Pils/lager som kona liker

Hei er ny innen brygging og trenger noen tips.
Skal brygge ett corona/sol lignende brygg og er veldig usikker på hvor mye smak/ aroma humle jeg burde bruke for å få det ganske tamt. Samt hvilken humle og mengde jeg burde bruke.
Er det noen som kan hjelpe med en oppskrift til ca 22 liters brygg.


Det jeg har er:
pilsner malt
Flaket ris
Flaket mais
Humle:
Saaz
Cascade
Hallertauer mittelfrueh
Perle
Magnum.

Gjær w34/70 2 pak
 
Kan komme med et forslag til en liknende variant jeg tenker å kjøre, skalert ned til ditt volum(25l)

4,5 kg pilsmalt
0,5 kg flaket ris

20g hallertauer mittelfruh 5 min
Magnum 60 min til 17-18 IBU

Mesk på 65*C 90 min

W34/70 får nok til en lettdrikkelig og lett øl av dette her. Er du spesifikt ute etter Corona/Sol kopi kan du gjerne bytte ut risen, eller en halvkilo av pilsmaltet med flaket mais.

Gjær stabilt og kalt(10-12*C) gjerne to pakker gjær og luft vørteren godt før gjæring for å sikre gode gjærinsforhold.

Skal lage en lik base selv, splitte og gjære på 14-15 grader med us-05 og WLP029.
 
Sist redigert:
Takker for svar. Skal prøve på dette:)
Tenker å gjære ca 3 uker på 12 grader.
Skal jeg la pilsen stå noen dager i romtemp før jeg gjør omstikk og flaskekarbonerer? (Diacetyl hvil)
 
Takker for svar. Skal prøve på dette:)
Tenker å gjære ca 3 uker på 12 grader.
Skal jeg la pilsen stå noen dager i romtemp før jeg gjør omstikk og flaskekarbonerer? (Diacetyl hvil)
Ja, det er fornuftig som en forsikring. En oppskrift med 10-20 % adjunkter vil nok lande i carlsberg-land. En meksikansk er enda tynnere, 30-40 % mais. Med to pakker tørrgjær er du nødt til å rehydrere, ellers blir det for lite gjær.
 
IMG_1195.PNG Har lest litt inne på forumet ang gjæringsforløpet til lager.
Vurdere å tilsette hydrert tørrgjær 2 pak ved 9-10 grader og gjære på 12 grader frem til 2/3 ferdig gjæret. Deretter øke tempen til ca 15 grader til den er ferdig gjæret for diacetyl hvil. Så ned til 2 grader i noen uker for cold crash. Høres dette fornuftig ut for dette oppsettet? (Se bilde)
 
Absolutt, dette er den andre metoden for å sikre full utgjæring og minimalt med diacetyl. Om du bare tar et par varme dager på slutten eller denne litt mer omstendelige metoden har ærlig talt minimal betydning. Har gjort begge deler mange ganger og begge deler fungerer veldig bra. En liten ting, forresten: Når man brygger med bare pilsmalt og adjunkter kan mesken bli litt i overkant basisk. Det er nyttig å tilsette et par prosent syremalt for å få ned pH. (Evt. bruke pH stabilizer 5.2. Det er et buffer (pulver) man tilsetter ved innmesk.)
 
Sist redigert:
Har ikke tilgang på dette syremaltet eller stabilisatoren da jeg skal brygge lørdags kveld:/ kan det i verste fall bli ett dårlig resultat på grunn av ph verdien?
 
Har ikke tilgang på dette syremaltet eller stabilisatoren da jeg skal brygge lørdags kveld:/ kan det i verste fall bli ett dårlig resultat på grunn av ph verdien?
Google "mash pH". Kan ha noen konskvenser for astrigens og ugjæring, men det vil helst gå bra. Lykke til!
 
Oppdatering
Brygget denne søndags kvelden og ble ferdig kl 02.30. (Bilde)
Under meskingen så stod brygget på ca 64 ned til 62grader i 45min deretter prøvde jeg febrisk å få opp tempen til utskylling innen 15min men til ingen nytte (netthandel bryggesett). Mesken ble rimelig tett etter hvert. Fikk ikke sirkulert vannet med skylletemp godt nok gjennom mesken. Da hevet jeg meskekaret og skyldte igjennom vann på 78 grader ca. (4-5 liter). Dette tok evigheter så jeg tilsatte meskevann (78grader) direkte i kokekjelen med vørteren og startet oppkok.
Fikk OG på 1.055 i gjæringskaret. 20 liter.
Luftet med drill i ca 5 min
Tilsatte hydrert 34/70
Satt til 12 grader gjæring.
Gjæringsforløp 12grader
5/12 FG 1.055 (0t)
7/12 FG1.045 (55t)
8/12 FG 1.031 (84t)
9/12 Fg 1.024 (102t) skrudd opp til 15grader.

Synes dette gjæringsforløpet har gått temmelig raskt.
Det jeg lurer på er om det er nødvendig for meg å coldcrashe 1-2 dager når jeg ikke har gelatin og alikevel må løfte opp gjæringskaret og gjøre omstikk. Det blir vel ristet litt opp idet jeg løfter den.
Skal flaskekarbonere.
Kan jeg stille opp tempen til 20 grader etter stabil FG over 3 dager og deretter flaske eller bør jeg la den ligge en stund før jeg skrur opp til flasketemp?

IMG_1232.PNG
 
På lager pleier jeg å gjære ved 8c til 50-60% AA er nådd, så setter jeg opp til 18c. Når FG er stabil så venter jeg et par dager og coldcrasher så. Tilsetter gelatin når ølet har nådd 0c. Står så noen dager med gelatin. Da flasker eller fater jeg. Da er ølet klart og uten defekter med en gang det får bobler.

Om du trenger å coldcrashe (med eller uten gelatin) er vel opp til deg. Uten coldcrash så vil du få med mye mer "ting" på flaska og ølet vil være ganske hazy til ting har bunnfelt skikkelig i flaska.

Når du bruker mye umaltet adjunkt i mesken din kan jeg anbefale risskall. Ris, mais, flaket hvete osv. tetter ganske bra :).
 
Har bestemt meg for å bruke gelatin. Gjæringskaret har stått på 1c nå i ca 12 timer. Kan ta den ned til 0c. Hvordan er fremgangsmåten med gelatinbruk? Brygget er på 19liter nå. Har gelatinplater.. er det ikke infeksjonsfare ved bruk av dette?
 

Angående infeksjon så tror jeg ikke det er noe stort problem, jeg har aldri opplevd å få infeksjon av gelatin... Det blir varmet til 70c+ og kjørt i mikrobølgeovn hos meg hvertfall. Ferdig øl er uansett ganske motstandsdyktig mot infeksjon.
 
Takker for infoen. La først 3 gelatinplater i kaldt vann.
Kokte opp ca 2dl vann og avkjølet dette litt og overførte gelatinen der og rørte rundt til det ikke var klumper. Så helte jeg dette rundt i gjæringskaret som er på 0c nå. Dette må bli bra tenker jeg :)
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp