Problemer med rar smak på ølet

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Hei..
Har brygget ca  8 brygg av malt og etter oppskrifter til no..Men eg har eit problem med alle ølene eg lager..Uansett hvordan eg brygger og hvilket øl eg brygger og med tanke på temperaturer og mesking skylling osv, så får eg ein stram (bitter) ettersmak av alle ølene eg lager og det er den samme smaken i alle typer øl.Eg lurer på hva som kan gjøre dette..Eg lagrer alle mine øl på flasker med sukker som karbonering.sukkerlaken blir kokt og kjølt ned med lokk over seg.Eg har enda ikkje opplevd flaske bomber som om ølet hvar innfisert,men lurer på om det faktisk er det? !! Men eg har lest og sett at visst eit øl holder på skummet lenge så er det eit bra øl..Og visst skummet synker fort så er det dårlig..mine brygg så pleier skummet og holde seg oppe og synker svært sakte!!Og da tyder det på at ølet er bra.Dvs ein skummtopp på 2,5 cm synker ned til 1 cm på 2 min..

Bryggingen
starter med vann og malt som etter oppskrift. Så får eg temperatur på 75-76 c og tømmer malten oppi.den er nyknust frå egen kvern..rører rundt og får temperaturen ned i 66 grader..meskingen har vert litt ujevn med +-5c og eg lurer på om det er det som lager smaken..Har fått ny panne og induksjons plate på 3.5Kw og har klart og holde vann med sirkulasjon i 1 time og hatt 0,1 C forskjell i løpet av 1 time :)
Jeg har hatt uten og med sirkulasjon under meskingen.uten noen forskjell på ettersmaken..
etter 1 time mesking så skyller eg i 1,5 time på 66-70 grader..har prøvd med lavere temperatur og høyrere temperatur heilt opp i 80 grader..Fortsatt ingen forskjell på ettersmaken..
Så koker eg vørteren i 1 time med humle..Og har oppi kjølespiralen 15min før kokingen er ferdig og kjøler ned med alu folie over panna for ikkje og få uønskede bakterier støv osv oppi vørteren..kjølingen tar 45 min til 20C Så lager eg starter av ferskt gjær..Vannet koker eg først og har oppi eit glass  kokende.setter over alu folie og kjøler ned til romtemperatur før eg tar oppi gjæret og lar stå i 15-20 minutt før det går oppi vørteren mens eg heller det ned i gjærkaret..Alt utsyr blir vasket med zalo antibac og blir skyllt svært godt..Og så heller eg starsann blanding oppi gjærkaret og rister godt med lokket på og lar stå i min 15 min med gjærlås i og starsan i gjærlåsen..Tømmer så ut overflødig starsan før vørteren går nedi..sprayer lokket med stasann før eg setter det på karet for siste gang før gjæring..Er veldig obs med rensligheten når ølet er under kjøling og er kalt så alt utstyr blir rengjort og sprayet med starsan før det ev går ned i vøreteren..

Er det noen som kan ha ein anelse om hva som lager denne smaken på mine øl??Er heilt tom for ideer om hva som kan gjøre det?????Ps ølet er av ein slik karakter at det blir helt ut i sluken etter noen mnd på flaske...
 
Gjæringen da? Ser ingen problemer med bryggingen din, den har veldig lite å si i forhold til gjæringsprosessen... Det er gjæren spom lager øl, vi lager vørter :)
 
Bjørn k skrev:
Hei..
Har brygget ca  8 brygg av malt og etter oppskrifter til no..Men eg har eit problem med alle ølene eg lager..Uansett hvordan eg brygger og hvilket øl eg brygger og med tanke på temperaturer og mesking skylling osv, så får eg ein stram (bitter) ettersmak av alle ølene eg lager og det er den samme smaken i alle typer øl.Eg lurer på hva som kan gjøre dette..Eg lagrer alle mine øl på flasker med sukker som karbonering.sukkerlaken blir kokt og kjølt ned med lokk over seg.Eg har enda ikkje opplevd flaske bomber som om ølet hvar innfisert,men lurer på om det faktisk er det? !! Men eg har lest og sett at visst eit øl holder på skummet lenge så er det eit bra øl..Og visst skummet synker fort så er det dårlig..mine brygg så pleier skummet og holde seg oppe og synker svært sakte!!Og da tyder det på at ølet er bra.Dvs ein skummtopp på 2,5 cm synker ned til 1 cm på 2 min.men skummet forvinner ikkje heilt før 30 min etter det...

