Pitchet ved 30c. (s-33 tørrgjær)

I dag hadde jeg skikkelig brainfart. Jeg kjølte ned vørter til 20c, ristet inn oksygen og pitchet tørrgjær. Da jeg målte temperatur så fikk jeg 30c! Jeg har lest at høy temp ved pitch gir litt mengder diacetyl, kan det stemme ved å sprinkle tørrgjæren oppå skummet? Den faller jo ikke med det første...

Kottet som karene står i, holder 18c.

RDWHAHB?

Sist redigert:
I dag hadde jeg skikkelig brainfart. Jeg kjølte ned vørter til 20c, ristet inn oksygen og pitchet tørrgjær. Da jeg målte temperatur så fikk jeg 30c! Jeg har lest at høy temp ved pitch gir litt mengder diacetyl, kan det stemme ved å sprinkle tørrgjæren oppå skummet? Den faller jo ikke med det første...

Kottet som karene står i, holder 18c.

RDWHAHB?
Aner ikke hva slags utstyr du bruker, men en gang jeg kjølte ned med spiralkjøleren viste det seg at jeg målte temp rett ved kjøleren... vørteren i bøtta ble da ca 10 grader feil. .. oppdaget det heldigvis før tilsetting av gjær.

Jeg har gjort samme brøler, og pitchet gjær i det som viste seg å være 32 grader. Jeg har en fryseboks og STC, så brygget blei kjølt ned til riktig temp (19c) over natta. Det gikk helt fint hos meg. Ingen usmaker så langt jeg kan smake. :) Slapp av, og ta deg et hjemmebrygg.

Tilbake
Topp