PID med SSR for å styre varmeelementer på flere kurser?

Er det mulig å få 1 PID til å styre 3 SSR-releer på 3 forskjellige kurser?

Tenker å sette inn 3 eller 4 varmeelementer i varmtvannstanken på 3 kw hver på ulike kurser, men blir litt tungvint å ha 1 PID på hver kurs med ulike termostater osv.
 
Joda, det er forsåvidt mulig, det blir litt mikk hvis piden har kun en utgang (som de som regel har) men jeg tror det enkleste ville være at piden styrer et ssr som kan kjøre f.eks 12/24V og at det ssr releet i sin tur styrer ett ssr for hvert varmeelement/hver kurs.
 
Kan ikkje sjå at det er noko feil med din opprinnelege plan. Så om ingen har motførestillingar mot det så seier eg køyr på!
 
protto skrev:
Kan ikkje sjå at det er noko feil med din opprinnelege plan. Så om ingen har motførestillingar mot det så seier eg køyr på!
Eneste jeg er ikke sikker på hvilken strøm ssr trekker og hva sestosen leverer av strøm på ssr utgangen. Releutgangen er 4-20 mA, og hvis ssr utgangen er tilsvarende er jeg redd det blir litt lite til 3 stk ssr....
 
Kan man ikke seriekoble dem? Det dropper vel typisk rund 1 volt over inngangen, så det er litt å gå på?
 
gustavf skrev:
Kan man ikke seriekoble dem? Det dropper vel typisk rund 1 volt over inngangen, så det er litt å gå på?
Det er mulig. Trenger jo bare minimum 3 Volt over ingangen. Kan jo prøve både pararell og serie for å se om det fungerer. Lønner seg dog å holde et øye med temperaturen på selve piden.. ;)
 
Det begynte å pipe veldig i en kondensator eller noe sånt når sestosen måtte håndere 3 SSR samtidig. Jeg kjøpte en 12V SSR (http://www.ebay.com/itm/150889426989?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 DC to DC Temperature Controller Solid State Relay SSR 10A 3-32V DC 12-100V DC )  og en 12V 2 ampere strømforsyning (denne skal også forsyne en arduino).

Hvordan kan jeg koble denne? skal jeg koble minus til minus på de 3 SSR'ene jeg skal kontrollere, og bryte pluss ved å koble pin 1 til strømforsyning og pin 2 til de 3 SSR'ene?

pin 1 og 2 (- og +) er output
pin 3 (-) og 4 (+) er input - og denne er jo grei - den kobles fra - og + på sestosen?

Jeg skal koble til 3 "vanlige" FOTEK SSR-25 SSR samt en statuslampe på 12v som skal vise aktiviteten i kontrollpanelet.
 
Den e god! Takker! Arduinoen skal brukes til å måle nivået i HLT'en i stedenfor sight gauge, og skal ta vare på en del tall. Det neste blir kanskje motoriserte kuleventiler, men det ligger litt mer fram i tid :)

Fant denne: http://www.oscsys.com/projects/brewtroller/

Brewtrolleren gjør alt det man kan ønske, men jeg tar elektronikkutfordringen og satser på å lage noe "homebrew" i stedenfor å gå for brewtroller.

Nå fungerer trykksensoren etter at jeg fikk koblet den rett, og den er helt LATTERLIG sensitiv. Man kan regne ut volumet i rette sylindere (endelig får jeg brukt for barneskolematematikken), selv i et lite glass med en radius på 2 cm får man pinlig nøyaktighet :D

Har et 4 linjers display som skal vise vannmengde ved bryggestart, gjeldende vannmengde og total vannmengde som er tappet ut. I tillegg skal jeg ha et par mellommålingstellere for mash-out-vann og skyllevann. Det skal settes inn 2 stk digitale humidity/temperatur-målere, 1 inne i kassen og 1 utenfor. Den som står inne i kassen skal lage en alarm dersom temperaturen overstiger 40 grader (da har det kanskje begynt å brenne :D). Planen er også å kunne slå på og av en avtrekksvifte basert på luftfuktigheten i rommet.

Jeg kjøpte forøvrig sensoren på ebay til ca. $27, MPX5010DP Freescale Pressure Sensor 1.45PSI

Denne sensoren kan vistnok brukes på vanndybder inntil 1 meter, dvs. 200 liters varmtvannsberedere :D
 
Kan noen komme opp med ett forståelig koblingsskjema? Skal ha en PID Mypin eller Sestos med Pt100 probe. Har en 100L vvb som jeg skal bruke til mesk og kok. Har også en til skyllevan men den klaler jeg selv :) Problemet blir når jeg skal koble1 pid til 2 element på 3500W og 2 16A kurser!
 
Jeg også! Kan den brukes opp mot en slik? http://m.ebay.com/itm/271293086711?nav=SEARCH

Den har vel innebyggd sensor skulle ein tru? Liknar den eg brukar for trykkontroll på gjæringstanken min (Keyence AP-33 brukar eg)

Ved volummåling med trykksensor bør ein lese seg opp på "bubler method". Sensoren koblast til målerøyret fra toppen, eller i botnen, av tanken. Ein koblar på luft/gass på slangen mellom sensoren og målepunktet og set på lav flow på lufta/gassen slik at det boblar sakte på målepunktet. Dette gjer ein for å eliminere feilavlesing pga ørsmå lekkasjar, teperaturforskjellar i slangen, og for å holde sensoren tørr.

MPX-serien fra Motorola/Freescale toler ikkje å få veske inn nokon av portane, og skal ha inert gass eller vanleg luft.

På grunn av boblinga på målepunktet må ein bygge inn filterering i systemet fordi trykket svingar ganske mykje i det bobla slepp seg ut. Dette kan vere ein kombinasjon av analog og digital filtrering. Dette gjeld sjølvsagt kun om ein lagar eigen løysning med microkontroller/microkomputer ala arduino o.l.

Brewtrolleren brukar også "bubler method" med små luftpumper, og etter det eg har lest hadde utviklaren nokk å stri med på grunn av nevnte filtreringsproblematikk.

Det er ein annan mogelegheit, og det er å bruke sensorar som toler vatn og temperaturen i ein koke/meskekjele. Desse kostar gjerne litt, om ein i det heile får tak i ein med så lågt trykkområde som ~1m H2O

Det finns fleire komersielle nivåmålarar basert på trykksensor, RKC LM-100 er eit eksempel. Den har kalibreringspunkt for tankar med ulinær form, og Sg-kompansering.
 
Kan noen komme opp med ett forståelig koblingsskjema? Skal ha en PID Mypin eller Sestos med Pt100 probe. Har en 100L vvb som jeg skal bruke til mesk og kok. Har også en til skyllevan men den klaler jeg selv :) Problemet blir når jeg skal koble1 pid til 2 element på 3500W og 2 16A kurser!

Har ikkje skjema, men det er jo ikkje verre enn at du koblar eit SSR på kvart element, på kvar sin kurs. Styrestraumsida på SSR koblast til PID i paralell eller serie, spelar ingen rolle. SSR er galvanisk skildt så det blir ingen samankobling av kursane gjennom SSR'en.
 
Jeg bruker en SESTOS PID og har 2 stk SSR og 2 stk KR2025AX koblet på samme utgang. En 20ampm og en 40amp. Fungerer fint som bare dette. Har kjørt siden 2012 uten feil eller lign.
 
Tilbake
Topp