Peroni øl

Hei, har noen oppskrift på peroni øl?
Ja, Peroni:).

Spøk til side. De tre oppskriftene som @Steinar Huneide lenker til, har alle mais, og Peroni sier sjøl at de bruker mais; en egen italiensk mais. 15% virker fornuftig. Pilsmaltet er også lokalt; 100% italiensk bygg, og maltet i deres eget malteri. Weyermanns Eraclea kunne kanskje være et alternativ? Strømmen har det: https://www.homebrew.no/weyermann/102203/eraclea-pilsnermalt-25-45-ebc . Men ellers blir det neppe all verdens forskjell om du bruker et helt vanlig pilsmalt fra et helt vanlig malteri:).

Jeg ser ikke noen grunn til å bruke noe annet enn pilsmalt og mais. Carapils (eller annet dekstrinmalt) er bare tull. Legg i stedet inn et langt meskesteg på 72 grader, som bidrar til god munnfølelse og godt skum.

Bitterhet sånn ca. 20 IBU virker rimelig. En eller annen tysk edelhumle, og neppe massive mengder.

Hvilken gjær du bruker, spiller antakelig mindre rolle. w-34/70 blir aldri feil.

Å brygge pils hjemme som likner helt på det du får kjøpt fra de store bryggeriene, trur jeg er bortimot umulig. Det hjelper neppe om du har ei autentisk oppskrift. Men du kan komme mer eller mindre nær - og du kan helt sikkert brygge noe som er veldig godt. Lykke til:).
 
Å brygge pils hjemme som likner helt på det du får kjøpt fra de store bryggeriene, trur jeg er bortimot umulig. Det hjelper neppe om du har ei autentisk oppskrift. Men du kan komme mer eller mindre nær - og du kan helt sikkert brygge noe som er veldig godt. Lykke til:).
Ja det er akkurat dette. Kan prøve hardt å få til en klone, men bryggeriene har jo egne gjærstammer. Og alt det andre i et større industrielt bryggeri som skiller seg fra hjemmebrygging både med fysikk og kjemi. Klarer man å unngå usmaker i et så lyst og lett øl så er første utfordringa overvunnet. Ikke lett. Så kan jo bryggeren balansere ølet dit han ønsker med malt og humle, eventuelt annen gjær.
 
Ja det er akkurat dette. Kan prøve hardt å få til en klone, men bryggeriene har jo egne gjærstammer. Og alt det andre i et større industrielt bryggeri som skiller seg fra hjemmebrygging både med fysikk og kjemi. Klarer man å unngå usmaker i et så lyst og lett øl så er første utfordringa overvunnet. Ikke lett. Så kan jo bryggeren balansere ølet dit han ønsker med malt og humle, eventuelt annen gjær.
Jeg maser jo stadig om denne egne "industripilssmaken". Det er en egen smak, altså et "noe". Og jeg har aldri smakt hjemmebrygg som har hatt den. For meg er den så utprega at jeg - reint subjektivt - betrakter industripils som en egen type øl. Så kan man like eller ikke like den der spesielle smaken. Jeg kan godt drikke industripils, og jeg liker helt klart noen av dem bedre enn andre, men jeg trur jeg vil si at jeg i alle hadde foretrukket at "industripilssmaken" ikke var der.

At hjemmebrygga pils smaker annerledes enn industripils, trur jeg ikke har noe med gjærstammer, eller med råstoffer eller oppskrifter, å gjøre. Det er produksjonsprosessen, altså "alt det andre" som du sier. Og ja; det vi kan prøve å få til, er først å unngå usmakene, noe som er vanskelig nok, og dernest å få fram smaker vi vil ha. Og det å "balansere ølet dit man ønsker" - god formulering! - er ikke noe lettere:(. Jeg har en fjern forestilling* om det humlepreget jeg gjerne skulle hatt i pilsen min, men jeg kommer aldri i nærheta. Jeg begynner å få litt styr på effekten av malttypene, og det er jo noe, men det er ikke nok.

Lagergjærtypene er jeg ikke så sikker på om det er så stor forskjell på. Og jeg har hørt en god del profesjonelle bryggere på podcaster si at egentlig er 34/70 den ideelle lagergjæren. Jeg skal ikke mene noe bastant om dette, men jeg trur ikke jeg kan si at jeg kjenner noen forskjell i smak, så det som betyr mest for meg, er hvordan de er å jobbe med.

