problemer med gjæring!

Satte et ekstraktbrygg for 4 dager siden, og gjæringen har allerede stoppet, og var generelt lite aktivitet i begynnelsen og!

burde jeg slenge oppi mer gjær, eller røre litt på dunken?
noen som har noen tips?
takk!
 
Det kan godt hende att hovedgjæringen er over.
Stormgjæringen kan ha skjed mens du sov eller var borte, eller det kan hende lokket ikke var 100% tett, å dermed ikke kraftig bobling i gjærlåsen.

Hvordan ser ølet ut?
Er det mye skum på toppen eller har det vert skum men forsvunnet?
Hvist det fortsat er mye skum oppå, så er det nok fortsatt aktivitet, hvist ikke kan du prøve å ta ut en prøve med en desinfisert øse e.l. å måle FG

Hvist det fortsatt er høy FG å ikke noe tegn til liv kan du poste hele oppskriften og målingen, så skal vi hjelpe deg så godt det går :ilike:
 
Hei Eivind, og velkommen til forumet!

La meg ta en vill gjetning: du har latt ølet stå å gjære på badet med varmekabler? Det er noe mange gjør i begynnelsen, for å få gjæringen til å gå raskere. Noe det også gjør, bare at ulempen er at ølet gir mer skallebank. Men med litt flaks så har du latt ølet gjæret på under romtemperatur (ca 18-20 gr.).

Men, uten å være så bedømmende ;), fyll oss gjerne inn på gjæringstemperatur og oppskriften!  :brygging:
 
Fire dager er da helt normalt også på under 20 °C, iallfall om det er brukt en god tørrgjær som Nottingham eller Safale.
 
Takker for raske svar!
Det er nesten ikke noe skum, men var noe mer tidligere.
Gjæringen har foregått på 19-20 grader, så det burde være greit.

lurer på om jeg ikke fikk ristet inn luft før jeg slang på gjæren, mulig det demper aktiviteten en del..?
Syntes bare at det var såpass mye mindre aktivitet enn tidligere brygg av ca samme type.

Oppskriften jeg brukte var;
1,5 kg malteekstrakt ølsett fra muntons.
1 kg spraymalt + noe krystall malt
 
Har du mulighet til å måle FG på brygget ditt? Det ville kunne si mye om det da virkelig er ferdiggjæret. Forøvrig bra å lese at du har behandlet brygget ditt med respekt og latt det stå å gjære ved anstendig temperatur ;).

Tilsatt du gjæren når brygget hadde denne temperaturen eller var brygget muligens en del varmere i begynnelsen?
 
Det var nok noe varmere,  skal du helst vente helt til rom temp?
skal måle FG nå, og se om det har vært no liv nedi der.
 
Gjæren skal helst tilsettes vørteren når den har nådd den ønskelige temperaturen den skal starte forgjæringen på, i dette tilfellet også gjerne 18-20 gr., avhengig av hva slags øl du brygger. Belgisk øl gjæres gjerne noe varmere enn 20 gr.

Gjær tåler ikke høye temperaturer. Så hvis brygget ditt var opptil 25 gr så burde gjæren nok ha gjort jobben sin riktig, men i vørter på bortimot 40 gr. ser temmelig dårlig ut for gjæren, for å gi en liten pekepinn.
 
Da ser det ut til å være tilnærmet ferdiggjæret! :)

Anbefaler å la det stå 4-8 dager til før du setter dunken et kaldere sted for at gjæren skal felle til bunns og ølet kan tappes over til flasker/fat.
 
Eduard skrev:
Da ser det ut til å være tilnærmet ferdiggjæret! :)

Anbefaler å la det stå 4-8 dager til før du setter dunken et kaldere sted for at gjæren skal felle til bunns og ølet kan tappes over til flasker/fat.

OK, så gjæren feller lettere til bunn ved lavere temp? Hvor kjølig er optimalt? Hva er greit?

0-3-5-8-14-17 grader?
 
Hvilken temperatur man bruker avhenger litt av hva man ønsker å oppnå. Om ølet er helt ferdiggjæret og man bruker en gjær som flokkulerer dårlig, kan man gjerne sette det kjøleskapskaldt. Da bunnfelles gjæren raskere. Om poenget er at ølet skal stå til modning en liten stund, kan man gjerne bruke typiske kjellertemperaturer. Alt i alt er det ikke så farlig når det er snakk om kort tid. Det er vanskelig å si noe om hva som er optimalt smaksmessig, men flokkulering går altså raskere ved lavere temperaturer. For å oppnå flokkulering er poenget først å fremst å sette det ved en temperatur som er kaldere enn gjærens typiske virketemperatur. Om man bruker en alegjær som trives best ved 18-22 °C, ville jeg i allefall ha senket temperaturen til under 15 °C om jeg ønsket raskere utfelling. Uansett hva man velger er det viktig ikke å senke temperaturen for tidlig. Da vil gjæringen avbrytes før gjæren har fullført jobben sin.
 
Lagring kan gjerne finne sted kaldt, altså 0-5 grader dersom du har tilgang til det. Dette gjelder flokkulering/lagring av øl som ikke skal flaskegjæres, da det kan hende at såpass mye gjær forsvinner at ølet vil slite å ettergjære, uten at man tilsetter fersk gjær. Dessuten vil ettergjæring gjøre ølet uklart på nytt. Ølet kan etter klarning/lagring gjerne tappes over på fat, for etterkarbonering, evt samme sted under samme temperatur.
 
Tilbake
Topp