"Plopping"

Ikke heng deg så mye opp i ploppingen. Sjekk om det er en kreusen (skum) på toppen av ølet. Samt se om SG er lavere enn OG.

(er både skum og "liv" i ølet, så alt ser foreløpig beldig bra ut) Ble bare bekymret da jeg har lest side opp og side ned om "plopping" :)

Hvis ja - Hurra, det gjærer!

Det er ikke alle gjæringskar som er helt tette så plopping et ikke en god indikasjon på at det skjer noe.(Da lærte jeg noe nytt idag også):)


Løp og kjøp: Boken skal kjøpes :)

Takk for gode tilbakemeldinger
 
Gjæring synes for øvrig å være rare greier. Jeg satt mitt første brygg lørdag kveld. Søndag kveld plobbet det helt vilt. Mandag var det derimot nesten helt slutt. Ringte til Bryggselv og etter litt diskusjon var diagnosen at jeg nok hadde tilsatt tørrgjæren på litt høy temp, dvs. noen og tyve grader. Han mente imidlertid at gjæringen kanskje derfor alt var gjort, dvs. på om lag et til to-tre døgn. Han bafalte og sjekk av SG. Sjekket derfor SG da jeg kom hjem tirsdag.

OG var på 1048. SG var 1011 tre døgn etter på. I henhold til oppskriften skulle den gå fra 1046 til 1008-10, mao. ølet er nær ferdiggjæret!? Var ikke det ganske kjapt?!
Smakte på det og - det smakte brown ale, men nok litt uferdig. Etter hva jeg har forstått bør brygget likevel stå om lag de to foreskrevne uker på dunken før tapping...?
 
Gjæring synes for øvrig å være rare greier. Jeg satt mitt første brygg lørdag kveld. Søndag kveld plobbet det helt vilt. Mandag var det derimot nesten helt slutt. Ringte til Bryggselv og etter litt diskusjon var diagnosen at jeg nok hadde tilsatt tørrgjæren på litt høy temp, dvs. noen og tyve grader. Han mente imidlertid at gjæringen kanskje derfor alt var gjort, dvs. på om lag et til to-tre døgn. Han bafalte og sjekk av SG. Sjekket derfor SG da jeg kom hjem tirsdag.

OG var på 1048. SG var 1011 tre døgn etter på. I henhold til oppskriften skulle den gå fra 1046 til 1008-10, mao. ølet er nær ferdiggjæret!? Var ikke det ganske kjapt?!
Smakte på det og - det smakte brown ale, men nok litt uferdig. Etter hva jeg har forstått bør brygget likevel stå om lag de to foreskrevne uker på dunken før tapping...?
Senk skuldrene og slapp av. La det stå i to uker før du måler FG igjen. Det går stort sett a l l t i d bra, uansett hvordan gjæringen forløper.
 
Ser også at du svarte ET minutt etter at tråden ble lagd!
columbo1-837x1024.jpg
 
At med mindre førsteinnlegget er noen som troller så er det perfekt Seinfeld-timing på både den og mitt første innlegg, samt bruk av ordet "plopping". Farsen er komplett.

costanza.jpg
 
Tilbake
Topp