Platekjøler og kjøletid

hei, etter å ha brygget extrakt øl i nesten 2 år går nå veien videre til di store gutta. Jeg og en kompis har lagd oss "bryggeri".

Etter mye spekulasi å prøving av både motstrømskjøler å annet lurium datt valget av kjølemetode.
Fant en platekjøler på jobb som har stått på en gammel melktank. Vi prøvde den idag med å koke opp vann å kjøle ned til 20grader.

Nesten 30 liter ble varmet opp til kokepunktet før vi starta pompa å lot det stå til. Tok 4 minutter fra vi startet til vannet var ute ferdig kjøla, grunnen til at d tok så lang tid var at vi måtte stoppe pumpa så d ikke ble for kalt (ja vi kunne ha stillt ned kjølinga)

Må si det var overaskende at det skulle gå så fort, ser mange "sliter" med å få ned kjøletiden.

Jaja til helga blir det brygging :)
 
Med trub og humle så må du beregne lengre kjøletid, i verste fall går den tett. Har selv gjort masse tester med vann. Resirkulering, varming og kjøling, og det jeg har funnet ut at vann er et veldig "snillt" medium for slike tester. For all del, hvis du klarer å få de samme tallene under brygging er det fantastisk, selv halvparten av tiden ville vært veldig bra. Men du kommer ikke se på samme tallene i en bryggesetting som med rent vann.
 
Ja har tenkt litt på det, men veksleren er så stor å blir å mesk med pose til bygg og humle så håper det går bra. Tror det skal litt til å tette 50 plater.
 
Hei, nå har vi mesket og brygget, veksleren fungerte som F! Eneste så gikk galt var at humle posene fikk fremfor utløpet av kjelen og panikken predde seg
Tømte i karet fra kjele på 5 min.


Blir nokk reprise ja :)
 
Tilbake
Topp