Pils

Finn Berger

Moderator
Noe har hendt i mitt øl-liv: Jeg har begynt å få øynene (eller smaksløkene) opp for pilsen. Den gangen det var omtrent det eneste ølet, var det jo umulig å egentlig "se" det, siden det ikke fantes noe særlig annet øl/andre ølsmaksopplevelser å sette det i forhold til, og følgelig ble smaksopplevelsen ganske dimensjonsløs. Nå føler jeg at jeg begynner å skjønne hva pils egentlig er. Det er jo godt! Og jeg må innrømme; jeg synes faktisk det meste av den utskjelte norske "industripilsen" som regel er temmelig drikkelig - med et par unntak.

Mine egne forsøk, derimot, er jeg mindre fornøyd med. Jeg har brygget to satser i vinter, og begge er blitt gode og drikkelige lyse øl - men de ligner mer på ales enn på egentlig pils. De mangler det der litt skarpe, friske humlebittet, og den spesielle "crispe" maltkarakteren, til en skikkelig god pils. I stedet har de et hint av en engelsk pale ales fruktighet, og de er litt "runde".

Som sagt; det er godt øl, og ikke vanskelig å drikke, så det skal ikke bli noe problem å få konsumert det. Og mange vil sikkert gjerne hjelpe meg med det, også. Så det er ikke det, men ...

jeg vil brygge en skikkelig PILS.

Det jeg ikke har gjort, er å cold-crashe, og å lagre kaldt før tapping. Og jeg har ikke prøvd meg på dekoksjonsmesking. Det jeg har gjort, er å lagre lenge i svært kaldt kjøleskap etter flasking og karbonering, og det skjedde helt klare forbedringer i den tida. Gjæren jeg har brukt, er w-34/70, og den er det vel ikke noe galt med. Gjæring på 10-11 grader.

Klarer dere som er drevne på dette ølet, å brygge noe som er til forveksling likt en Urquell, eller en Warsteiner, eller noe annet godt? (Smakte nettopp en Lederer som jeg kom over på polet, og ble fylt av en dyp sorg over hvor langt unna ølet mitt var:(.)
 
Jeg brygget en tsjekkisk pilsner med WLP800, og den er kanskje den beste ølen jeg noen gang har drukket (og brygget). Den forsvant skummelt fort fra fatet, og har brygget den flere ganger i ettertid.
 
Fra hukommelsen (er på jobb):

OG: 1050
FG: 1013
IBU: 40
ABV: 4.8 - 5.0 % ca

4kg pilsnermalt, 300g carapils
Mesk 60 min på 68C, utmesk 10 min på 77C
Skyll med vann til oppnådd OG.
Saaz humle til 40 IBU,bruker magnum til bittering. denne kan tørrhumles om ønskelig. FWH/25/5 f.eks
WLP800, stor starter, rikelig med oksygen. 10C i tre uker
jeg tilsetter mineraler etter gahrs tabell

Hvordan ser skummet ut spør du??
12980932_10154705761234428_16073502_o.jpg


varierer litt hver gang jeg brygger denne

:)
 
Kan få min. Den står på fast rotasjon - fantastisk øl. Kutt ned på steeping hvis det ikke er ønske om så tydelig saaz i smaken - jeg synes det gjør hele greia :)

Vannjusteringen gjør mye av bildet så ikke dropp det! Jeg dekokterer ikke (derfor melanoidin) og tilsetter heller litt kalsium. Schvææær starter - 3-3,5 l vann og 400g spraymalt, magnetrører i 36-48 timer, 2 dager i kjøleskap før dekantering.

Boil Size: 33,33 l
Post Boil Volume: 28,08 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 8,2 EBC
Estimated IBU: 43,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 75,6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5,20 ml Phosphoric acid (Mash 0,0 mins) Water Agent 1 -
2,60 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
2,60 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent 3 -
1,30 g Calcium Chloride (Sparge 60,0 mins) Water Agent 4 -
1,30 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Sparge 60,0 mins Water Agent 5 -
1,00 ml Phosphoric acid (Sparge 0,0 mins) Water Agent 6 -
5,32 kg Bohemian Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 7 94,0 %
0,17 kg Carapils (Hoepfner) (3,9 EBC) Grain 8 3,0 %
0,17 kg Melanoidin (Weyermann) (59,1 EBC) Grain 9 3,0 %
45,00 g Saaz [4,00 %] - First Wort 90,0 min Hop 10 19,5 IBUs
45,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 30,0 min Hop 11 12,7 IBUs
45,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 10,0 min Hop 12 6,0 IBUs
45,00 g Saaz [4,00 %] - Steep/Whirlpool 20,0 mi Hop 13 5,0 IBUs
1,0 pkg Pilsner Lager (White Labs #WLP800) [35,4 Yeast 14 -


Mash Schedule: BIAB, Pilsner Step Mash
Total Grain Weight: 5,66 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 26,21 l of water at 68,3 C 64,0 C 60 min
Saccharification Heat to 70,0 C over 9 min 70,0 C 20 min
Mash Out Heat to 78,0 C over 6 min 78,0 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 12,78 l water at 75,6 C
 
Jeg har brukt melanoidin malt i mine siste versjoner av dette ølet:)

Glemte å nevne at jeg bruker 3-5 ml melkesyre [80%] for å få lav nok meske-pH
 
Skal brygge min første pils neste uke. Men må innrømme at jeg kjører feigemetoden. Har kjøpt inn Bryggselv sitt ølsett.... Tenkte det var greit siden det var første gang. Angrer litt, men det er tross alt @Gahr som har komponert det så da satser jeg på at det blir bra. (Når kommer forøvrig første 7 Fjell pilsen!?)
 
Hvor viktig er gjæren? Jeg har brukt w-34/70. Har jeg mye å vinne på å bruke fersk gjær (som jeg stort sett bruker til ales)? Tror vel ikke at det er nøkkelen, men at det heller ligger i prosessen.
 
Haha! Hadde samme oppvåkningen nettopp over en Lervig pils. (Som vel må sies å være en god pils).
 
Først så skal det sies at bårdd er forumets pils-ekspert. Han lager ales så han kan ha pilsen sin for seg selv :)

Dekosjon er for å få mer ut av malten. De forskjellige meskestegene har noe for seg de og. Noen drar en Ingrid espelid og "jukser" litt med melanoidin-malt for å få frem noe av det samme som en dekosjon.

Men bare lag pils på din egen måte og se hvis/hva du vil gjøre annerledes neste gang. Synes du det smaker godt så holder jo det i massevis.
 
Tilbake
Topp