Priming sugar

Hvis du synes det er gøy nå, skal du vite at du har noe til gode. For det er fryktelig mye morsommere å brygge med malt:).

Jeg starta med et par ekstraktbrygg av omtrent den typen du brygger med nå,og dels på grunn av råvarene (tror jeg) og dels fordi jeg visste lite om hva man bør gjøre og hva man bør unngå, så blei det ikke særlig godt.

Det var seks år siden. Og jeg får plutselig lyst til å stikke ned på Europris og handle, for å se hvordan et øl brygget på et sett derfra, men med det jeg nå har av erfaring og kunnskap, kan bli:).
Jeg kommer nok der jeg og. Liker å ha ting å pusle med. Spesielt ting som tar tid. Har allerede googlet maltmølle og div. Må bare få satt et par bra ladninger først. :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg kommer nok der jeg og. Liker å ha ting å pusle med. Spesielt ting som tar tid. Har allerede googlet maltmølle og div. Må bare få satt et par bra ladninger først. :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ikke glem bok. Den viktigste råvaren når du skal brygge, er kunnskap:).

Boka til Gustav F er grei - ellers har vi sjølve Bibelen for hjemmebryggere, nemlig "How to Brew" av John Palmer (2017-utgaven), som forøvrig ligger på nettet i en eldre versjon: www.howtobrew.com

Denne er også veldig nyttig: Brewing Classic Styles : Jamil Zainasheff : 9780937381922

Den er ikke bare en samling oppskrifter, den gir deg også en god innføring i de ulike ølstilene, og det er noe du ikke kommer utenom å måtte kunne noe om.
 
For en uke siden fikk vi endelig testet brygget. Jeg var veldig skeptisk til om det skulle være noe kullsyre der, siden jeg hadde surra litt i prosessen. Men det var faktisk kullsyre i brygget. Godt var det og! Så første forsøk på brygging gikk bra. Det ble 45 flasker. Merket at det var litt mindre skum i de siste flaskene, men ølet var fortsatt godt. Litt bunnslam var det og i hver flaske selv om jeg brukte sil. Men det var bare å la være å helle i siste skvette så løste det seg. :) Jeg sitter igjen med to spørsmål.
Har dere noen gode råd for å unngå bunnslam?
Hva foretrekker dere; sukkerlake eller karboneringsdrops?

Her er videoen fra prøvesmakingen. Har også filmet store deler av bryggeprosessen. Sikkert mye småfeil. :)
 
For en uke siden fikk vi endelig testet brygget. Jeg var veldig skeptisk til om det skulle være noe kullsyre der, siden jeg hadde surra litt i prosessen. Men det var faktisk kullsyre i brygget. Godt var det og! Så første forsøk på brygging gikk bra. Det ble 45 flasker. Merket at det var litt mindre skum i de siste flaskene, men ølet var fortsatt godt. Litt bunnslam var det og i hver flaske selv om jeg brukte sil. Men det var bare å la være å helle i siste skvette så løste det seg. :) Jeg sitter igjen med to spørsmål.
Har dere noen gode råd for å unngå bunnslam?
Hva foretrekker dere; sukkerlake eller karboneringsdrops?

Her er videoen fra prøvesmakingen. Har også filmet store deler av bryggeprosessen. Sikkert mye småfeil. :)
Det blir nødvendigvis noe bunnslam når du karbonerer naturlig på flaske. Det er gjæra som har karbonert ølet ditt som legger seg i bånn av flaska. Du kan unngå det ved å karbonere på fat og så overføre ferdig karbonert øl til flaske.
 
Sukkerlake gir deg bedre kontroll med graden av karbonering; dvs. du kan lettere sikte deg inn mot en bestemt mengde kullsyre. Bruk denne kakulatoren: Beer Priming Calculator - Brewer's Friend
Men det krever at du stikker om til et kar der du blander sukkerlake og øl, og det er viktig at du får blanda det ordentlig. Her må alt gjøres veldig forsiktig - ingen plasking!!!, og bruk slange - så du ikke får blanda inn mer oksygen i ølet enn høyst nødvendig, siden oksygenet vil lage usmak i ølet (oksydert øl smaker av papp).

Dette siste er kanskje et argument for karboneringsdrops.
 
For en uke siden fikk vi endelig testet brygget. Jeg var veldig skeptisk til om det skulle være noe kullsyre der, siden jeg hadde surra litt i prosessen. Men det var faktisk kullsyre i brygget. Godt var det og! Så første forsøk på brygging gikk bra. Det ble 45 flasker. Merket at det var litt mindre skum i de siste flaskene, men ølet var fortsatt godt. Litt bunnslam var det og i hver flaske selv om jeg brukte sil. Men det var bare å la være å helle i siste skvette så løste det seg. :) Jeg sitter igjen med to spørsmål.
Har dere noen gode råd for å unngå bunnslam?
Hva foretrekker dere; sukkerlake eller karboneringsdrops?

Her er videoen fra prøvesmakingen. Har også filmet store deler av bryggeprosessen. Sikkert mye småfeil. :)
Som @erikraude sier så blir det bunnfall ved naturlig karbonerering på flaske. Sett igjen den siste snaue cm med øl på flaska (eller når du ser det begynner å bli med gjær). Jeg har nesten utelukkende brukt sukkerbiter når jeg har karbonert naturlig på flaske. Jeg vet det er diskusjon rundt infeksjonsfare ved den løsningen. Men bakterier trives dårlig på sukker så jeg har ihvertfall aldri hatt noe problem med det. Men at det har gått bra hos meg er nødvendigvis ingen fasit.
 
Tilbake
Topp