*Den "fjerne forestillinga" kommer fra noen veldig sjeldne opplevelser av hvordan humle i en pils kan smake. Det er nesten sånn at jeg skulle ønske at jeg ikke hadde hatt dem:).
 
Hei, har noen oppskrift på peroni øl?
Jeg gikk ganske grundig til verks for å gjenskape Peroni Nastro Azzurro (som jeg synes er veldig godt), og kom opp med en oppskrift som går under navnet Middelhavspils. Eraclea pilsmalt, Magnum/Saaz humle og en nøytral lagergjær som W34/70, Diamond eller Fermolager W er kurante ingredienser. Den italienske maisen (som Finnn også nevner) er dessverre ikke tilgjengelig her på berget, så der er vi nødt til å bruke vanlig Chateau flaket mais. Dessverre er ikke Eraclea malt alltid på lager hos bryggebutikkene. Jeg mener man evt. kan erstatte det med Weyermann Barke Pils uten at det blir hoppende galt. https://share.brewfather.app/ckOmKNvzxt6PiE
 
Jeg gikk ganske grundig til verks for å gjenskape Peroni Nastro Azzurro (som jeg synes er veldig godt), og kom opp med en oppskrift som går under navnet Middelhavspils. Eraclea pilsmalt, Magnum/Saaz humle og en nøytral lagergjær som W34/70, Diamond eller Fermolager W er kurante ingredienser. Den italienske maisen (som Finnn også nevner) er dessverre ikke tilgjengelig her på berget, så der er vi nødt til å bruke vanlig Chateau flaket mais. Dessverre er ikke Eraclea malt alltid på lager hos bryggebutikkene. Jeg mener man evt. kan erstatte det med Weyermann Barke Pils uten at det blir hoppende galt. https://share.brewfather.app/ckOmKNvzxt6PiE
Strømmen har Eraclea nå. 20+ sekker på lager. Løp og kjøp:).

Jeg har handla inn Peroni et par ganger i det siste. Det er helt klart noe av det beste du får på butikken, og jeg er frista til å prøve. Peroni blir det uansett ikke, men det er jo likevel interessant å samle det en kan av info om det ølet. Bryggeriet sier ikke så mye, men litt, og bl.a. sier de at de brygger lyse lagere på bløtt vann. Hva bløtt vann betyr her, er jeg litt usikker på. Normalt betyr det jo bare at det er lite kalsium i vannet, evt. lavt TDS, men det kan vel også bety at det er ei overvekt av klorid? Trur jeg skal ha det.

Av en eller annen grunn ser jeg for meg Mittelfrüh som humle, men det spiller sikkert liten rolle så lenge det brukes ei god pilshumle ("edelhumle" eller en av de typene som er avla fram som avløsere.) Trur jeg vil bruke den på 60, og så en mindre dose på 5.

Ellers er oppskrifta di et godt - og velprøvd - alternativ. Men det er jo gøy å mekke litt sjøl:).
 
Merk at det er stor forskjell på "vanlig" Peroni (rød logo, brun flaske) og Peroni Nastro Azzurro (grønn flaske med - som navnet sier - blått bånd). Det er den sistnevnte både Holmentoppen og jeg er mest begeistret for. Jeg synes den er friskere, bitrere og tørrere enn Peroni, som er mer søtlig og maltdominert.
 
Sist redigert:
Merk at det er stor forskjell på "vanlig" Peroni (rød logo, brun flaske) og Peroni Nastro Azzurro (grønn flaske med - som navnet sier - blått bånd). Det er den sistnevnte både Holmentoppen og jeg er mest begeistret for. Jeg synes den er friskere, bitrere og tørrere enn Peroni, som er mer søtlige og maltdominert.
Ja, det er den jeg tenker på, også.
 
Strømmen har Eraclea nå. 20+ sekker på lager. Løp og kjøp:).

