Problem med trutning av eikefat

Brygger nå et øl som skal på eikefatet mitt (første bruk av fatet), men ser nå at jeg sansynligvis ikke får 30 liter, det ender nok ned mot 25 liter. Er dette et problem? Vil det oksydere ølet på en dårlig måte?
Planen var å stikke om etter gjæringen var ferdig gjennomført for å få eikepreg på en batch med juleøl.
 
Dersom du skal ha primærgjæring i fatet er 5 L headspace bra. For sekundærgjæring kan 1-2L headspace passe. Men når gjæringen flater helt ut bør du ha vørter (eller øl) til å toppe helt opp.
 
Brygger nå et øl som skal på eikefatet mitt (første bruk av fatet), men ser nå at jeg sansynligvis ikke får 30 liter, det ender nok ned mot 25 liter. Er dette et problem? Vil det oksydere ølet på en dårlig måte?
Planen var å stikke om etter gjæringen var ferdig gjennomført for å få eikepreg på en batch med juleøl.

Du kan purge headspace med CO2. Uansett vil du nok ha ølet kun en ukes tid på eikefatet dersom det er helt nytt. Det blir veldig fort veldig mye eikepreg fra et nytt fat.

Sent via Tapatalk
 
Dersom det er fransk eller serbisk eik synes ikke jeg det blir for mye med noen måneder på nytt fat. Ihvertfall ikke i en mørk juleøl. Men det blir jo litt smak og behag.
 
Du bør forøvrig legge deg litt over den alkoholkonsentrasjonen du ønsker i ferdig øl. Litt alkohol går tapt via diffusjon gjennom tønneveggen ved lagring.
 
Brygger nå et øl som skal på eikefatet mitt (første bruk av fatet), men ser nå at jeg sansynligvis ikke får 30 liter, det ender nok ned mot 25 liter. Er dette et problem? Vil det oksydere ølet på en dårlig måte?
Planen var å stikke om etter gjæringen var ferdig gjennomført for å få eikepreg på en batch med juleøl.

Jeg har et eikefat som er merket med 30 liter. Har funnet ut at dette må være ytre volum, for det rommer bare 25-26l øl.
 
Mitt fat rommet 25-26l og jeg har hørt om endel andre som også har det sånn.
Men det finnes jo mange produsenter som gjør det på forskjellige måter :)
 
I dag er planen å fylle mitt 30 liters eikefat med rundt om 28 liter ferdig gjæret old ale. Dette er førstegangs bruk av fatet, det er ferdig trutnet og står nå med en lagringsløsning med sitronsyre og campden pulver. Da er planen å tømme fatet for lagringsløsning, så skylle gjennom med klart, kaldt vann, for så å å helle oppi ølet nevnt. Så la det stå opp til en uke eller så.

Noen motforestillinger til taktikken, eller andre tips?
 
I dag er planen å fylle mitt 30 liters eikefat med rundt om 28 liter ferdig gjæret old ale. Dette er førstegangs bruk av fatet, det er ferdig trutnet og står nå med en lagringsløsning med sitronsyre og campden pulver. Da er planen å tømme fatet for lagringsløsning, så skylle gjennom med klart, kaldt vann, for så å å helle oppi ølet nevnt. Så la det stå opp til en uke eller så.

Noen motforestillinger til taktikken, eller andre tips?
Hvorfor fyller du ikke helt opp?
 
Det må du uansett ha for langtidslagring på eikefat. Du taper øl ved fordamping og må toppe opp en gang per måned.
Fyll helt opp med en gang og hold det på topp.
Mangler du vørter så sett opp noen liter ekstra og la de gjære ut før de tilsettes etter behov.
 
Det må du uansett ha for langtidslagring på eikefat. Du taper øl ved fordamping og må toppe opp en gang per måned.
Fyll helt opp med en gang og hold det på topp.
Mangler du vørter så sett opp noen liter ekstra og la de gjære ut før de tilsettes etter behov.
Ok. Nå så jeg at du bare skulle ha det i fatet i en uke!? Hva i alle dager .....?
 
Ølet er ikke surøl og det skal det heller ikke bli, ølet er ferdig gjæret og fatet er nytt jeg ønsker eikepreg på juleølet. Etter å ha lest litt her og der har jeg forstått det slik at en må vokte seg for å få «for mye eik» de første gangene en bruker et slikt fat, derfor kun en uke, men jeg er åpen for å la det stå mye lengre om det er hensiktsmessig.
 
Jeg hadde mitt første øl på eikefatet i 4 uker, det var en stout på 10%. Det andre ølet hadde jeg i 6 uker, en barleywine på nesten 13%. Ingen av ølene har for mye eik etter min smak, forøvrig ingen som har smakt ølene har syns det. Dette er jo øl som kler mye eik og det tror jeg en old ale også gjør.

Man må heller passe seg hvis man bruker fatet til surøl når det er helt nytt, da tror jeg fort det blir for mye.

Støtter forøvrig også det som sies av Birhanen at det burde fylles helt opp!
 
Etter kun 1uke er jeg redd for at ølet vil smake mere av sitronsyra i treet enn av eik. Men jeg vet jo ikke hvor sur denne oppbevaringsvæska er. Hvis du bare ønsker litt eikesmak og ikke den langsiktige lagringsprofilen i ølet bør du vurdere å sette til ca 50 g eikechips noen dager for så å flaske.
 
Tilbake
Topp