Porter med pilsnermalt?

Jeg planlegger å brygge en kraftig porter men jeg er tom for palemalt samtidig som jeg har mye pilsnermalt på lager.
Er det noe som taler imot å bruke pilsnermalt i en slik øl evt. noen hensyn som må tas ved et slikt bytte?
 
Magnus Jensen skrev:
Jeg planlegger å brygge en kraftig porter men jeg er tom for palemalt samtidig som jeg har mye pilsnermalt på lager.
Er det noe som taler imot å bruke pilsnermalt i en slik øl evt. noen hensyn som må tas ved et slikt bytte?

Det burde sikkert gå fint det, bare husk å koke i minst 90 minutter.
 
Nidveg skrev:
Magnus Jensen skrev:
Jeg planlegger å brygge en kraftig porter men jeg er tom for palemalt samtidig som jeg har mye pilsnermalt på lager.
Er det noe som taler imot å bruke pilsnermalt i en slik øl evt. noen hensyn som må tas ved et slikt bytte?

Det burde sikkert gå fint det, bare husk å koke i minst 90 minutter.

Hva skjer hvis man ikke koker pilsnermalt i 90 min men heller i 60 min? Blir det stor forskjell på smak, lukt, farge etc?
 
det er denne DMS'en du kan få, hvordan den gjør utslag vet jeg ikke, koker ofte 90 minutter allikevel (blir jo litt sterkere også :) )

Har forøvrig laget IPA på pilsnermalt, ble veldig bra.
 
Ok for jeg har kokt mine pilsnerbrygg i 60 min. Den ene gikk veldig bra men er litt usikker på denne siste her, kan minne meg litt om denne tråden her som ble tatt opp tidligere på Norbrygg sitt forum

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=2621.0;all
 
Du kan fint bruke pilsnermalten til dette. Og så kan du spe på litt bisquit malt som du kjøpte hos bryggselv for å kompansere for mangelen av pale malt :)
 
Tilbake
Topp