Pepper

Til helgen brygger jeg årets juleale. En Imperial Porter-lignende sak. Tilsetter rosiner, revet fersk ingefær og sort pepper.
Jeg har tidligere brukt malt sort pepper mørke ales, uten særlig godt resultat. Blir en skarp og snerpende peppersmak, syns jeg.
Nå funderer jeg på å tilsette hele pepperkorn i koken.
Jeg ønsker en avrundet og subtil peppersmak. Noen med erfaringer og innspill på mengde pepperkorn og koketid i en 25-liters batch?

Skal ikke litt rugmalt gi en pepper/kryddersmak? Bruker 200-300 g i hvert brygg nesten.

Prøv med andre peppertyper ikke bare sort. Sort er vel den minst aromatiske pepperen. Jeg har tilsatt pepper sent i prosessen. Usikker på mengde.

edit:

http://homecooking.about.com/od/spices/a/peppervarieties.htm
Ser at sort regnes som mest smaksrik. Jeg har blandet flere typernår jeg har brukt pepper. Ganske stor forskjell i lukt og smak fra blandet pepper til ren sort pepper. Ganske stor forskjell i pris når du kjøper dem og...

Du som kan norsk og svensk må lete litt på nettet fordi jag husker å ha lest at han som vant i svensk mesterskap i hjemmebrygging for 2 år siden hadde et belgisk wit med svart pepper. Du finner det sikkert..

Jeg har brukt lite menger med svart pepper men foretrekker hvit pepper. Uanset må du bruke små mengder slik at du ikke kjenner at du har brukt det.

Du får mye mer aroma ut av svart pepper om du rister det litt i tørr stekepanne. Forøvrig noe alle burde gjøre under matlaging.

Svart pepper kjøpt på innvandrersjapper er ofte mer aromatisk enn den som selges på Rema. Billig er det og. Jeg bruker pepper fra butikken på Vektertorget i matlaging, 45 kr for 100 gram! Mye bedre aroma enn Black Boy :)

Ristet pepper blir noe skarpere synes jeg, ellers vert å prøve til matlaging. liker serlig godt aromaen av grønn pepper og liker ikke hvit pepper nosærlig. har aldrig prøvd pepper i øl men tror det kan bli godt, kjøp uansett hel pepper og knus den lett før tilsettning til brygget (etter primær gjæring ?). Prøv å gjære med vlp006 den skal vistnok gi pepper aktige aromaer, kansje den vil fremheve pepper aromen også.

Tilbake
Topp