PH meter

Testet det nå. Jeg målte med ph papir i start av mesk og gjettet på 4.9 - 5.
Litt lavt, men jeg lot det være.
Så kalibrerte jeg ph måleren og målte.
4.88 ved 21.3 grader.
Det var ikke så langt unna. Kanskje bare flaks. Jeg skal ta flere målinger og sammenligne senere. Måle like før kokestart kanskje.

Der ligger du godt under 5,2, som gjerne oppgis som laveste ønskelige pH-verdi i mesken. Jeg tror det går bra, og er veldig interessert i om det bekrefter dette velkjente bryggosof-eksperimentet: Water Chemistry: Evaluating The Impact Of Low Mash pH | exBEERiment Results! Der mesket han helt nede på 4,5, og kjente ingen forskjell fra samme øl mesket på 5,3:).
 
Der ligger du godt under 5,2, som gjerne oppgis som laveste ønskelige pH-verdi i mesken. Jeg tror det går bra, og er veldig interessert i om det bekrefter dette velkjente bryggosof-eksperimentet: Water Chemistry: Evaluating The Impact Of Low Mash pH | exBEERiment Results! Der mesket han helt nede på 4,5, og kjente ingen forskjell fra samme øl mesket på 5,3:).
Målte rett før kok. Da lå det på 5.3.
Må vel nevne at jeg dobbelmesket og tok måling fra den første delen. Den var også justert med 2.5 ml lactose.
Skyllevann var ikke justert.
Jeg glemte selvfølgelig å sammenligne med strips. :confused:
Skal prøve å huske det etter kok.
Blir vanskelig å sammenligne tror jeg da det er et øl laget med selvprodusert malt.
 
Målte rett før kok. Da lå det på 5.3.
Må vel nevne at jeg dobbelmesket og tok måling fra den første delen. Den var også justert med 2.5 ml lactose.
Skyllevann var ikke justert.
Jeg glemte selvfølgelig å sammenligne med strips. :confused:
Skal prøve å huske det etter kok.
Blir vanskelig å sammenligne tror jeg da det er et øl laget med selvprodusert malt.

Med 5,3 er du jo velberga. Litt synd, egentlig;). Og stripssammenligninga trengte du vel ikke å gjøre flere ganger. Jeg synes det var ganske greit å få vite at det var rimelig god overensstemmelse. Mange spør jo her om dette, og da kan vi si at strips kan brukes, sjøl om de ikke kan erstatte et pH-meter.
 
Målte rett før kok. Da lå det på 5.3.
Må vel nevne at jeg dobbelmesket og tok måling fra den første delen. Den var også justert med 2.5 ml lactose.
Skyllevann var ikke justert.
Jeg glemte selvfølgelig å sammenligne med strips. :confused:
Skal prøve å huske det etter kok.
Blir vanskelig å sammenligne tror jeg da det er et øl laget med selvprodusert malt.
Du verden.... justere med melkesukker, den var ny ;):cool:
 
Da jeg på fredag brygget for første gang på tre måneder, og fant fram pH-meteret mitt, hadde tilsynelatende all oppbevaringsvæsken tørket inn/krystallisert rundt hetten. Det kan jo ikke være optimalt at selve proben (om det er rett navn) ikke er våt? Samtidig kan det jo ikke forventes at man skal etterfylle væske ukentlig.

Noen andre som opplever dette?

Jeg fyller hele kammeret til proben i hetten til det renner over, og oppbevarer den stående.
 
Da jeg på fredag brygget for første gang på tre måneder, og fant fram pH-meteret mitt, hadde tilsynelatende all oppbevaringsvæsken tørket inn/krystallisert rundt hetten. Det kan jo ikke være optimalt at selve proben (om det er rett navn) ikke er våt? Samtidig kan det jo ikke forventes at man skal etterfylle væske ukentlig.

Noen andre som opplever dette?

Jeg fyller hele kammeret til proben i hetten til det renner over, og oppbevarer den stående.
Jeg gjør det samme som deg og har ikke opplevd noen problemer. Men det har vel ikke stått så lenge som i 3 måneder.
 
Da jeg på fredag brygget for første gang på tre måneder, og fant fram pH-meteret mitt, hadde tilsynelatende all oppbevaringsvæsken tørket inn/krystallisert rundt hetten. Det kan jo ikke være optimalt at selve proben (om det er rett navn) ikke er våt? Samtidig kan det jo ikke forventes at man skal etterfylle væske ukentlig.

Noen andre som opplever dette?

Jeg fyller hele kammeret til proben i hetten til det renner over, og oppbevarer den stående.

