pilsner urquell

Er det noen som har laget en klone av dette ølet :)? synes det er fantastisk godt, og ved neste pilsbrygg vil jeg forsøke meg på denne, eller noe i nærheten. Jeg leser og ser flere steder at mange foretar dekoksjon, kanskje 3 ganger i et slikt brygg. Andre sier at Melanoidin malt/vienna malt kan gi det dekoksjonen gir. Jeg vet at det er et diskutert tema i fra før så jeg skal ikke grave så mye. Kan noen gi meg en oppskrift, samt forklare meg hvordan jeg finner frem til den gode maltsmaken der :)? (har lite erfaring med pilsbrygging)
- på forhånd takk!

Er også selvsagt intressert i å vite om en må eller bør ha bohemian pilsnermalt for å kunne lage en sånn :)?

Søk opp og les alt du finner skrevet av Bårdd. Han anbefaler en juksedekoksjon og floor malted Bohemian Pilsner om jeg husker riktig...

Original har trippel, men spørs om det er nødvendig "The mash begins with cold water stirred into the grains; hot water is added to bring the temperature to 95 °F (35 °C) for an acid rest. (According to the brewery's quality control manager, Pavel Prucha, the water-to-grain ratio is 1.85 L to 1 kg.) The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18)."
http://www.morebeer.com/brewingtechniques/library/backissues/issue5.3/urquell.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har lest en del om pils fra regionen her den siste tiden. dekoksjon er for å få bedre kropp og fylde på ølen. Ved å legge inn litt carapils så oppnår man det samme uten alle de stegene. De hadde ikke den muligheten før siden det ikke eksisterte. Så grunnen for å gjøre dekoksjon i dag er mer estetisk enn hva det vil bidra til smak. Så jeg droppet tanken helt siden de sier det er stor fare for å svi og ødelegge hele batchen med å gjøre dette

Har lest en del om pils fra regionen her den siste tiden. dekoksjon er for å få bedre kropp og fylde på ølen. Ved å legge inn litt carapils så oppnår man det samme uten alle de stegene. De hadde ikke den muligheten før siden det ikke eksisterte. Så grunnen for å gjøre dekoksjon i dag er mer estetisk enn hva det vil bidra til smak. Så jeg droppet tanken helt siden de sier det er stor fare for å svi og ødelegge hele batchen med å gjøre dette
I linken over brukes carabohemian for å kompensere, hvis du bruker kun carapils som erstatning for dekoksjon, får man ikke den rette fargen. Det er ingen stor risiko for å svi og ødelegge batchen, har gjort dekoksjon mange ganger uten problem. Man får ofte bedre utbytte også.

En annen ting er at det kan føre til oksydering, men med mindre man har spesielt fokus på dette, vil det neppe utgjøre en forskjell. Denne tråden er bra, men flere av de som skriver om dekoksjon har siden droppet det pga av nevnte problem. http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?f=49&t=117 Det kan tenkes at tradisjon er en grunn til at Urquell fortsetter med dekoksjon, mange andre bryggerier har droppet det.

Tenkte mest på smak kompensasjon. Høyrere utbytte vil nok være naturlig med tanke på mye lengre prosess. Ikke alle er like flinke, så mange har problemer med å brenne har jeg lest. Og skjer det så er hele batchen historie siden den smaken forsvinner ikke. Kommer sikkert til å prøve dette selv en gang jeg har god tid for moro skyld. Men tror ikke den vil bli noen revolusjonerende bedre :)

Liker også denne bloggen, av en brygger fra Bayern. Her er en oppskrift som kompenserer for at det blir brukt dobbel og ikke trippel dekoksjon, og ikke så lang koketid: https://edelstoffquest.wordpress.com/2015/11/11/in-the-footsteps-of-joseph-groll-the-bohemian-pils/

Nico Guba angir 4 gram Saaz pr liter, fordelt på 30% ved oppkok og 70% etter ti minutters kok.
Altså ingen humle 15 eller 5 minutter før slutt? Andre oppskrifter fordeler humlen med betydelige innslag på 15 og 5 minutter
(restkoking - altså etter 45 og 55 minutter ved 60 minutters kok). Prøver å RDWHAHB - meeen....
Alfasyreinnholdet i Saaz'en varierer, men Urquell'en er vel nokså bitter, satser på at ca 35 IBU er sånn cirka?
Eller er det en underordnet faktor her?