Bryggingen
starter med vann og malt som etter oppskrift. Så får eg temperatur på 75-76 c og tømmer malten oppi.den er nyknust frå egen kvern..rører rundt og får temperaturen ned i 66 grader..meskingen har vert litt ujevn med +-5c og eg lurer på om det er det som lager smaken..Har fått ny panne og induksjons plate på 3.5Kw og har klart og holde vann med sirkulasjon i 1 time og hatt 0,1 C forskjell i løpet av 1 time :)
Jeg har hatt uten og med sirkulasjon under meskingen.uten noen forskjell på ettersmaken..
etter 1 time mesking så skyller eg i 1,5 time på 66-70 grader..har prøvd med lavere temperatur og høyrere temperatur heilt opp i 80 grader..Fortsatt ingen forskjell på ettersmaken..
Så koker eg vørteren i 1 time med humle..Og har oppi kjølespiralen 15min før kokingen er ferdig og kjøler ned med alu folie over panna for ikkje og få uønskede bakterier støv osv oppi vørteren..kjølingen tar 45 min til 20C Så lager eg starter av ferskt gjær..Vannet koker eg først og har oppi eit glass  kokende.setter over alu folie og kjøler ned til romtemperatur før eg tar oppi gjæret og lar stå i 15-20 minutt før det går oppi vørteren mens eg heller det ned i gjærkaret..Alt utsyr blir vasket med zalo antibac og blir skyllt svært godt..Og så heller eg starsann blanding oppi gjærkaret og rister godt med lokket på og lar stå i min 15 min med gjærlås i og starsan i gjærlåsen..Tømmer så ut overflødig starsan før vørteren går nedi..sprayer lokket med stasann før eg setter det på karet for siste gang før gjæring..Er veldig obs med rensligheten når ølet er under kjøling og er kalt så alt utstyr blir rengjort og sprayet med starsan før det ev går ned i vøreteren..

Er det noen som kan ha ein anelse om hva som lager denne smaken på mine øl??Er heilt tom for ideer om hva som kan gjøre det?????Ps ølet er av ein slik karakter at det blir helt ut i sluken etter noen mnd på flaske...
 
ja.gjæringstemperaturen ligger på18- 20 grader konstant..styres med ovn og har termometer i rommet.. gjærtypen eg bruker er saflager us 05 og 03.har og prøvd nothingham..Eg pleier og la det renne og skumme godt i gjærkaret når eg heller det nedi..og når lokket er på så rister eg på dunken..dette har eg og prøvd og ikkje gjøre..resultatet når det begynner og gjære er den samme..Eg har aldri brukt gjær tilsetning trur eg.visst dette er noe som skal oppi i lag med gjæren i vørteren...men eg har vært på ein og på 1045 -50 og det pleier og ligge på 1010-1012 Sg når eg flasker..Og er målt med refraktometer og Fg er målt med ochlevekt etter gjæringen er ferdig..
 
Hvorfor har du kjølespiralen i så tidlig?
"Overflødig Star-San"?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ja eg veit det er tidlig og ha kjølespiralen oppi men vil ver sikker på at det dreper alle bakterier. det er vel ingenting som heter det..men eg tar og heller ut mesteparten av det.Men er strengt tatt ikkje nødvendig og gjøre noe med det..
 
Jeg lar også kjælespiralen koke i 15 min og det bidrar ikke til usmak.

Men jeg antar at du ikke har sittet sveiseblind å mekket oppskrifter selv og at det er grunnen til usmaken.
Jeg ville gått over gjæringsrutinene, her ligger som oftest grunnen til usmak i brygget..

Hva med å kjøpe et kit med fersk gjær, lage starter etter anbefaling, okygenere( ;)) godt, og se om du kan knipe inn mer på gjæringstemeraturen slik at den blir mer stabil.Samt bruke gjærnæring slik at gjæren får optimale vekstforhold. Da vil du minimere sjansen for ulumsk smak på brygget.

Ang kjøling så er det temeratur området fra 100-80`c du vil skal gå så raskt som mulig, for å minimere innslag av DMS. Som også kan være en "rar" smak
 
kanskje det er det..kunne laget ein større kjøler kanskje og sett om det kan hjelpe... men når eg lager starter så er det jo det som står på pakken eg gjør..og koke vannet til starteren er jo bare ein fordel??og hva er dms??
eg har hatt gjeings spanna i noen år..og til og begjynne med så haddde eg klor vann oppi kara for rense dei..men fikk det ikkje til da heller..men har kokt opp vann på brygge kjellen og skylt alle spanna med kokende vann( rullet spanna rund slik at vann strålen går rundt heile spannet)dette har eg gjort to ganger pr spann..kan det være gamle klor rester som gjør smaken??Det skal vel forsvinne visst ein skjolder dei..som det heter..eller bør eg koke vatn og helle spannet fullt med kokende vann og så hellet det ut når det er varm..er jo ein potensiell fare for og brenne seg skikkelig da!!!
 
