Hva skjer med smaken ved gjæring ved feks så høyt som 18 grader?
Hva skjer med smaken ved gjæring ved feks så høyt som 18 grader?
Høres jo veldig bra ut!!! ikke for å være dum, men hva er kveik?
Kveik er en samlebetegnelse for ølgjærsorter som har blitt kultivert i årevis på gårdsbryggerier i Norge. Siden hver gård hadde sitt utstyr, sin oppskrift og sin prosess, så kan man sammenligne dette med avl. Man fikk etterhvert fram ølgjær med distinkte egenskaper som passet til ølet som ble brygget på gården.Høres jo veldig bra ut!!! ikke for å være dum, men hva er kveik?
Jeg synes det blir bra med W-34/70 under 20 grader. US-05 kan også brukes, men jeg synes den er mest nøytral i et ganske smalt temperaturområde mellom 18 og 20 grader. W-34/70 har et mer romslig temperaturområde så lenge du er under 20 grader. Til å være en lagergjær klarer altså W-34/70 seg bra på relativt høye temperaturer.
Ellers driver jeg og tester ut kveiker på lyse øl nå (Gjernes og Skare). Om jeg finner en nøytral kveik, så burde det være mulig å lage lyse, pilslignende øl med gjæring på rekordtid over 30 grader. Det ser likevel ut til at det er krav til lagring for å få den rene smaken og juryen er fortsatt ute for å bedømme om klarheten på ølet blir god nok på den måten.
Tjah. Jeg foretrekker W-34/70, men grunnen til at jeg tok med US-05 er at jeg nylig fisket fram en slik variant fra kjøleskapet og den var overraskende ren i smaken etter lang tids lagring. Legg merke til at pilsidealet mitt er litt videre enn mange har, siden jeg aksepterer et smaksspekter som omfatter både Tsjekkia, Tyskland og Norge når det gjelder mainstreampils. Ellers synes jeg at både W-34/70 og US-05 har smaksbidrag også ved disse temperaturene, og er såpass ulike at det ikke er likegyldig hva som velges.Interessant det du sier om 05. Jeg har et par brygg med den på gang nå. Ellers er ikke det en gjær jeg har mye erfaring med.
Når du nevner 05, som er en alegjær, som alternativ til w-34/70, betyr det at den siste lager noe som best kan karakteriseres som en litt reinere ale ved høyere temperatur?
Tjah. Jeg foretrekker W-34/70, men grunnen til at jeg tok med US-05 er at jeg nylig fisket fram en slik variant fra kjøleskapet og den var overraskende ren i smaken etter lang tids lagring. Legg merke til at pilsidealet mitt er litt videre enn mange har, siden jeg aksepterer et smaksspekter som omfatter både Tsjekkia, Tyskland og Norge når det gjelder mainstreampils. Ellers synes jeg at både W-34/70 og US-05 har smaksbidrag også ved disse temperaturene, og er såpass ulike at det ikke er likegyldig hva som velges.
Jeg er nok mer tolerant i ale-retning enn ekte lagerpurister.
Det var nesten det jeg gjorde i sin tid, men ved ca 18 grader.Veldig kult hvis noen gidder å spiltbatche 05 vs 34/70 på 15-16 grader.
Statusoppdatering på dette eksperimentet: Det er en tydelig lukt og smak av Acetaldehyd i dette forsøket nå når to ukers karbonering er over. Spesielt for Gjerneskveiken (som er overpitchet og gjæret ved lav temp ift anbefalt for denne), men også Skarekveiken har dette tydelig. Vi får se om det kan lagres vekk, men foreløpig ingen suksess her.Ellers driver jeg og tester ut kveiker på lyse øl nå (Gjernes og Skare). Om jeg finner en nøytral kveik, så burde det være mulig å lage lyse, pilslignende øl med gjæring på rekordtid over 30 grader. Det ser likevel ut til at det er krav til lagring for å få den rene smaken og juryen er fortsatt ute for å bedømme om klarheten på ølet blir god nok på den måten.
Skare skal i teorien være litt cleanere. Vi får se. Det er første gang jeg bruker dem (jeg har tidligere kun brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik, som er en kommersialisert variant av Gjernes).Ahh, hva er forskjell på de to kveikene?
Spennende! Hvordan ble preget fra gjæren på ølet? Er i en periode der jeg heller mot tysk "tørrhet".Jeg lånte en Fermentasaurus og testet ut gjæring av lager på romtemperatur og det resulterte i god drikkeklar ferdig karbonert øl på 2 uker etter pitch. Men jeg brukte "trykkgjær" WLP925 High Pressure Lager Yeast som er for formålet og det fungerte meget bra i mine øyne
WLP925 High Pressure Lager Lager - gjær til ølbrygging - BryggSelv