Peroni øl

Har en plan om å lage en italiensk pilsner alá Peroni om ikke så lenge. Har sett at Eraclea pilsner malt er anbefalt, men tenker å bruke den jeg har.. Det som jeg ser som en utfordring er mengden mais ifht pilsner malt. Er det noen anbefalinger her? Har tatt utgangspunkt i ca. 14% mais i min oppskrift.
Ellers så er det også dip hopping vs. Tørrhumling. Hva burde jeg gå for?
 
Merk at italiensk makropils/eurolager a la Peroni ikke er det samme som stilen italopils, altså en i utgangspunktet kanskje mer tyskinspirert pils, med eller uten mais, og tørrhumlet med edelhumle.
 
Merk at italiensk makropils/eurolager a la Peroni ikke er det samme som stilen italopils, altså mer tyskinspirert pils, med eller uten mais og tørrhumlet med edelhumle.
Ser på innholdsfortegnelsen på Peroni at den inneholder mais, så spørsmålet er egentlig hvor mye?
 
Tar utgangspunkt i 13.5% mais (less is more) og kombinasjonen magnum (bitring) og Saaz (aroma). Tenker safbrew 34/70 gjær. Øl blir det uansett:)
 
Men hva burde man gå for? Dip hopping eller tørrhumling.. eller begge deler? Noen erfaringer med dette?
Jeg har dårlige erfaringer med å tørrhumle pils - og er veldig lykkelig med den helt ferske dip hoppa pilsen min. Men andre har vært fornøyd med resultatet av tørrhumling, og det er jo ikke noe som generelt frarådes, så jeg skal ikke på noen måte fraråde deg å prøve.

Jeg synes dip hopping virker som en lovende teknikk. Effekten for meg har vel vært noe mellom wp - som jeg synes gir lite i forhold til mengden humle vi gjerne bruker der - og tørrhumling. Jeg skal ikke si at den direkte kan erstatte tørrhumling, men jeg synes den har kommet såpass nær at jeg nå ikke gidder å styre med tørrhumling i NEIPA og IPA. (Jeg hater hop creep, og slik jeg gjør dip hoppinga, slipper jeg det. Men dip hopping kan gjøres på mange ulike måter. Jeg trur ikke det har utkrystallisert seg noen anbefalt "riktig" framgangsmåte ennå. Og det vil antakelig ikke skje, heller.)
 
Jeg heller faktisk mot dip hopping, har forsåvidt også skrevet denne metoden i kladden til Peronioppskriften. Det skurrer i mitt hode å tørrhumle en pils.
Har også prøvd dip hopping på en Belgisk Wit, med stort hell. Dermed tenker jeg dette også blir den foretrukne metoden her også..

Når det gjelder mais mengde, er det noen erfaringer med dette?
I starten av min bryggekarriere, så laget jeg det jeg trodde skulle bli en Corona klone. Dette ble definitivt ikke en Corona, mer en hvitvin. Men kanskje heller ikke så rart, da jeg brukte 70% mais:D

Man lærer så lenge man brygger!
 
Jeg heller faktisk mot dip hopping, har forsåvidt også skrevet denne metoden i kladden til Peronioppskriften. Det skurrer i mitt hode å tørrhumle en pils.
Har også prøvd dip hopping på en Belgisk Wit, med stort hell. Dermed tenker jeg dette også blir den foretrukne metoden her også..

Når det gjelder mais mengde, er det noen erfaringer med dette?
I starten av min bryggekarriere, så laget jeg det jeg trodde skulle bli en Corona klone. Dette ble definitivt ikke en Corona, mer en hvitvin. Men kanskje heller ikke så rart, da jeg brukte 70% mais:D

Man lærer så lenge man brygger!
Trur de 13 er nokså riktig.
 
Jeg heller faktisk mot dip hopping, har forsåvidt også skrevet denne metoden i kladden til Peronioppskriften. Det skurrer i mitt hode å tørrhumle en pils.
Har også prøvd dip hopping på en Belgisk Wit, med stort hell. Dermed tenker jeg dette også blir den foretrukne metoden her også..

Når det gjelder mais mengde, er det noen erfaringer med dette?
I starten av min bryggekarriere, så laget jeg det jeg trodde skulle bli en Corona klone. Dette ble definitivt ikke en Corona, mer en hvitvin. Men kanskje heller ikke så rart, da jeg brukte 70% mais:D

Man lærer så lenge man brygger!
Selv foretrekker jeg maks. 10 prosent mais, gjerne mindre, og bruker heller ris for å få et "lettere" øl. Men det er en personlig smakspreferanse da jeg ikke liker en for dominerende smak av mais. Men sammenlignet med 70% mais blir det naturligvis helt neglisjerbart. ;)
 
Selv foretrekker jeg maks. 10 prosent mais, gjerne mindre, og bruker heller ris for å få et "lettere" øl. Men det er en personlig smakspreferanse da jeg ikke liker en for dominerende smak av mais. Men sammenlignet med 70% mais blir det naturligvis helt neglisjerbart. ;)
Peroni brukes visst 25% mais - av en spesiell variant som dyrkes spesielt for dem. Så jeg huska feil når jeg sa at 13% var riktig. Måtte sjekke: https://www.cucinarustica.co.uk/post/peroni-nastro-azzurro-beer

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg; jeg er ikke så glad i å bruke mais sjøl. Men Nastro Azzurro er godt - unektelig:).

