Picknic-kran og CO2.

DagD

Hallo Bryggere.

Jeg har nå to corneliusfat fulle av deilig IPA. Disse er karbonert med sukker da jeg mangler fullt CO2-utstyr. Jeg venter på picknic- kran og CO2beholder for små CO2patroner. På sikt må jeg få meg en ordentlig CO2beholder, men lurer nå på hvor mange patroner jeg må regne med å bruke på å tømme et karbonisert corneliusfat?

Om det er de 16g-patronene til Ut-på-tur-dispenser, så fikk jeg vite på Bryggeland at det gikk med 2-3 stk på et fat. Ikke testet det selv enda, da jeg fikk låne en regulator, inntill min kommer fra USA.

DagD skrev:
Hallo Bryggere.

Jeg har nå to Corneliusfat fulle av deilig IPA. Disse er karbonert med sukker da jeg mangler fullt CO₂-utstyr. Jeg venter på picknic- kran og CO2beholder for små CO2patroner. På sikt må jeg få meg en ordentlig CO2beholder, men lurer nå på hvor mange patroner jeg må regne med å bruke på å tømme et karbonisert Corneliusfat?

Husk at etterhvert som du tapper ut øl så vil trykket på fatet minke, og det vil bli mindre co2 i ølet. Med mindre du fyller på med kullsyre fra de små patronene etterhvert

Jeg har tømt noen fat med disse små patronene, og du må regne med to til tre på en 9 liter. Hvis du er litt grådig på trykket og etterfyllingen av co2 under tapping vil du klare deg med 2

Takk for svar, ser at dette ikke er en spesielt økonomisk eller praktisk løsning, men nå som jeg snart flytter til større bolig blir det gjerne plass til øleskap og mere til:)

Until then......

Tilbake
Topp