Jepp, skjer hver gang. Jeg kalibrerer det på nytt før bryggedagen. Lar det stå en drøy time i oppbevaringsvæske før jeg gjør kalibreringenen. Mener det står noe sånt i bruksanvisningen at det skal stå en stund i væske for å aktivere proben igjen dersom den har tørket ut.
 
Da jeg på fredag brygget for første gang på tre måneder, og fant fram pH-meteret mitt, hadde tilsynelatende all oppbevaringsvæsken tørket inn/krystallisert rundt hetten. Det kan jo ikke være optimalt at selve proben (om det er rett navn) ikke er våt? Samtidig kan det jo ikke forventes at man skal etterfylle væske ukentlig.

Noen andre som opplever dette?

Jeg fyller hele kammeret til proben i hetten til det renner over, og oppbevarer den stående.

Du må nok passe på og etterfylle, og kalibrere hver gang før brygging. Ph-Meter er litt hassle sånn sett.
 
Takk, karer. Så da er det altså ikke nødvendigvis et problem et problem i seg selv m at proben kan tørke ut?
 
Takk, karer. Så da er det altså ikke nødvendigvis et problem et problem i seg selv m at proben kan tørke ut?

Den skal jo helst ikke tørke ut, det spiser av levetiden, og levetiden = at den blir mer og mer unøyaktig over tid, ikke at den plutselig viser helt feil.
 
Da jeg på fredag brygget for første gang på tre måneder, og fant fram pH-meteret mitt, hadde tilsynelatende all oppbevaringsvæsken tørket inn/krystallisert rundt hetten. Det kan jo ikke være optimalt at selve proben (om det er rett navn) ikke er våt? Samtidig kan det jo ikke forventes at man skal etterfylle væske ukentlig.

Noen andre som opplever dette?

Jeg fyller hele kammeret til proben i hetten til det renner over, og oppbevarer den stående.

Jeg har samme problemet med mitt Hanna. Det er ikke tett, og det fordamper. Det har gått bra - men det skal sies at det ikke går så veldig lenge mellom hvert brygg her:).
 
Hvor ofte bør en kalibrere viss en brygger ca en gang i uka?
Det høres arbeidsom ut å gjøre det hver gang. Men det går vel kjapt når en er vant til det.
Kan man bare skylle av ph meteret og stikke det nedi flaskene som inneholder kalibreringsvesken eller må man helle litt i et lite glass for å ikke forurense kalibreringsvesken
:mad:
Er tom for Kalsiumsulfat.
Finnes det noe på samvirkelaget som kan erstatte dette?
 
Sist redigert:
Hvor ofte bør en kalibrere viss en brygger ca en gang i uka?
Det høres arbeidsom ut å gjøre det hver gang. Men det går vel kjapt når en er vant til det.
Kan man bare skylle av ph meteret og stikke det nedi flaskene som inneholder kalibreringsvesken eller må man helle litt i et lite glass for å ikke forurense kalibreringsvesken
:mad:
Er tom for Kalsiumsulfat.
Finnes det noe på samvirkelaget som kan erstatte dette?

Kalsiumsulfat er gips - og hvor farlig det er med helt rein kvalitet veit jeg ikke. Dette kokes jo.

Du skal visst ikke gjenbruke kalibreringsvæske. Jeg har to små eggeglass jeg bruker; det går ikke så mye hver gang.

Jeg tar det ikke så nøye med å kalibrere så ofte. Men hvis det har tørka ut, gjør jeg det. Jeg kalibrerer kanskje en gang i måneden? Jeg regner med at jeg ville merka det om det ikke holdt. Jeg har etter hvert rimelig grei peiling på hva jeg kan forvente, og så lenge pH-meteret ikke viser snåle tall, tar jeg det med ro med kalibreringa.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Kalsiumsulfat er gips - og hvor farlig det er med helt rein kvalitet veit jeg ikke. Dette kokes jo.

Du skal visst ikke gjenbruke kalibreringsvæske. Jeg har to små eggeglass jeg bruker; det går ikke så mye hver gang.

Jeg tar det ikke så nøye med å kalibrere så ofte. Men hvis det har tørka ut, gjør jeg det. Jeg kalibrerer kanskje en gang i måneden? Jeg regner med at jeg ville merka det om det ikke holdt. Jeg har etter hvert rimelig grei peiling på hva jeg kan forvente, og så lenge pH-meteret ikke viser snåle tall, tar jeg det med ro med kalibreringa.
Ok. Da går jeg for å kalibrere hver gang jeg kommer hjem fra jobb. Er borte 14 dager og når jeg er hjemme brygges det jevnt og trutt
 
Tilbake
Topp