Nastro Azzurro er forresten ikke tørrhumla så vidt jeg kan forstå; den er i alle fall ikke en "italiensk pils" av den typen som blei diskutert her på forumet ei tid tilbake i denne tråden. Skal man være typepirkete, er vel NA en "internasjonal lys lager"?

Spørsmålet om tørrhumling/dip hopping eller bare vanlig humling spiller ellers liten rolle; poenget må være å få til den smaken en er ute etter. Og jeg lurer absolutt på om ikke dip hopping kan være en vei til den humlearomaen jeg har savna i pilsene mine.
 
Sist redigert:
Peroni brukes visst 25% mais - av en spesiell variant som dyrkes spesielt for dem. Så jeg huska feil når jeg sa at 13% var riktig. Måtte sjekke: https://www.cucinarustica.co.uk/post/peroni-nastro-azzurro-beer

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg; jeg er ikke så glad i å bruke mais sjøl. Men Nastro Azzurro er godt - unektelig:).

Nastro Azzurro er forresten ikke tørrhumla så vidt jeg kan forstå; den er i alle fall ikke en "italiensk pils" av den typen som blei diskutert her på forumet ei tid tilbake i denne tråden. Skal man være typepirkete, er vel NA en "internasjonal lys lager"?

Spørsmålet om tørrhumling/dip hopping eller bare vanlig humling spiller ellers liten rolle; poenget må være å få til den smaken en er ute etter. Og jeg lurer absolutt på om ikke dip hopping kan være en vei til den humlearomaen jeg har savna i pilsene mine.
Jeg kommer ikke til å tilsette 25% mais, det høres i overkant mye ut. Kommer nok til å legge meg på 13-14% og dip hopping.
Bedre å begynne i det små i stedet for det motsatte.

Ser frem til å prøve meg på denne, når jeg får et ledig gjæringskar :)
 
Jeg kommer ikke til å tilsette 25% mais, det høres i overkant mye ut. Kommer nok til å legge meg på 13-14% og dip hopping.
Bedre å begynne i det små i stedet for det motsatte.

Ser frem til å prøve meg på denne, når jeg får et ledig gjæringskar :)
Høres veldig fornuftig ut, det der. Og det som funker i et stort bryggeri, kan bli helt annerledes i våre små.

Mais er forresten skumle greier. Det er mulig at mine litt dårlige erfaringer med det kan skyldes at jeg har brukt litt for gammel mais. Den tåler ikke noe særlig lagring. Det beste er å få den så fersk som mulig. Sjekk med butikken hvor gammel den de har, er.
 
Kjøpte nettopp mais fra Brewshop, den er helt fersk. Har ventet på at de skulle få på lager.
Så kan sannsynligvis ikke skylde på det om ølen ikke blir god:D
 
Jeg brukte 25% i Trevipilsen som jeg vant publikumsfavoritten med. Og hadde heller ingen tørrhumling eller diphopping.

 
Jeg brukte 25% i Trevipilsen som jeg vant publikumsfavoritten med. Og hadde heller ingen tørrhumling eller diphopping.

Hmm.. interessant. Må nok gå noen flere runder med meg selv før jeg blir enig (med meg selv) hva jeg skal gå for:)
 
Jeg har ikke så mye erfaring med mais selv, annet enn i et par ales. Men har tenkt å forsøke en Stella-klone (som også skal ha mais), og jeg ser flere steder på nett som skriver at det går en grense på 30% før man begynner å merke tilsetningen, dette ble også testet av Brülosophy - for hva det er verdt.
 
Jeg har ikke så mye erfaring med mais selv, annet enn i et par ales. Men har tenkt å forsøke en Stella-klone (som også skal ha mais), og jeg ser flere steder på nett som skriver at det går en grense på 30% før man begynner å merke tilsetningen, dette ble også testet av Brülosophy - for hva det er verdt.
Noe annet å tenke på når du bruker så mye, er at du nok bør sørge for å bruke noe gjærnæring for å få tilført nok FAN (som det forøvrig fort kan bli for mye av om du tilsetter gjærnæring til øl med mye malt i).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp