Problem med kokingen

Har 50 literen til Leif Stana, og bruker en vanlig krabbekoker (som skulle gi 5 kw)  Syntes den gamle ga dårlig effekt, og kjøpte meg en ny - som ikke var bedre!  Forventet meg litt sånn jetflylyd når jeg skrudde den på fullt, men jeg synes det hele er pinglete.  Sist hadde jeg store problemer med å få vørteren på kok, og den fikk ganske riktig en vegetal, grasaktig aroma. 

Skal ikke en 5kw brenner kunne få 50 liter til å fosskoke?  Lurer uansett på å kle hele karet med slike isolasjonsmatter som båtfolket bruker i motorrom (Biltema). 

Er det andre forslag? Tips ?  Større brenner ? Eller det regulatoren som er kaputt?

mvh Trygve
 
Trygve skrev:
Har 50 literen til Leif Stana, og bruker en vanlig krabbekoker (som skulle gi 5 kw)  Syntes den gamle ga dårlig effekt, og kjøpte meg en ny - som ikke var bedre!  Forventet meg litt sånn jetflylyd når jeg skrudde den på fullt, men jeg synes det hele er pinglete.  Sist hadde jeg store problemer med å få vørteren på kok, og den fikk ganske riktig en vegetal, grasaktig aroma. 

Jeg har en krabbekoker på 9kw, byttet regulator til en som slapp gjennom mer gass, noen jetflylyd får jeg imidlertid ikke uansett. Tror det skyldes at gasshullene i krabbekokeren jeg har er såpass store.

Skal ikke en 5kw brenner kunne få 50 liter til å fosskoke?  Lurer uansett på å kle hele karet med slike isolasjonsmatter som båtfolket bruker i motorrom (Biltema).

5kw skal kunne få vannet i fosskok ja, men det tar sin tid, spesielt siden gryten din ikke er isolert. Har en stålgryte på 100 liter selv. Har kokt opp til 75 liter i den. Tok vinter og vår før det kom i kok før isoleringen.

Det jeg gjorde var å kjøpe isolasjonsmatter til motorrom med aluminiumsfolie på ene siden og lim på den andre. Jeg la aluminiumssiden inn mot gryta og limte fast et tilskjært liggeunderlag på limsiden. I tillegg bruker jeg et håndkle oppå lokket til isolering inntil vørteren kommer i kok og jeg kan ta av lokket. Enorm forskjell i oppkokingstiden.

Det er også en del som bruker grilltennere for å hjelpe til med oppvarmingen til vørteren er i kok. Mener de selger en 1kw variant på Claes Ohlson til en slikk og en ingenting. Denne senkes ned i vørteren. NB ikke håndtaket, da risikerer du en karamell  :D
 
Jeg har god erfaring med en kappe rundt kokekaret for å utnytte gassen bedre. Det gjør at varme avgasser fra brenneren blir ledet opp langs kokekaret og bidrar til effektiv oppkok. Vanligvis har jeg vørteren på kok rett etter at siling er ferdig. Jeg bruker ca. 1.5 kg gass til 65 liter (oppkok + 1 time kok). Står da igjen med ca 50 liter ferdig vørter.  Jeg vet ikke om det er mulig å sette en kappe rundt Stana sitt oppsett, men det bør være verdt forsøket. Kappen min bærer kokekaret som "hviler" oppi. Brenneren er montert i kappa. Det er en 8 Kw brenner (krabbekoker) med regulator som leverer opp mot 2 bar.

Rune

DSCN1294.jpg
DSCN1297.jpg
redvent_propan.gif
brenner2.jpg
 
Ok, da er ny regulator satt på innkjøpslista.  Kappe (stål?) rundt gryta tror jeg blir litt for omfattende, men jeg ser jo klart poenget.  Isolasjonsmatter er adskillig enklere, så vi kommer nok til å gå for det + isoporlokk på toppen.

Takk for tips alle sammen!

mvh Trygve
 
RuneGE skrev:
Jeg har god erfaring med en kappe rundt kokekaret for å utnytte gassen bedre. Det gjør at varme avgasser fra brenneren blir ledet opp langs kokekaret og bidrar til effektiv oppkok. Vanligvis har jeg vørteren på kok rett etter at siling er ferdig. Jeg bruker ca. 1.5 kg gass til 65 liter (oppkok + 1 time kok). Står da igjen med ca 50 liter ferdig vørter.  Jeg vet ikke om det er mulig å sette en kappe rundt Stana sitt oppsett, men det bør være verdt forsøket. Kappen min bærer kokekaret som "hviler" oppi. Brenneren er montert i kappa. Det er en 8 Kw brenner (krabbekoker) med regulator som leverer opp mot 2 bar.

Den brenneren din ser dønn lik ut som den jeg har montert i et stativ.
Regulatoren din ser spennende ut! Hvor fikk du tak i den ? Er det noen lyd i brenneren din når du "guffer på"?

Jeg har byttet min regulator og fikk noe mer effekt, men har en mistanke om at det er mer å gå på.
 
Regulatoren kjøpte jeg hos GasTeck i Tromsø. Du kan kjøpe den på internett hos på Bratbrygg på http://www.brygging.no -> butikk.
Den leverer opp mot 2 bar. Jeg kan ikke bruke den på full guffe, det vil blåse flammene av brenneren, og ja, det bråker rimelig mye når jeg skrur opp trykket. Jeg tror nok at effekten på brenneren blir doblet og vel så det.

RuneGE
 
Der der var litt av en råtass!

Hva slags regulator bruker du på den?
Har en stålgryte på 100 liter som jeg brygger maks 75 liter i, tror du orginalstativet tåler vekten?

Det må da gå noe enormt med gass på full guff..
 
Fei skrev:
Bryker en 2 bars regulator, Har kjøtpt en stålgryte på 150L:
http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2372&cat=395&dt=7
Jeg trodde jeg hadde ei stor gryte :)
Har enda ikke fått prøvd alt samlet så jeg er spent selv. Det skal visnok gå fort, veldig fort. 100L på få minutter. Det som er litt downside er at den bruker 11kg propan på ca 2.5 timer på maks effekt.

Det var jo rimelig ekstremt forbruk ja.. Antar at du må finne en slags middelvei. Er ikke sikkert at det er så mye tid å vinne på å kjøre bånn pinne heller. Varmen skal jo tross alt absorberes i gryta og ikke varme opp  hele tomta.

Leste i ett eller annet forum om en som hadde forsøkt en 65kw industibrenner som tømte flaska på et øyeblikk mens lite varme gikk over i kokekaret (i forhold til gassmengden som ble brukt),
 
Brenneren er laget for å kunne gjøre alt fra å holde en kopp kaffe varm til å som du sier "Varme opp tomta"  :D
Jeg tror de fleste bruker ca 25% av kapasiteten av brenneren.

Det er flere som bruker industribrennere til å varme vørter, type Sievert brennere som har effekt på 80 - 90kw, problemet er at varmen blir for konsentrert i en enkelt flamme så du risikerer karamellisering av vørter. De er også ganske røffe i propanforbruk.
 
Tilbake
Topp