"Pils" og pilsdefinisjoner

Se der ja, det overså jeg :)

Men jeg skulle ønske at de tok Moderne Lys Lager tilbake i definisjonene :rolleyes:
"Moderne lys lager og moderne mørk lager er fjernet. Disse typene var vagt definert og vanskelige for dommerne å dømme rettferdig i konkurranser." https://norbrygg.no/oppdaterte-oltyper/

De gamle definisjonene er her: https://norbrygg.no/oltypedefinisjoner-nm-2021/#1A

Den definisjonen der virker nokså håpløs å håndtere. Hva slags øl er det du savner å kunne levere? Pils med amerikanske humler? Amerikanerne brygger jo masse sånt.
 
Moderne lys lager var såpass vagt definert at man nesten kunne levere inn hva som helst. Bortsett fra litt trekk for farge, så var vel de fleste stout pent innenfor definisjonen. Som dommer håper jeg at vi ikke får tilbake slike sekkeposter, for man kunne egentlig ikke gjøre noe annet enn å gi 36 poeng og skrive noe om "balanse".
 
Uten å vite hva andre tenker. Tipper jeg jeg bjcp sin definisjon av New Zealand Pilsner vil samsvare med hva man forbinder med moderne lys lager.


Tar man utgangspunkt i denne bør det være mulig å få re-definert stilen innefor Norbrygg. Samtidig er det kanskje viktigere å få gjennomgått eldre og tildels utdaterte Norbrygg-definisjoner før man lager nye.
 
Uten å vite hva andre tenker. Tipper jeg jeg bjcp sin definisjon av New Zealand Pilsner vil samsvare med hva man forbinder med moderne lys lager.


Tar man utgangspunkt i denne bør det være mulig å få re-definert stilen innefor Norbrygg. Samtidig er det kanskje viktigere å få gjennomgått eldre og tildels utdaterte Norbrygg-definisjoner før man lager nye.
Etter å ha vært en tur innom BJCP vil det jeg personlig savner være «International Amber Lager» som rommer øl som Brooklyn Lager, Sam Adams og dets like.

Jeg forstår at jeg er en novise her og at kan finnes mange argumenter i mot. Men jeg synes det er mange veldig like øl i Klasse 1 Lys Lager i Internasjonal lager, Helles og Norsk Pilsner butikk-klasse. Kunne man ikke ha erstattet f.eks norsk pils med en litt mer spennende øl?
 
Sist redigert:
P

Etter å ha vært en tur innom BJCP vil det jeg personlig savner være «International Amber Lager» som rommer øl som Brooklyn Lager, Sam Adams og dets like.

Jeg forstår at jeg er en novise her og at kan finnes mange argumenter i mot. Men jeg synes det er mange veldig like øl i Klasse 1 Lys Lager i Internasjonal lager, Helles og Norsk Pilsner butikk-klasse. Kunne man ikke ha erstattet f.eks norsk pils med en litt mer spennende øl?
Tore Hage - nå avgått bryggerimester ved Ringnes - påsto jo at Ringnes pils nærmest var en helles. Og jeg kjenner ikke noen merkbar forskjell på disse typene. Så sånn sett er jeg enig med deg. Men om dommerne mener det er klare forskjeller, så godtar jeg det; jeg er nok en dårlig smaker.

Norsk pils er jo det ølet de fleste av oss er vokst opp med som øldrikkere, så det er kanskje et argument for å ha det som egen klasse?

Jeg klarer i det hele tatt i liten grad å kjenne klare forskjeller på ulike typer pils, og har fundert på om man ikke kunne ha bare én klasse for pils. Men jeg skjønner Gustavs argument - trur jeg:). Den diskusjonen er uansett rimelig død - og skal i alle fall ikke føres videre her!! (Den foregikk her.)
 
Det er god forskjell på Ringnes og tysk pils, og jeg kan være enig i at Ringnes er nærmere Helles
 
Jeg syntes indelinge med norsk, internasjonal, tysk og tjekkisk er grei
Jeg har ikke noe problem med den, bortsett fra når jeg skal finne ut hva jeg skal sende inn pilsen min til konkurranse som :D . Men det er jo mitt problem;).

Ønsker noen å diskutere pilsdefinisjoner, så gjør gjerne det, men gjør det i den tråden jeg lenka til ovenfor.
 
Tøv. Dette var et svar til Koldbrygg sin post og refererte direkte til msevland sin tidligere teas med historiske data fra NM deltagelser.

Dette får være konsekvent og da får man slette alle andre poster i alle andre tråder som ikke direkte treffer 100% på trådtittel.
Det er vel ingen grunn til å bli uvenner? Flott å diskutere, men det går å rette seg etter oppfordringer fra moderatorer om å flytte diskusjonen om definisjoner inn i riktig tråd uten å bli fornærmet. Når det er sagt, må det vurderes om det er nødvendig å slette innlegg og være konsekvent praksis om innlegg blir sletta.
 
Sist redigert av en moderator:
Posten ble ikke opprinnelig flyttet, den ble slettet. Moderators oppfordring ble fulgt og den aktuelle posten har ingenting med «Pils» eller pilsdefinisjoner å gjøre.

Det var et spørsmål om man kunne se i data (fra NM 2024) og tidligere om det er en sammenheng mellom klassene som mottar få bidrag og utdaterte typedefinisjoner. I så fall ville det være fornuftig (fra mitt synspunkt) å fjerne eller erstatte disse klassene med nye. Det virker ufornuftig å legge ned masse arbeid i å revidere/modernisere typedefinisjoner for klasser som nærmest er en kuriositet.
 
Tilbake til fortiden.

Trådstarter spør om inndelingen av pils er hensiktsmessig. Og sekundært om om klassenavn et mer villedende enn veiledende. Jeg synes trådstarter scorer poeng på begge spørsmålene. 2-0.

Urqurell kan jo forstatt ligge som eksempel-øl på en malt drevet, søtlig pils med mye humle uten at det heter tjekkisk. Særlig når tjekkisk budweiser ikke er typeriktig for tjekkisk pils.
 
Tilbake
Topp