Pils og utgjæring

Hei

Dette er vel ett tilbakevendende tema men alle har vel sin "vri" så da prøver jeg meg.

Har brygget en ekstrakt-pils basert på "Snatch the pebble" (http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/408787/-snatch-the-pebble-ala-erland).

Dette er vår første pils og WLP800 er brukt og i følge kalkulatoren skal 2-stegs gjærstarteren min ha gitt oss 575 mrd celler noe som skal være plenty for en pils gitt OG på 1058 (pitch rate 1.75).

Den har gjæret i murkjeller med forholdsvis stabil temperatur på 12 grader (målt på murgulvet). Temperaturen kan selvsagt ha vært høyere i karet, spesielt under stormgjæringen men den har jo putret jevnt og pent i lang tid jf en ale. Temperaturen var kanskje litt høy men jeg håpte at det skulle gå grett.

Etter 2 uker var den nede i 1030, en uke senere 1028 og det virker jo som om gjæringen har roet seg veldig. Spørsmålene er:

1. Vil gjæringen fortsette hvis man tar tiden til hjelp, på ale er det jo gjerne stopp når det er stopp....
2. Oppskriften sier 4 uker til gjæring men kan den flaskes etter 3,5 uker selv med høyere FG enn ønsket (flaskebomber)?
2. Hvor langt ned bør den evt. før flasking er trygt?

Takker for svar
 
wlp 800 er en yndlinggjær for pils. Selv om dette kan være en humørsyk frøkengjær. For det første kan wlp 800 være usedvanlig treig.Gjæring i fire uker er det vanlige. Og den kan senke farten på slutten ned til et svært lavt nivå. Trikset jeg bruker når den gjør det er å heve temperaturen gradvis med noen grader. Det gir gjæren mer fart. På slutten av gjæringen har dette lite og ingenting å si for resultatet. Man er stort sett forbi det kritiske stadiet for utvikling av estere. Men jeg går ikke over 16 grader i gjærspannet. Som en siste løsning kan dere også riste opp dunken. Men kan dere unngå dette er det å anbefale.

mvh

Bårdd
 
Jeg gjærer min første lager nå. Hadde en OG på 1.045 og har gjæret den med wyeast 2042 danish lager på 9 grader. Satte den til gjæring søndag 8 juni, etter en uke var den gjæret ned til 1.015, så da satte jeg temperaturen opp 2 grader hver dag til 15 grader. Målte OG i går på 1.008 og har ingen usmaker selv om den smaker litt uferdig, så i morgen kommer jeg til å kjøre full kjøling og coldchrashing frem til søndag når jeg fater den på cornelius. Deretter kommer jeg til å lagre den en måned på 2 grader, filtrere den, karbonere og nyte ;)

Så min er ferdig gjæret på 2 uker, har da tilsatt ren oksygen med brusestein og nok gjær samt hatt stabil temperatur under gjæring.
 
Det er stor forskjell på ulike lagergjærtyper. Når jeg bruker wlp 833 på mine mørke lagre gjærer de ut på ca to uker. wlp 830 litt lengre. Alle mine brygg får en dose ren O2 og jeg pitcher nok gjær. Dette gjelder også for det jeg skriver om wlp 800 over. Man kan ikke forvente det samme av ulike typer lagergjær bare fordi det er lagergjær.

Hvorfor da bruke litt vanskelige lagergjærtyper? vel jeg mener (kan ta feil) at wlp 800 gir et unikt tilskudd på smak til ølet og får saazhumla til å synge. jeg får ikke dette til med andre gjærtyper. Så når det står Tsjekkisk pils på menyen må jeg bruke wlp 800 selv om den skummer over i starteren, har lengre lagtid enn andre gjærsorter, slakker av ved 1030 og krever mye lengre tid enn andre strains så er dette sammen med wlp 833 en favorittgjær. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp