Problemer med gjæringsskap av gammel fryser, UT-200 og frostvakt fra Biltema

Berre ein liten men viktig detalj sånn i forbifarten som eg kom til å tenkja på:

UT200 kan jo stillast i 2 modus:  kjølemodus og varmemodus.  Sånn for sikkerhets skuld er det lurt å sjekka at den du har er i varmemodus - ellers vil den slå AV når tempen er over laveste innstilte temperatur….
 
Har sjekket at UT200 er riktig innstilt. Men det er nok den innebygde termostaten i frostvakta som ikke vil slå inn før tempen er lavere enn romtemperatur virker det som. Lurer på om dette er noe nytt på frostvakta til Biltema. Vet det fungerer problemfritt til flere andre.
 
Har fått tak i ei varmepære på 150W som jeg skal bruke i gjæringsskapet. Tenkt å bruke ei lampe som jeg tar av skjermen på el. l.
Men på noen lamper står det f. eks. Max 60W. Er dette i forhold til brennbarhet/sikkerhet til skjermen, eller er det andre elektro begrensninger.
Noen som har tips?
 
Garberg skrev:
Har fått tak i ei varmepære på 150W som jeg skal bruke i gjæringsskapet. Tenkt å bruke ei lampe som jeg tar av skjermen på el. l.
Men på noen lamper står det f. eks. Max 60W. Er dette i forhold til brennbarhet/sikkerhet til skjermen, eller er det andre elektro begrensninger.
Noen som har tips?

Her er det varmeutviklingen som kan være problemt og grunnen til merkingen. Jeg ville ikke brukt den kombinasjonen i et lite kjøleskap uten luftutskifing.

Har du stort gjæringskar siden du vil ha så mye varme. 40W holder greit for 20-25 liter i et under-disk-kjøleskap.
 
Nå fikk jeg en brukt bygglampe gratis, laget for 150-200W pærer, så det går nok bra elektrisk sett. Og disse varmepærene koster 40,- kr inkl. frakt, så det er jo billig. Skulle kanskje kjøpt en mindre, men men...

Ellers er gjæringsskapet en 3-400 liters fryser, der jeg har lokket bittelitt på gløtt, slik at at det ikke blir for varmt over for lang tid. Blir det et problem med 150w pære da? Folk bruker jo 200W frostvakter?
 
Utfordringen er kapslingen, elle rmangel på kapsling, og kombinasjonen med plast i skapet og i gjæringskaret. "Det går som regel bra", men derifra til å si at det er grei er det et stykke.
Tror heller ikke at de fleste av frostvaktene er montert slik de skal etter bruksanvisningen.
 
Tilbake
Topp