Tsjekkisk pils som ble nr 2 i klassen lys lager under forrige NM:

Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 56.97 l
Post Boil Volume: 45.61 l
Batch Size (fermenter): 40.00 l
Bottling Volume: 37.16 l
Estimated OG: 1.049 SG
Estimated Color: 8.3 EBC
Estimated IBU: 38.6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 69.00%
Est Mash Efficiency: 75.5 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
8.50 kg Pilsner floor malted bohemian (4.0 EBC) Grain 1 91.4 %
0.50 kg Munich Malt (25.0 EBC) Grain 2 5.4 %
0.30 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) Grain 3 3.2 %
35.00 g Magnum [13.10 %] - Boil 60.0 min Hop 4 29.6 IBUs
2.00 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins) Fining 5 -
100.00 g Saaz [2.80 %] - Boil 15.0 min Hop 6 9.0 IBUs
4.50 g Yeast Nutrient (Boil 15.0 mins) Other 7 -
100.00 g Saaz [2.80 %] - Boil 0.0 min Hop 8 0.0 IBUs
1.0 pkg Pilsner Lager (White Labs #WLP800) [35.4 Yeast 9 -
30.00 Items Clearfine (Primary 0.0 days) Fining 10 -

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 9.30 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 28.25 l of water at 59.0 C 55.0 C 20 min
Saccharification Add -0.00 l of water and heat to 68.0 C over 15 m 68.0 C 60 min
Mash Out Heat to 77.0 C over 10 min 77.0 C 10 min

Nico Guba angir 4 gram Saaz pr liter, fordelt på 30% ved oppkok og 70% etter ti minutters kok.
Altså ingen humle 15 eller 5 minutter før slutt? Andre oppskrifter fordeler humlen med betydelige innslag på 15 og 5 minutter
(restkoking - altså etter 45 og 55 minutter ved 60 minutters kok). Prøver å RDWHAHB - meeen....
Alfasyreinnholdet i Saaz'en varierer, men Urquell'en er vel nokså bitter, satser på at ca 35 IBU er sånn cirka?
Eller er det en underordnet faktor her?

Han som skrev dette er med i den gruppen som driver med lavoksygenbrygging på german brewing-forumet, og har siden gått bort fra dekoksjon. For tysk helles og andre delikate brygg spesielt, men han kommenterte at tsjekkisk vørter blir litt «misbrukt». Syns maltsammensetningen hans ser grei ut som kompensasjon for dobbel/trippel dekoksjon, men når det gjelder siste humletilsetning kan man jo styre selv hvor mye aroma man vil ha. Trodde originalen hadde siste på 30minutt, og endte opp på 40 IBU, noe som ikke er så harskt med mykt vann.

Har testet dekoksjon vs stegmesk vs enkelt temperatursteg (67 C) på tsjekkisk pilsner. Maltet var Weyerman gulvmaltet bohemian, som etter sigende er lett undermodifisert. Det ble små forskjeller, men seieren gikk faktisk til enstegs-versjonen. Dekoksjon no more her i huset.

All denne snakken om floor malted får meg til å prøve en pils med det neste gang det skal brygges pils. Men hvor skaffer man så dette? Bryggselv har ikke...

Har testet dekoksjon vs stegmesk vs enkelt temperatursteg (67 C) på tsjekkisk pilsner. Maltet var Weyerman gulvmaltet bohemian, som etter sigende er lett undermodifisert. Det ble små forskjeller, men seieren gikk faktisk til enstegs-versjonen. Dekoksjon no more her i huset.
Bruker du da Cara eller melanoidin malt?

Har ikke Bryggeland noe differansiering ved kjøp av 1kg vs en sekk eller er det jeg som er blind?

Veldig rart. Det burde jo være kvantumsrabatt hvis du kjøper en hel sekk. Jeg sjekket med andre basemalt de også har, og eneste ekstra option som dukker opp der er "knusing av maltsett +25kr".

Tilbake
Topp