Pitch temp tabbe!

God aften.

Nettopp laget:

3 kg pilsner spraymalt
120 gram centennial og citra fordelt på 15 min til 0
IBU 34 ish

Skulle gjære på 18-20 grader avhengig av hvor kald vørter ble.

hEv oppi west coast gjær til mangrove jacks, rehydrert.

Problemet er at jeg kjølte vørter til 10,5 grader, feilberegnet fullstendig.

så i panikkens slagkraft hev jeg oppi 1 pk nottingham , ikke rehydrert, for å gi stakkarne en bedre sjanse i de kalde omgivelser.

Hva gjør jeg så?

Jeg tenker at det beste kanskje er å la den stige til rundt 14-15 grader, så blir det en slags hybrid temperatur som vil passe ganske bra med mengden gjær men jeg er veldig usikker.

Innspill?
 
Ikke noe stress dette. Vet ikke hvordan du fermenterer men du kan jo bare dra opp tempen til ønsket temperatur?
 
Har kun naturlig stigning å forholde meg til, så da tenkte jeg at kanskje det var dumt å sikte på 20 grader gjæringstemp da dette kan skje flere dager etter stormgjæring er ferdig?
 
Har kun naturlig stigning å forholde meg til, så da tenkte jeg at kanskje det var dumt å sikte på 20 grader gjæringstemp da dette kan skje flere dager etter stormgjæring er ferdig?

Jeg tenkte at du kan sette den i et rom som holder sånn ca vanlig romtemperatur?
 
Jeg tror det tar ganske lang tid uansett, og, siden jeg var så lur å pitche nottingham sammen med en west coast gjær, så må jeg være forsiktig med å dra den for høyt.

Jeg er ikke glad i esterne til nottingham på 19-20 grader og det passer ikke i det hele tatt til den stilen jeg tenker.
 
Tja. Setter du den i et rom tror jeg det blir perfekt. Selv bruker jeg alltid 18 timer opp til 19C fra ca 14 grader på amerikanske ales. Gir deg en clean start på hele kalaset. Du har jo mye amerikansk humle der, så det preget fra nottingham, som forsåvidt er ganske lite, synes jeg, burde vel ikke ødelegge opplevelsen din. Men for all del, med så mye gjær så blir det fart i festen selv på 15C.
 
Den var kommet opp til 15,1 på morgenen i dag.

Jeg skulle egentlig plugge i kontakten til fryseren men glemte dette helt bort, så den temperaturen som den har når jeg kommer hjem, DET blir gjæringstemp. (tenk noe så freidig.. ) ;)
 
Denne har gjæret styggfort og på søndag skal den settes til CC.

Tørrhumling er på gang og denne smaker vilt av grapefrukt, minner veldig om scweppes
 
Tilbake
Topp