Pils gjære på 7 grader

Hei

Jeg har et ønske om å forsøke å lage en pilsner men har ikke noe kontrollerbart kjøleskap. Derimot har jeg et kjølerom med stabil temperatur på 7 grader.

Vil det fungere å gjære en pilsner i dette rommet? Tenkte å bruke saflager 34/70 tørrgjær.

Noen som har erfaring på dette som kan si noe om hvordan dette vil virke og om det er gjennomførbart? Utgjæring, smak osv.

Mvh.
Jørn.
 
Hei

Jeg har selv gjæret lager (en gang Bayer og to ganger Tsjekkisk Pilsner) på 11 grader. jeg har ikke prøvd lavere temp, men jeg mener å ha lest på forumet at det ikke er uvanlig med 9 grader. Jeg tror det kan være en mulighet for at det går greit på 7 grader også. Kan du regulere tempen i kjølerommet ditt? Får du 9 grader tror jeg det blir helt fint.

Jeg har brukt safelager 34/70 på den ene Tsjekkiske Pilsneren. På den andre brukte jeg gjærstarter av Wyast 2001 Urquell (smack Pack). Med Safelager ble smaken mer lik tysk pils. Med Wyast ble det mer likt originale Urquell (og det var jo meningen)

Jeg tror kanskje ølet ditt må gjære noen dager ekstra for å få gjæret helt ut. Ta en SG-måling etter tre uker å sjekk.

Jeg ville ha prøvd :)

Husk: Nok Oksygen i vørteren når du pitcher.
 
De forskjellige gjærtypene har en "komfortsone" når det kommer til temperatur. Normalt går ikke denne lavere enn 8gr. Konsekvensen av lavere temperatur kan være at du får en treg gjæring, og dermed ubalanse i forhold til estere etc. Jeg gjærer pilsner på 8.5-9 gr. med Wyeast Danish Lager, som har anbefalt temperatursone på 8-12 gr. Dersom du gjærer på 7 gr. så ville jeg ha økt temperaturen gradvis utover i gjæringsforløpet, et par grader halvveis ut i gjæringsforløpet, deretter en grad eller to mot slutten, og så en periode på 14-15gr for diacetylrest.
 
Har startet 34/70 på ca 7.3C noen ganger. Men jeg gjør som Riverside Brewery skriver og er oppe i mellom 9 og 10C på slutten av gjæringa. Bruk rikelig mengde gjær og oksygener så godt du får til. Det går kanskje opp til et par døgn før det blir noe særlig aktivitet i gjærlåsen. Evt usmaker pga den lave temperaturen hadde ikke bekymret meg. Men så er jeg også fersking i faget.
 
Takk for svar. Jeg gjør et forsøk. Tenker følgende:

Om jeg kjøler vørteren til 10-12 grader og oksygenerer så godt som mulig og godt med gjær før jeg setter det på kjølerommet. Da er det håp om at massen av de 17 literene og stormgjæringen holder tempen oppe nok til at den kommer godt i gang. Får ikke økt temp i rommet. Da går matvarene til kona. Neppe populært. En diacetylrast til slutt er sikkert lurt. Følger med på SG. Kommer tilbake med resultat om noen uker.

Jørn.
 
Har alltid fått start på de selv om de er nedkjølt til mellom 7 og 7.5C.
Har ikke kalibrert temperaturmåler men flere viser det samme. Antar de ikke viser så mye feil.
Tror ikke du får særlig stormgjæring så temperaturen går kanskje ikke mer enn vel en grad opp.
Lykke til.
 
Ok. Da ble denne pilsen i dag. Dette var mitt første all grain brygg og brukte BIAB.

Trenger litt hjelp med tallene og forslag til justering for å komme rett ut. I følge oppskrift skulle OG være 1048. Jeg starte med 20l vann i kjelen. Brukte 4 kg engelsk lagermalt. Skylte med ca 5l vann.

Følgende ble resultatet:
OG før kok 1044
OG etter kok 1060. Kokte i 75 min.

Ser ut som jeg fikk veldig høy avdamping?

Hva bør jeg justere for å treffe riktigere neste gang?

Kan jeg tynne vørteren med 3 l kokt vann for å justere OG?

Tappet 13 liter i dunken og 5 liter med trur og vørterøl står i en kanne. Heller vørteren fra dette over i dunken når truben har sunket ned.

Tilsatte 3 pk Wyeast 2001 Urquell.

Setter den på kjølerommet når gjæringen er i gang.
 
Før kok holdt vørteren 66 grader. Den siste målingen ble gjort rett etter avstenging. Det ble målt med et refractometer. Det skal være selvkalibrerende.
 
Hvis du skjøt for høyt på OG så kan du bare tilsette vann for å få den OG'en du ønsker. Med mindre du har egen brønn som det hvor det kanskje ligger et lemmen eller to så kan du bruke vann fra springen.
De fleste tettsteder har EU-norm på vannet. Da er det gjerne UV-bestrålt og ikke så mange levende organismer i det.
 
Jeg har tilsatt gjær og gjæringen er i gang nå. Kan jeg fortsatt tilsette vann. Eller er det for sent nå?
 
Neida. Bare pass på at temperaturen er sånn passe så du ikke utsetter gjæren for noe grusomt sjokk. 7 grader i krana i Oslo nå om dagen, mer eller mindre. Burde passe greit.
 
7 grader i et kjølerom for mat, er ikke det altfor høy temperatur? Mitt kjølerom ligger på 4 grader.
 
Har nå gjort noen målinger og lurer på om dette er normalt forløp for en øl som dette. Jeg vannet ikke ut vørteren som det var diskutert lenger opp i tråden.

Det plopper bra i vannlåsen.

OG 1060 på søndag.
I dag er SG 1033 korrigert med beersmith's refractometer verktøy.

Er dette normal utgjæring på en lager etter 2 dager? Den står jo relativt kaldt, men har pakket inn dunken i en boblejakke. Målte temperaturen med infrarødt termometer til alt fra 7,9 -12 grader på forskjellige steder utenpå dunken

Men som sagt god aktivitet i vannlåsen.
 
Sist redigert:
Jeg brygget en pilsner med German Lager yeast. Gjæret i kjøleskap med temperatur på 7-8 grader. Lot den gjære da i 3 uker. Gjæret fint ut til 1.009 og etter noen mnd på fat i kegeratoren så er den blitt veldig god!
 
Tilbake
Topp