Porsrakler

Jeg har brukt pors en del i mjød og tidvis i øl. Ca 20 gram til 20 liter går fint. Har også vært oppe i 40 - Mengde avhenger litt av hvor søtt brygget er. Det stemmer at det ikke er sunt å få i seg, men (surprise) det er ikke humle heller sånn egentlig - og det tenker vi ikke to ganger over å trøkke nedi IPA'ene våre ;). I de kvanta det her er snakk om, så er det ikke skadelig (skjønt, jeg tør ikke kommentere dette med abort, fostre og gravide og sånt - da tror jeg vi må høre med kvinneguiden.no). Det gir en mye mer besk smak en humle, og passer derfor bra til alkokraftige og veldig søte brygg. Det stemmer kanskje at du får mer vondt i hodet. Jeg har alltid våknet med absurde hodesmerter, men det kan også være knyttet til et ålreit konsum av sterkøl/mjød. Bruk tørket pors, ikke fryst. jeg vet ikke hvorfor, men min kone som jobber med planter og urter (gartner på gammel norsk) hevder at det skjer noe viktig under tørking og noe feil under frysing (kan prøve å få en mer teknisk forklaring her ).
 
Jeg brukte 140 gram ferske blader på ca 22 liter og 20 gram ekstra i slutten av kok.
De 140 gram av Bladene kokte jeg i en liten panne vann, å det ble en flott mørk gull farge på kokevannet.
Fargen ble sterkere jo lengre jeg kokte bladene. (kan brukes til å sette farge på lyst øl)
Tilsatte det avsilte kokevannet av bladene rett i ferdig mesket vørter.
Det smakte tydelig pors av ølet, men spesielt etter jeg hadde en vanlig øl først og deretter en porsøl.
Har ikke merket noe hodepine av dette ølet heller.
 
Finnmarkspors er en Rhododendron....Ikke i nærheten av Pors.

Litt tidlig, men om noen gidder er jeg interessert i å kjøpe litt pors til våren.
Små forekomster nord for Saltfjellet o_O.
 
Og jeg har ikke enda sett noen bevis på at Finnmarkspors er spesielt giftig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Skvattram om som nevnt i #23 En Rhododendron men heller ikke noe særlig mere. De fleste urter er giftige i store nok mengder, det samme er alkohol :) rolv.no er full av ikke fakta og overtro og må ikke bruker som en faktabok, rene Vikingpedia.
 
Ment som en kuriositet: Fra 'Den virtuelle floraen'

( http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/rhodo/rhodtom.html )

''Användning. Hoffberg (1792) påpekar liksom Linné (1755) att man kan fördriva ohyra genom tvättning med dekokt av skvattram, och att man får svår huvudvärk om man använder den vid ölbrygd i stället för humle (Humulus lupulus), något som förr var vanligt.''

Finnmarkspors regnes som legemiddel og omsetningen er regulert deretter :oops:
Mere oppdatert informasjon her http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ledu_pal.htm

Jeg har ingen aning, har aldri sett den. Er vel mye enklere å komme over Pors?
 
Jeg kan plukke pors i Bergen å sende til deg Hansern.
Arbeidet er å ribbe av bladene.
Men å rive med seg noen busker å knekke opp til små greiner for å sende i posten går fint.
Har forstått det slik at fruktene/raklene må høstes i april måned å bladene er best rundt juli august.
Fruktene/raklene sies å ha en mildere smak og brukes mye i snaps har jeg forstått.
 
Tilbake
Topp