Arjan skrev:Ta deg bryet med sekundærfermentering, det lønner seg... Det er en god trening for en brygger å jobbe så ren at det ikke er infeksjonsfare...
Arjan skrev:Ta deg bryet med sekundærfermentering, det lønner seg...
Det er en god trening for en brygger å jobbe så ren at det ikke er infeksjonsfare...
Arjan skrev:For det første så er det en kjensgjerning og er det skrevet nok over at døde gjærceller avgir negative smaksstoffer når de står i kontakt med ølet i mer enn 10 dager gjennom autolyse. Nå får man autolyse av den lille gjærmengden som vi har i flasken ved ettergjæring på flasken også, men det er i langt mindre grad (har innflytelse på ølstabilitet over tid). Ellers virker stoffer som oppstår ved autolyse negativt inn på skumstabilitet (Gilbert Beatsle etc) . Så hvorfor hoppe over sekundærgjæringen i egne fat ? Jeg har i mine bryggeår både hjemme og ved Kinn aldri droppet sekundærgjæringa og aldri hatt infeksjon. Så vidt meg bekjent sekundærgjærer alle mikrobryggerier.
Arjan skrev:Jeg har i mine bryggeår både hjemme og ved Kinn aldri droppet sekundærgjæringa og aldri hatt infeksjon. Så vidt meg bekjent sekundærgjærer alle mikrobryggerier.
Gahr skrev:Hvorfor blir ølet renere med omstikking? Mange år siden jeg stakk om, og jeg har aldri hatt så klart øl som nå...
borander skrev:En av mine medbryggere glemte vel et gjæringskar et par-tre måneder uten at det førte til autolyse. Her går jo mye på gjærbehandling også, vil jeg tro?