Jeg har handla inn Peroni et par ganger i det siste. Det er helt klart noe av det beste du får på butikken, og jeg er frista til å prøve. Peroni blir det uansett ikke, men det er jo likevel interessant å samle det en kan av info om det ølet. Bryggeriet sier ikke så mye, men litt, og bl.a. sier de at de brygger lyse lagere på bløtt vann. Hva bløtt vann betyr her, er jeg litt usikker på. Normalt betyr det jo bare at det er lite kalsium i vannet, evt. lavt TDS, men det kan vel også bety at det er ei overvekt av klorid? Trur jeg skal ha det.

Av en eller annen grunn ser jeg for meg Mittelfrüh som humle, men det spiller sikkert liten rolle så lenge det brukes ei god pilshumle ("edelhumle" eller en av de typene som er avla fram som avløsere.) Trur jeg vil bruke den på 60, og så en mindre dose på 5.

Ellers er oppskrifta di et godt - og velprøvd - alternativ. Men det er jo gøy å mekke litt sjøl:).
Her er litt om bakgrunnen og ingredienser: https://www.onlycans.me/blog/peroni-nastro-azzurro-beer-review-the-pride-of-italy

Godt at Strømmen har fått fylt opp med nye råvarer. Har vært litt utplukket der en periode.
 
Her er litt om bakgrunnen og ingredienser: https://www.onlycans.me/blog/peroni-nastro-azzurro-beer-review-the-pride-of-italy

Godt at Strømmen har fått fylt opp med nye råvarer. Har vært litt utplukket der en periode.
Magnum og Saaz der, altså, som du har i oppskrifta di. Kunne tenkt meg å prøve med bare edelhumle, eller i alle fall å bytte ut Magnum som bitterhumle med f.eks. Merkur, som gir noe mer smak - siden jeg har Merkur liggende.

Jeg har ikke flaka mais. Kan man bruke en eller annen corn flakes-variant, tru?
 
Toro hurtigris funker fint det også. Jeg liker ikke smaken av mais i hjemmebrygg.
Nei, normalt gjør ikke jeg det, heller, og derfor er det lenge sida jeg har brukt det. Heiv noen harske rester for et par år sida:). Men nå har jeg fått sansen for Peroni'n, og sida den har det, fikk jeg lyst til å prøve. Men ellers er sikkert hurtigris et godt tips til sånt lett øl, så takk.

Corn flakes går nok ikke. Det blir fort for mye salt. Så da får jeg handle inn litt neste gang jeg er på Strømmen.
 
Nei, normalt gjør ikke jeg det, heller, og derfor er det lenge sida jeg har brukt det. Heiv noen harske rester for et par år sida:). Men nå har jeg fått sansen for Peroni'n, og sida den har det, fikk jeg lyst til å prøve. Men ellers er sikkert hurtigris et godt tips til sånt lett øl, så takk.

Corn flakes går nok ikke. Det blir fort for mye salt. Så da får jeg handle inn litt neste gang jeg er på Strømmen.
Mener jeg så et innlegg der det ble nevnt at Xtra (Coop) Cornflakes ikke inneholder salt. Men det er sikkert endel annet rart der.
 
Sist redigert:
Toro hurtigris funker fint det også. Jeg liker ikke smaken av mais i hjemmebrygg.
I Peroni Blå bånd må det nesten være mais. Men jeg fikk meg et par flasker indisk øl (Cobra og Kingfisher) i går – og jeg er faktisk fristet til å brygge noe lignende. Aner jo ikke hva disse inneholder (annet enn at Kingfisher bruker Saaz), men det skulle ikke forundre meg om det er litt ris. Fargen er dog ikke spesielt lys – lurer på å legge inn bittelitt Münich også. Veldig gode øl til indisk mat – som er det beste jeg vet.
 
Sist redigert:
Det var Remas som inneholdt såpass lite som 0,3. Men jeg synes altså stadig at det er for mye.
Jeg tapper 40l av Holemstoppens oppskrift i morra, der brukte jeg Rema1000 maisflakene. Tror litt ekstra klorider er helt ok, litt fylde gjør det godt. Bruker 34/70, som tørrer det ut ganske mye, så det trenger litt boost på munnfylde.
Forøvrig anbefales frityrstekt kylling med corn flakes. Marinér, (bruk gjerne kefir&krydder&salt), mel, eggehvite&vann&salt, og så corn flakes. Yum yum.
 
Tilbake
Topp