Pils med for høy FG?

Brygget en pils hos en kompis;

23 liter

5 kg pilsner malt 3,9 EBC
0,25 kg munich malt 25 EBC
12 g summit 60 min
24 g summit 15 min
30 g summit 2 min
en gjær som het noe san fransico greier (hadde ikke den vi egentlig skulle ha)
gjæret på 12 grader i 3 uker, skulle gjære på 13-14 grader i 2 uker etter instruks, men det gikk ikke da vi ikke hadde noe sted som var den temp ;-)

OG var 1051 (som det skulle)
Beregnet FG skulle være 1012

Men da vi hadde tappet på fat og flasket kom vi på at vi skulle jo målt FG. Så vi tok den siste skvetten av øl som var igjen, med en god del gjær, og da målte vi 1024.
Vet at vi skulle gjort dette FØR vi tappet, men noen "tappe-pils" og en hockeykamp fikk oss til å glemme dette....

Er vi fucked?
Får kompisen min skapet fullt av glasskår og ølskum?

Hei!

Hvor mye gjær brukte dere da?

Kan være den ikke var ferdig utgjæret. Dvs det var den jo ikke,men hvis gjæringen har stoppet blir det vel ingen bomber.
Blir i verste fall søtpils.......

Fylte dere sukkerlake i dunken før tapping?

Kenneth

Hva var mesketemp?
Tilført nok oksygen før gjæring?
Kan jo være at det er mye ugjærbart sukker...
Gjærer den mye mer ned på flaske snakker vi flaskebomber... Kanskje

Vil tro at om du har mer rester du ikke har tappet kan du jo måle sg imorgen og om to dager. Går den ikke mer ned da går det nok greit, og en litt søtlig øl blir resultatet, men ingen bomber;)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

mesket på 66 grader, også det etter oppskrift.
Fikk inn masse oksygen, lot alt renne fra ca 1 meter og ned i gjæringsfatet, og det skummet flott før vi satt det til gjæring. Dette har i alle fall vært nok i de andre bryggene vi har satt.

Skal tappe litt fra fatet lørdag morgen og se hva FG er da, så får vi håpe på det beste!

Risting av gjæringsdunk anbefales også. 2-3 min. Ikke nok med å slippe ølen ned.

Kenneth

Lagetvdere starter til gjæren da?

Satte en lager i går med 2 rør fersk gjær ( var gjæren fersk?) 300 gram spraymalt 3 liter på magnetrører for å ha nok gjær til 23 liter vørter og 1052

Spørs om 2 rør er nok
Mulig derechar tenkt på dette også
Kenneth

Hvis dere ikke lagde starter og har 1 mnd gammel gjær trenger dere iflg mr.malty 6 rør gjær.....

Kenneth

Lurer på om panikkmålingen deres er til å stole på, hva med å opne en flaske og sjekke, det er ingen grunn til at dere skal ha en høy FG hvis alle måleinstrumenter er iorden.

Dere har nok gjæret ved for lav temperatur. San fransisko lager Whitelabs 810

San Francisco Lager
White Labs
WLP810

Type: Lager
Form: Liquid
Attenuation: 67,50 %
Min Temperature: 14,4 C
Flocculation: High Max Temperature: 18,3 C
Size: 35,49 ml  Times Cultured: 0 
Add To Secondary: FALSE  Max Reuse: 5 
Inventory: 0,0 pkg   
Best For: California and Premium Lagers, all American Lagers
Notes: Produces "California Common" style beer.
Created with BeerSmith

Tilbake
Topp