PH meter

Hvilket ph meter anbefales ?
Tenker å gå til innkjøp av et i nærmeste fremtid. Gjerne fra en produsent som er kjent for kvalitet.
Hanna ser jeg har en del typer.
Men de har flere å velge i.
Hvor nøyaktig må et ph meter være ?
Kan dette være bra nok .

pH/°C Tester pHep® with 0.1 pH Resolution - HannaNorden

Nei, det der har ikke god nok nøyaktighet. Jeg bruker dette, fra Hanna: Hanna HI98128 pH-måler fra - Impex Produkter AS

Det har en nøyaktighet på ± 0.05 pH, som er det du trenger. Jeg har brukt det i tre år nå, og er veldig godt fornøyd. (Vær obs på at det er en billigere modell der betegnelsen slutter på 7. Den skal du ikke ha.)
 
Sist redigert:
Verdt å merke seg: Både Hannah HI98128 og Milwaukee pH56 har nøyaktighet på pH ±0.05 men prisen for Hannah er ca 1400,- mot 799,-. Eg veit ikkje korleis Milwaukee er å bruke men eg er særs nøgd med mitt Hannah HI98128.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det ble et Milwaukee.
Krysser fingrene for at det holder.
Samme her også. :) Kjøpte kalibreringsvæsker og lagringsvæske også. Den var enkel å kalibrere. Og nå ser jeg at vannet mitt har en pH på 7,7 ut fra springen (ved 20°C), og ikke 8,1-8,2 som oppgitt fra vannverket. Mulig det blir litt surere på veien hit, avstand ca 1 mil. :)
 
Samme her også. :) Kjøpte kalibreringsvæsker og lagringsvæske også. Den var enkel å kalibrere. Og nå ser jeg at vannet mitt har en pH på 7,7 ut fra springen (ved 20°C), og ikke 8,1-8,2 som oppgitt fra vannverket. Mulig det blir litt surere på veien hit, avstand ca 1 mil. :)

Det svinger antakelig med årstidene. Eller det har med målepunktet å gjøre?

Uansett; pH i vannet ditt er ikke vesentlig informasjon. Det viktige er bufferkapasiteten, eller evnen til å nøytralisere syre, slik at pH'en ikke synker når syre tilføres (som f.eks. ved sur nedbør, eller infusjon med (særlig mørk) malt). Den bestemmes av restalkaliteten, dvs. differansen mellom karbonatets evne til å heve pH og kalsiumets evne til å senke den. (I naturen er det kalsiumkarbonat som stort sett er kilden til karbonat.) Om du har en vannrapport, kan du ganske enkelt sjekke hardthet, som skyldes kalsium fra kalsiumkarbonat (stort sett eneste kilden til kalsium i Norge) - eller om du er heldig; innholdet av kalsium og karbonat.

Men dette visste du sikkert likevel:). pH-meteret er sikkert bra. Om jeg ikke husker feil, var det et merke som blei anbefalt på ameirkanske nettsteder.
 
Det svinger antakelig med årstidene. Eller det har med målepunktet å gjøre?

Uansett; pH i vannet ditt er ikke vesentlig informasjon. Det viktige er bufferkapasiteten, eller evnen til å nøytralisere syre, slik at pH'en ikke synker når syre tilføres (som f.eks. ved sur nedbør, eller infusjon med (særlig mørk) malt). Den bestemmes av restalkaliteten, dvs. differansen mellom karbonatets evne til å heve pH og kalsiumets evne til å senke den. (I naturen er det kalsiumkarbonat som stort sett er kilden til karbonat.) Om du har en vannrapport, kan du ganske enkelt sjekke hardthet, som skyldes kalsium fra kalsiumkarbonat (stort sett eneste kilden til kalsium i Norge) - eller om du er heldig; innholdet av kalsium og karbonat.

Men dette visste du sikkert likevel:). pH-meteret er sikkert bra. Om jeg ikke husker feil, var det et merke som blei anbefalt på ameirkanske nettsteder.
Joda, er på nett med det du skriver der :) og alkaliteten i Farrisvannet er stort sett som annet overflatevann, 0,75mmol
 
Kjøpte et Milwaukee ph 56 hos bryggselv for en stund siden og tenkte å ta det i bruk i dag. Bryggselv siden kommer ikke opp og jeg ble plutselig usikker på om den flasken på bildet inneholder oppbevaringsvæsken som den skal stå i et par timer før første gangs bruk?
Hjelp ! IMG_20200225_083022511-picsay.jpg
 
Kjøpte et Milwaukee ph 56 hos bryggselv for en stund siden og tenkte å ta det i bruk i dag. Bryggselv siden kommer ikke opp og jeg ble plutselig usikker på om den flasken på bildet inneholder oppbevaringsvæsken som den skal stå i et par timer før første gangs bruk?
Hjelp ! Vis vedlegget 43626

Det der er kaliumklorid, og styrken virker riktig, så jeg ville si at du kan bruke den.

Jeg mikser sjøl ved å blande kaliumklorid med 4.01-kalibreringsvæske, og jeg tviler på om det gjør noen særlig forskjell om du bruker bare en kaliumkloridoppløsning.

edit: googla litt, og Ølbrygging selger denne som oppbevaringløsning: pH-meter - Oppbevaringsvæske for probe tilbehør til Beverage Doctor - Ølbrygging AS
 
Sist redigert:
Det der er kaliumklorid, og styrken virker riktig, så jeg ville si at du kan bruke den.

Jeg mikser sjøl ved å blande kaliumklorid med 4.01-kalibreringsvæske, og jeg tviler på om det gjør noen særlig forskjell om du bruker bare en kaliumkloridoppløsning.

edit: googla litt, og Ølbrygging selger denne som oppbevaringløsning: pH-meter - Oppbevaringsvæske for probe tilbehør til Beverage Doctor - Ølbrygging AS
Puh!
Da blir det ph måling snart.
Det blir interessant å se hvordan det ligger ann i forhold til ph stripsene jeg har brukt tidligere.
 
Puh!
Da blir det ph måling snart.
Det blir interessant å se hvordan det ligger ann i forhold til ph stripsene jeg har brukt tidligere.

Stripsene er det vanskelig å få noe klart svar fra - fargenyansene er åpne for tolkning, og det er lett å tolke dem i den retningen du gjerne vil at de skal peke. Nå får du et enkelt og greit tall å forholde deg til. Men ja; jeg er også nysgjerrig på hva du finner:).

Dette er du selvfølgelig klar over, men for sikkerhets skyld:

  • Pass på å kjøle ned prøvene. Du må ikke måle i varm vørter; det har ikke elektroden godt av, og alle pH-verdier er oppgitt for måling ved værelsestemperatur (25 grader).

  • At pH-meteret kompenserer for temperatur betyr bare at du får riktig pH-verdi ved den temperaturen du måler ved, ikke at det kompenserer for forskjellen i pH ved værelsestemperatur og temperatur i f.eks. varm mesk. (Forskjellen er ca 0,3, og verdien er lavere ved høyere temperatur. Men dette trenger du ikke å tenke på - med mindre du leser Gordon Strong, som surrer med dette i Brewing Better Beer. I en del eldre kilder kan du også finne at det er uklart om det menes pH målt ved mesketemperatur eller romtempertur.)
 
Ok. Det var jeg ikke klar over. Måling med ph strips er kanskje ikke så temperatur avhengig. Jeg burde kanskje hatt en termapenn som måler temperatur kjapt. Har et sukkertermometer nå, men det tar sååå lang tid før målingen stabiliserer seg.
 
Ok. Det var jeg ikke klar over. Måling med ph strips er kanskje ikke så temperatur avhengig. Jeg burde kanskje hatt en termapenn som måler temperatur kjapt. Har et sukkertermometer nå, men det tar sååå lang tid før målingen stabiliserer seg.

pH-meteret viser jo temperatur, så det er ikke noe problem? Men ellers er det jo en velsignelse med et godt og raskt termometeter. Jeg har ett med lang føler som Ølbrygging selger. Det er jeg veldig fornøyd med.

I prøven bør det helst ikke være kornrester; det kan forstyrre målinga. Jeg bruker et stål 1-desilitermål med en liten hank på. Jeg lar det renne fra meskespaden og ned i det - 1/3 dl holder - og så kan du bruke en liten kjele eller noe lignende som du har kaldt vann i. Så lar du bare desilitermålet flyte oppi der, ankret opp med hanken over kanten på kjelen. Det tar vel ett minutt å få kjølt ned prøven.

Jeg tar en prøve ganske raskt, etter 4-5 minutter. Vær obs på at pH synker med et par poeng i løpet av mesketida, så om den ligger litt over det du ønsker i starten, ender du der du vil. (Tilsetter du vann, vil den gjerne stige litt igjen, så klart.)
 
Sist redigert:
Testet det nå. Jeg målte med ph papir i start av mesk og gjettet på 4.9 - 5.
Litt lavt, men jeg lot det være.
Så kalibrerte jeg ph måleren og målte.
4.88 ved 21.3 grader.
Det var ikke så langt unna. Kanskje bare flaks. Jeg skal ta flere målinger og sammenligne senere. Måle like før kokestart kanskje.
 
Tilbake
Topp