Bjørn k skrev:
Så lager eg starter av ferskt gjær..Vannet koker eg først og har oppi eit glass  kokende.setter over alu folie og kjøler ned til romtemperatur før eg tar oppi gjæret og lar stå i 15-20 minutt før det går oppi vørteren mens eg heller det ned i gjærkaret..

Hvis jeg forstår deg rett, lager du altså starteren bare 15-20 minutter før den helles i vørteren for gjæring? I så fall vil jeg tro at for lite gjær er problemet ditt. På så kort tid rekker ikke gjæren å gjøre stort, og den får ikke formert seg. Startere bør settes et par-tre dager før brygging, slik at de får gjæret hekt ut. Etter at starteren har gjæret ut, kan du sette den i kjøleskap slik at gjæren bunnfeller, så kan du dekantere av det meste av "starterølet" før du pitcher gjæren. Slik du beskriver pitcher du i realiteten bare den mengden gjær du i utgangspunktet har i gjærrørene. Avhengig av gjærens alder, vørtermengde og OG, kan dette være ganske lite.
 
Man trenger vell ikke gjærstarter på tørrgjær??????
Kan du ligge ut en av oppskriftene du har laget?
Har hørt personer som nesten har kokt mesken og fått en stram bitterhet som resultat.
Dette er vell et resultat ut av tanniner som blir trekt ut av skallet på makten ved for høye temperaturer.
Hvordan ser vørteren ut? Mye grums og skal i eller fin og klar?

Kan du ligge ut en av oppskriftene?
 
45 min minutt på kjøling er vel lang tid.      Kjøling er meir effektiv om du rører forsiktig når du kjøler eller bevegar litt på kjølaren.  

Bitter smak kan som nevnt  koma av om ein har > 80 grader temp under mesking?     Måler du temperaturen fleire stader i mesken - f.eks. nær botnen om du har varme under kjelen du meskar i?
 
T Jacobsen skrev:
Man trenger vell ikke gjærstarter på tørrgjær??????

Nei, det er vanligvis ikke nødvendig. Dersom man mistenker for lite gjær, kan det være en grei løsning å bruke to poser på en batch.
 
eg bruker tør gjær som starter gahr..og da er det vel reint destilert vann og ein pose med tørrgjær som skal stå i 15 min??Har renset gjær og tatt vare på det.Men siden eg ikkje får heilt til bryggingen så har eg ikkje våget og bruke gjæren på nytt.. skal få lagd meg ein større spiral og ev få noen til og smake på ølet eg har laget for å få eit endelig svar på problemet.. kan vær temperaturen e blitt for høg under mesking men eg har ikkje vert over 80 grader i sjølve meskinga.har nok vert oppi 80 grader på slutten av skyllinga men det har vert eit par ganger i så fall..Men der har eg også som nevnt tidligere prøvd forskjellige temperaturer uten forskjell på denne smaken.. men på noen oppskrifter som eg har..fra brygging.no der står det siling på 75-80 grader..det vil vel si når eg skyller malten etter meskinga???..noen sier at dei siler ølet på 66 grader og øker temperaturen til 75 C i 15 min på sluttet av skyllinga for og få ut alt sukkeret i malten....Hva er egentlig det rette..holde temperaturen på 66 grader under hele prosessen før kokinga??hvis ein har 1 stegs mesking??Ev kan det være vannkvaliteten som er dårlig der jeg bor??ev hvordan bør eg rense vannet???
 
Bjørn k skrev:
eg bruker tør gjær som starter gahr..og da er det vel reint destilert vann og ein pose med tørrgjær som skal stå i 15 min??

Dette kalles ikke starter, men rehydrering, og da er 15 minutter fornuftig tid. Som du også sier, er det fornuftig å ikke gjenbruke gjær fra et øl som ikke er helt vellykket.

Jeg lurer litt på om det er en infeksjon du har. Det kan også oppleves som bitter/beskt, men bør i så fall bli verre over tid.
 
ja det er det eg lurer på..men forstår ikkje hvor det kommer inn i bildet når jeg er veldig påpasselig med rensing og destilering av alt utstyr..skal prøvesmake godt på ølet før det blir tilsatt gjær,,for den smaken skal vel være der visst jeg har kjølt for sakte ned eller hatt for høye temperaturer under mesk/skylling. visst det er det som er problemet..
 
glemte å spør  om gjæringskaret ditt: er det gammelt/ fullt av riper/ gammel kran/ misfarget??

Jeg hadde byttet det før jeg hadde byttet kjøler..
 
Tilbake
Topp