hjelp og service).

Noen som vet om jeg trenger rele og i såfall hvilket?

Er koblingen selvforklarende eller finnes det gode youtubeklipp?

Bruksanvisning var på kinesisk el noe i den retningen så den fikk jeg inget ut av...

Tilbake
Topp